دلارزدایی روسیه و ترکیه اجرا شد

مسکو و آنکارا با تسویه حساب بهای گاز روسیه از طریق ارز ملی به طور واقعی دلار را در روابط دوجانبه کنار زدند و قرار است تا پایان سال نقشه راهی را برای دو کشور در این زمینه ترسیم کنند.

به گزارش تحریریه شبکه خبری «روسیا الیوم» نوشت، هفته نامه «آرگومنتی آی فکتی» چاپ مسکو در گزارشی با عنوان «اقدام ترکیه برای پرداخت بهای گاز روسیه با روبل به جای دلار» نوشت، «فاتح دونمیز» وزیر انرژی ترکیه گفت ترکیه پرداخت بهای گاز روسیه با روبل را آغاز کرد.

«نیکولای واویلف» پژوهشگر مسائل راهبری در این زمینه اعتقاد دارد این تصمیم ساده ای نیست و در نتیجه مسائل سیاسی مختلف مدت ها به تعویق انداخته شد. اما امسال روند لغو استفاده از دلار در تجارت میان کشورهای مختلف شتاب بیشتری گرفته است. دیگر دلار یک ارز قابل اعتماد نیست و بسیاری از کشورها درباره استفاده از آن نگرانی هایی دارند. آن ها از آمریکا اطاعت نمی کنند زیرا کاخ سفید به راحتی از اهرم تحریم ها از طریق دلار استفاده می کند.

دلارزدایی روسیه و ترکیه اجرا شد

شبکه خبری روسیا الیوم نوشت، این پژوهشگر مسائل راهبردی معتقد است انتقال به تسویه حساب ها از طریق ارزهای ملی از جمله پرداخت بهای گاز سبب می شود تجارت میان کشورها بیمه شود و سپرده ها با استفاده از ارزهای ملی افزایش یابد. روسیه و ترکیه به این موضوع پی برده اند که حضور بیشتر ارز این دو کشور در تجارت بین المللی سبب افزایش تعاملات می شود و این موضوع قیمت این ارزها را باثبات و قابل اعتماد می کند.

بر این اساس روسیه تلاش گسترده ای می کند تا اقتصاد آن از دلار و یورو رهایی یابد. حجم تجارت با کشورهای همپیمان و سهم تسویه حساب ها با ارزهای ملی در حال افزایش است. هرچند شمار بیشتری از کشورها از پرداخت قیمت از طریق دلار چشم پوشی کنند خطرات کمتر خواهد شد و میزان وابستگی آن ها به آمریکا هم کاهش خواهد یافت.

ترکیه پس از تلاش برای ایجاد یک قطب برای تامین گاز به اروپا در بخش اروپایی این کشور تصمیم به آغاز تسویه حساب با مسکو از طریق دو ارز ملی گرفته است. اردوغان در مورد دلیلی این امر گفته است که مسکو و آنکارا به طور واقعی این کار را آغاز کرده است و تا پایان سال نقشه راهی را در این زمینه وضع خواهند کرد.

طبق این تحلیل، ترکیه به این موضوع پی برده است که موازنه قدرت در جهان در حال تغییر است و تحریم های غربی سبب تغییر کامل جغرافیای واردات و صادرات جهانی خواهد شد.

پایان/

۲۳ آبان ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
کد خبر: 22705

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 5 =