تحریم‌های غرب به نفع روسیه است

یک کارشناس آمریکایی معتقد است: تحریم‌های غرب علیه روسیه باعث شده تا این کشور بیش از پیش به سمت خودکفایی برود و غرب با اعمال این تحریم‌ها درواقع به پای خود شلیک کرده است.

به گزارش تحریریه، به نقل از جانگ وِلت، مایکل هادسون، کارشناس سابق در بورس وال‌استریت آمریکا طی مصاحبه‌ای گفت: جنگ اقتصادی که غرب علیه روسیه به راه انداخته نتیجه معکوس داشته و ممکن است منافع زیادی برای روسیه داشته باشد.

هادسون می‌گوید: تحریم‌های غرب برای روسیه عالی است. هر کشوری که مورد تهدید تحریم‌های آمریکا قرار گرفته مجبور شده خودکفا شود.

این کارشناس اقتصادی آمریکایی معتقد است؛ تحریم‌ها به شکلی موثر روسیه را به سمت جایگزین کردن واردات با تولیدات داخل سوق داده و این کشور در مسیر قطع کامل وابستگی به کالاهای غربی قرار گرفته است.

هادسون تأکید کرد: روسیه حالا به جای واردات خودرو از آلمان به سمت چین رفته تا صنعت خودروسازی خود را توسعه دهد. روسیه هم اکنون با سرعت زیادی به سمت جایگزین کردن وابستگی خود به غرب در کالاهای تولیدی با تولیدات بومی خود می‌رود.

وی با کنایه گفت: تنها چیزی که حالا روس‌ها نمی‌توانند تولید کنند فیلم‌های سینمایی والت دیزنی است.

هادسون تاکید کرد که در حالی که تحریم‌ها با هدف کاهش درآمد روسیه از محل صادرات نفت و گاز اعمال شده‌اند، اما به افزایش درآمد دولت روسیه منجر شده است. روسیه یکی از بزرگ‌ترین برندگان اجرای تحریم نفت و گاز از سوی آلمان است.‌ روسیه هر چقدر گاز کمتری بفروشد پول بیشتر درمی‌آورد؛ چراکه کاهش صادرات گاز از سوی روسیه به افزایش شدید قیمت این حامل انرژی منجر می‌شود.

وی می‌گوید:‌ تحریم‌های اعمال شده با هدف کوچک کردن اقتصاد روسیه نیز نتوانسته ارز ملی این کشور را بی‌ثبات کند، اما در عین حال با روند فاصله گرفتن اقتصاد روسیه از دلار سرعت بخشیده است.

این اقتصاددان آمریکایی ادامه داد: حتی پیش از آغاز درگیری نظامی روسیه با اوکراین، روسیه تلاش‌هایی در راستای فاصله گرفتن از دلار و دلارزدایی انجام داده بود، اما کسی فکر نمی‌کرد که این روند به سرعت آغاز شود. واشنگتن خیلی زود دارایی‌های دلاری و یورویی روسیه را مسدود کرد و مسکو مجبور شد تا از شر نظام مالی دلاری خلاص شود. این دقیقا همان چیزی بود که به روبل روسیه کمک کرد. هدف غرب از اعمال تحریم‌ها سقوط ارزش روبل روسیه و بالا بردن هزینه واردات برای این کشور بود اما در عوض دولت روسیه با این اقدام مقابله کرد و یک تصمیم گرفت؛ اگر قرار نیست به ما برای خرید نفت، گاز،‌ تیتانیوم و آلومینیوم دلار و یورو بدهند، غرب باید این پول را به روبل بپردازد. در نتیجه این تصمیم ارزش روبل بالا رفت و می‌توان گفت که غرب با این اقدام به پای خود شلیک کرده است.

هادسون که قبلا در بورس وال استریت فعال بوده می‌افزاید: یکی از بزرگ‌ترین برندگان تحریم‌های اعمال شده علیه روسیه واشنگتن هم بوده است؛ چراکه اروپا که به شدت به واردات انرژی از روسیه وابسته است، هم‌اکنون به صورت همزمان با بحران غذا و انرژی مواجه است و باعث شده نتواند به دیگر مسائل توجه کند.

وی معتقد است؛ اساسا برای واشنگتن مهم نیست که روسیه در درگیری با اوکراین پیروز شود یا خیر؛ چراکه آمریکا توانسته رقابت را در اروپا به خصوص در آلمان به طور کامل از بین ببرد.

منبع: فارس

پایان/

۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۵
کد خبر: 20978

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 3 =