ذخایر بانک مرکزی روسیه کجاست؟

کاخ کرملین از سال ها قبل خود را برای شرایط کنونی آماده کرده بود و ضمن دلارزدایی از ذخایر ارزی خود، بخش مهمی از آن را در داخل روسیه یا در کشورهای دوست ذخیره کرد.

به گزارش تحریریه، پایگاه آماری «Statista» بر اساس گزارش آرشیو اینترنتی Wayback که اکنون در دسترس نیست، چین بزرگترین دارنده خارجی ذخایر بانک مرکزی روسیه تا ۳۰ ژوئن ۲۰۲۱ بوده است. ۱۳.۸ درصد از کل ذخایر روسیه که در شکل طلا و ارز خارجی در چین نگهداری می شود.

بیشترین سهم از ذخایری که در روسیه بود نگهداری می شود به شکل طلا است که ۲۱.۷ درصد از کل ذخایر آن را تشکیل می دهد. اجرایی شدن تحریم‌ها علیه بانک مرکزی بدان معناست که روسیه احتمالاً کنترل حدود یک سوم از ذخایر قدرتمند فعلی ۶۳۰ میلیارد دلاری خود را از طریق طلای داخلی و یوان چین در اختیار دارد.

 در حالی که ۵ درصد پول های خارجی کاخ کرملین در اختیار مؤسسات مالی بین المللی است، محل نگهداری ۱۰ درصد دیگر ذخایر در این گزارش مشخص نشده است.

کشورهای اتحادیه اروپا در کنار انگلیس، ایالات متحده و کانادا، از چند روز قبل اقدام به مسدود کردن دارایی های بانک مرکزی روسیه که تحت صلاحیت آن ها قرار دارد، کردند. بر اساس آخرین گزارش، حدود ۲۵ درصد از دارایی های ذخیره شده روسیه در فرانسه، آلمان و اتریش نگهداری می شود.

کل ذخایر ارزی روسیه که به شکل یورو بوده حدود ۳۲ درصد گزارش شده است.

Infographic: Who Holds Russia's Central Bank Reserves? | Statista

پس از آنکه در سال های گذشته مسکو سیاست دلارزدایی را از ذخایر ارزی خود در پیش گرفت، دارایی های دلاری این کشور تنها حدود ۱۶ درصد از ذخایر روسیه را تشکیل دادند. ایالات متحده تا سال گذشته تنها ۶.۶ درصد از ذخایر روسیه را در اختیار داشت و سایر ذخایر دلاری کاخ کرملین در جاهای دیگر نگهداری می شد.

در ژاپن، برعکس این موضوع اتفاق افتاده است و این کشور ۱۰ درصد دارای ذخایر روسیه را دارد. توکیو هم اعلام کرد که در حال هماهنگی با G۷ برای مشخص کردن وضعیت تحریم ها علیه بانک مرکزی روسیه است.

بیش از سه چهارم ذخایر بانک مرکزی روسیه به شکل ارز خارجی هستند. حدود نیمی از آنها اوراق بهادار ارزی مانند اوراق قرضه دولتی هستند که هرگز از کشور منتشر کننده خارج نمی شوند.  

حدود ۲۵ درصد این ذخایر با بانک های ملی خارجی، بانک های خصوصی خارجی، بانک تسویه بین المللی و صندوق بین المللی پول مرتبط هستند. تقریباً ۲۰ درصد ذخایر به شکل طلا نگهداری می شوند و مقادیر کمی هم به شکل  SDR صندوق بین‌المللی پول برای روسیه حفظ می‌شوند.

پایان/

۱۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۰
کد خبر: 17247

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 5 =