هشدار یورویی رئیس بانک مرکزی روسیه

«الویرا نابیولینا» رئیس بانک مرکزی روسیه نسبت به مسدود کردن و استفاده از دارایی های این کشور از سوی بروکسل هشدار داد و آن را عاملی برای بی اعتباری یورو عنوان کرد.

به گزارش تحریریه، تارنمای شبکه خبری «راشا تودی» روسیه نوشت، «الویرا نابیولینا» رئیس بانک مرکزی این کشور هشدار داد در صورتی که بروکسل تهدید خود مبنی بر استفاده از دارایی های مسدود شده روسیه برای کمک به اوکراین را اجرایی کند، یورو ممکن است با از دست دادن اعتماد کشورها جایگاه خود را به عنوان یک ارز ذخیره جهانی از دست بدهد.

وی در یک نشست خبری عنوان داشت: به نظر ما، هم برداشت و هم در اصل مسدود کردن این پول ها، چشم انداز توسعه یورو به عنوان ارز ذخیره و استفاده از آن در تسویه حساب های بین المللی را بدتر می کند.

نابیولینا خاطرنشان کرد که رگولاتور بانک مرکزی در حال حاضر روی راه هایی برای آزاد کردن دارایی های مسدود شده، احتمالاً از طریق دادگاه، کار می کند، اگرچه این روند می تواند چالش برانگیز باشد.

هشدار یورویی رئیس بانک مرکزی روسیه

اتحادیه اروپا، ایالات متحده و متحدان آنها از سال گذشته میلیاردها دلار / یورو دارایی و دارایی های حاکمیتی روسیه و سرمایه های متعلق به افراد و نهادهای روسی را به عنوان بخشی از کارزار تحریمی علیه مسکو بر سر درگیری اوکراین بلوکه کرده اند. با وجود هشدارهای مکرر کاخ کرملین و بسیاری از کارشناسان غربی مبنی بر اینکه این امر می تواند اعتماد جهانی به سیستم مالی غرب و ارزهای آن را به خطر بیندازد، کشورهای غربی به طور فعال در حال بررسی راه هایی برای استفاده از این سرمایه ها برای کمک به کی‌یف هستند.

پیشنهادات اتحادیه اروپا تاکنون بر کاهش سود حاصل از دارایی‌های روسیه که در سپرده‌گذاری‌های آن نگهداری می‌شود، مانند Euroclear متمرکز بوده است که در آن ۱۹۱ میلیارد یورو (۲۰۸ میلیارد دلار) از دارایی‌های مستقل نگهداری می‌شود. این اقدام به جای توقیف مستقیم وجوه صورت گرفته زیرا دومین مسیر ممکن است از نظر قانونی چالش برانگیز باشد.

با این حال چند روز قبل روزنامه فایننشال تایمز در گزارشی به نقل از یک مقام ناشناس G۷ گزارش داد که این گروه به تازگی بحث‌هایی را در مورد تصرف دارایی‌های مستقل روسیه «به عنوان یک اقدام متقابل برای ترغیب روسیه به پایان دادن به تجاوزاتش» در دستور کار قرار داده و پیشاپیش راهی را برای دستیابی به این هدف با استناد به قوانین بین المللی طراحی کرده است.

بنا بر گزارش ها گروه هفت کشور صنعتی در نظر دارد تا در سالگرد وقوع درگیری اوکراین در فوریه سال آینده، پیشنهاد جامع خود در این زمینه را در نشست رهبران خود ارائه دهد.

کاخ کرملین مسدود کردن دارایی‌های خود را غیرقانونی می‌داند و توقیف احتمالی وجوه را دزدی آشکار سرمایه های روسیه اعلام کرده است.

پایان/

۲۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 28363

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =