دلارزدایی سرعت می‌گیرد

دولت روسیه در راستای تسریع در دلارزدایی اقتصاد این کشور بر سرعت تنوع بخشی بیشتر ذخایر ارزی این کشور با پول های ملی کشورهای دوست می افزیاد.

به گزارش تحریریه، تارنمای شبکه خبری «بلومبرگ» نوشت، روسیه در حال بررسی خرید یوان چین، روپیه هند و لیر ترکیه برای تنوع بخشی به صندوق سرمایه ملی خود است تا آن را در چارچوب یک مکانیسم بودجه ای که از درآمد اضافی حاصل از فروش انرژی حاصل می شود، استفاده نماید.

بانک مرکزی روسیه چند روز قبل برای اولین بار در گزارشی در مورد چشم انداز سیاست سه سال آینده خود ترکیب احتمالی ارزها را فاش کرد و بدون ارائه جزئیات بیشتر عنوان داشت ممکن است سایر ارزها هم گنجانده شوند.

Yuan, Rupee, Lira May Replace Dollar, Euro in Russia Wealth Fund

بر اساس این گزارش، «مقدار قابل توجهی از سرمایه‌گذاری‌ها» از صندوق رفاه نیز از سال ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۵ به پروژه‌های داخلی اختصاص خواهد یافت، زیرا این کار برای کمک به اقتصاد جهت سازگار شدن با شرایط تغییر یافته در نتیجه تحریم‌ها ضروری است.

«آنتون سیلوانوف» وزیر دارایی روسیه پیش از این گفته بود که با توجه به بسته شدن مسیر استفاده از یورو و دلار به واسطه تحریم های بین المللی به دلیل جنگ روسیه در اوکراین، ممکن است مسکو به ارزهای دیگر روی بیاورد تا صندوق رفاه خود را تقویت کند و از این رو احتمال دارد در یوآن سرمایه‌گذاری کند زیرا تجارت با آسیا را گسترش می‌دهد.

با اینحال به رغم کسب درآمدهای بادآورده فراوان ناشی از فروش نفت و گاز، «الویرا نابیولینا» رئیس بانک مرکزی روسیه اما نسبت به استفاده از ارزهای بی ثبات هشدار داده است. بانک مرکزی پیشتر از دولت خواسته بود تا به شرکت های دولتی دستور دهد که دارایی های ارزی خود را به ارز کشورهایی که به تحریم ها علیه روسیه نپیوسته اند تبدیل کنند.

Russia to spend up to $10 billion from rainy-day fund on buying Russian  shares, source says | Reuters

در این راستا وزارت دارایی کرملین در حال کار بر روی تغییراتی در قانون بودجه است که به دلیل تحریم های اعمال شده پس از حمله به اوکراین به حالت تعلیق درآمد. این کشور به دنبال خرید ارز از کشورهایی است که در لیست دوستان روسیه قرار دارند.

صندوق ثروت روسیه بیشترین رشد را از ژوئیه ۲۰۱۹ در ماه مه به دلیل افزایش قیمت انرژی داشت. با اینحال اگرچه در ماه گذشته حجم این صندوق به کمتر از ۲۰۰ میلیارد دلار کاهش یافت اما معاملات یوان و روبل در همین دوره در بورس مسکو به سطح بی سابقه ای رسید و رکورد رسید.

پایان/

۲۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
کد خبر: 21108

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 4 =