تفاوت تولیدکنندگان ایرانی و اروپایی

در حالی که کارخانه های مواد غذایی اروپا می گویند افزایش هزینه انرژی آن ها را به شدت آسیب پذیر کرده است اما برخلاف تولیدکنندگان تاکید دارند کمترین فشار را بر مصرف کننده نهایی که در معرض فقر غذایی قرار دارد، وارد می کنند.

به گزارش تحریریه، رسانه های غربی مدعی شدند بالا رفتن قبوض آب و برق، تولیدکنندگان را مجبور می کند تا افزایش هزینه ها را به مصرف کنندگان منتقل کنند و همین امر موجب افزایش فقر غذایی می شود.

تارنمای شبکه خبری «بلومبرگ»نوشت، تولیدکنندگان مواد غذایی در سراسر اروپا با افزایش قیمت انرژی دست و پنجه نرم می کنند و این افزایش به سرعت به جیب مصرف کنندگانی منتقل می شود که با بحران هزینه زندگی دست و پنجه نرم می کنند.

بر اساس این گزارش، با استناد به پیش‌بینی بانک مرکزی انگلستان، یک سوم خانوارهای این کشور قرار است بیش از 10 درصد از درآمد خود را صرف انرژی کنند. در چنین شرایطی افزایش هزینه‌های مواد غذایی برای خانوارها باعث افزایش فقر غذایی شده است.

«رایان پیترز» مدیر عامل Brioche Pasquier UK بر این باور است که این یک اثر دومینویی است که با افزایش شدید قیمت انرژی برای شرکت ها اتفاق افتاده است. وی تصریح کرد: ما باید تلاش کنیم تا قیمت های خود را برای خرده فروشان هر چه کمتر افزایش دهیم اما متأسفانه این اتفاق به مصرف کنندگان منتقل می شود.

«کونا هک» رئیس تحقیقات بخش معاملات کالایی شرکت  ED&F Man نیز هشدار داد: فکر می‌کنم با افزایش قیمت انرژی، بدترین اتفاق هنوز در راه است. این زمستان یک تغییر در قواعد بازی رخ خواهد داد و هزینه های هضم این شرایط احتمالاً افزایش خواهد یافت.

چند روز قبل شرکت Suedzucker AG به عنوان بزرگترین تولیدکننده چغندرقند در اروپا، گزارش داده است که درآمد سه ماهه اول آن تحت تاثیر افزایش قابل توجه هزینه های مواد خام، انرژی و بسته بندی قرار گرفته و کاهش یافته است.

طبق گزارش‌ها، شرکت‌هایی که سویا، کلزا و دانه‌ های آفتابگردان را به روغن‌های قابل استفاده برای پخت و پز تبدیل می‌ کنند، از میزان تولید خود در انگلیس و اروپا کاسته اند و تولید را به مناطق دیگر با قیمت انرژی پایین‌تر منتقل کرده‌ اند.

بلومبرگ هشدار داد اگر کمبود گاز طبیعی موجب اجرای سهمیه بندی شود، کارخانه‌های مواد غذایی در سراسر این قاره ممکن است مجبور به تعطیلی شوند.

«جرالد میسون» معاون ارشد شرکت Tate & Lyle Sugars نیز به بلومبرگ ابراز داشت درست مانند مردمی که با کاهش درآمد خانواده و خانه خود دست و پنجه نرم می کنند، ما هم باید انرژی و هزینه های ورودی ناپایدار را مدیریت کنیم و مطمئن شویم که هر مبلغ اندکی که خرج می شود یا به دست می آید، به صورت واقعی مدیریت کنیم.

وی تاکید کرد: ما یک قمارخانه راه اندازی نکرده ایم بلکه ما در حال تامین غذا برای مردم هستیم؛ این موضوع مسئولیت بزرگی را بر روی دوش ما قرار می دهد.

پایان/

۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
کد خبر: 20995

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 5 =