نقشه اروپا برای دلارهای روسیه

برخی اعضای اتحادیه اروپا سعی دارند قانونی را تدوین کنند تا بخشی از پول های بلوکه روسیه و سودهای آن را به اوکراین اختصاص بدهند، این اقدام با هشدار تند کاخ کرملین روبرو شده است.

به گزارش تحریریه، تارنمای شبکه خبری «راشا تودی» نوشت، نزدیک به ۳۰۰ میلیارد دلار ذخایر ارزی روسیه از مارس ۲۰۲۲ توسط کشورهای غربی مسدود شده است. اتحادیه اروپا به دنبال راه هایی برای بهره برداری از سود این ثروت ها می باشد اما مسکو هشدار داده که هرگونه اقدامی از این دست به منزله دزدی است.

مقامات کرملین بارها گفته اند که مصادره دارایی های دولتی و خصوصی مغایر با اصول بازار آزاد است. «آنتون سیلوانوف» وزیر دارایی روسیه، نسبت به پاسخ کاملا متقارن به این اقدام هشدار داد و خاطرنشان کرد که در حساب های نوع C یا حساب های تخصصی بانکی روبلی، دارایی های زیادی وجود دارد.

سیلوانوف افزود که همه این دارایی ها مسدود شده اند در کل مقدار کمی نیست و درآمد حاصل از استفاده از آنها قابل توجه است.

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین هم اظهارات وزیر دارایی را تکرار کرد و گفت روسیه هرگونه مصادره ای را در دادگاه به چالش می کشد.

وی ادامه داد: مصادره دارایی های روسیه توسط کشورهای غربی برای نظام مالی و اقتصاد جهانی، یک رفتار غیرقانونی و بسیار خطرناک خواهد بود و هرگونه عملی از این دست به منزله دزدی است.

سخنگوی کرملین هشدار داد: اگر چیزی از ما مصادره شود، نگاه خواهیم کرد که چه چیزی مصادره شده تا ما همان اقدام را تلافی کنیم. ما فورا این کار را انجام خواهیم داد.

نقشه اروپا برای دلارهای روسیه

بر اساس برآوردهای رسمی، ذخایر بانک مرکزی روسیه در سال ۲۰۲۲ پس از بلوکه (فریز) شدن دارایی ها در کشورهای G۷، اتحادیه اروپا و استرالیا، ۸.۴ درصد کاهش یافت. شایان ذکر است که ۲۱۰ میلیارد یورو (۲۳۲ میلیارد دلار) از ذخایر روسیه در اتحادیه اروپا نگهداری می‌شود. تخمین زده می شود که ۱۹۱ میلیارد یورو در بلژیک، ۱۹ میلیارد یورو در فرانسه و ۷.۸ میلیارد یورو در سوئیس غیرعضو وجود دارد.

طبق گزارش ها، ایالات متحده هم حدود ۵ میلیارد دلار از دارایی های دولتی روسیه را مسدود کرده است. هدف اتحادیه اروپا این است که ۱۵ میلیارد یورو از درآمدهای حاصل از دارایی های مسدود شده روسیه را به اوکراین اختصاص دهد، البته این اقدام تنها در صورت موافقت همه کشورهای عضو قابل نجام خواهد بود.

در ماه ژوئیه موسسه Euroclear که یک اتاق تهاتر بزرگ اتحادیه اروپا مستقر در بلژیک است، فاش کرد که بیش از ۱.۷ میلیارد یورو از ۲.۲۸ میلیارد یورویی که در نیمه اول سال ۲۰۲۳ به دست آورد، از طریق سود دارایی های مسدود شده روسیه به دست آمده بود.

تخمین زده می شود که Euroclear بیش از ۱۹۶ میلیارد یورو وجوه روسیه را در اختیار دارد که اکثریت قریب به اتفاق آن متعلق به بانک روسیه است. علاوه بر این، حدود ۵ میلیون سرمایه گذار خصوصی روسی هم شاهد بلوکه شدن دارایی های خود در حساب های مؤسسات مالی بین المللی بوده اند. ارزش اوراق بهادار منجمد در پرتفوی سرمایه گذاران خصوصی تا جولای سال گذشته به ۳.۴ میلیارد دلار رسید.

US, Europe plan to seize Russia's $300 billion in assets - Mehr News Agency

با وجود هشدارهای متعدد مبنی بر اینکه چنین اقداماتی می تواند اعتبار سیستم مالی و ارزهای غربی را به خطر بیندازد، از ماه ها قبل کشورهای غربی در حال بررسی چگونگی مصادره و اهدای این وجوه به کی‌یف بوده اند. سیاست گذاران اتحادیه اروپا در مورد اعمال مالیات بیشتر بر سود حاصل از وجوه مسدود شده بحث کرده اند و تخمین زده می شود این امر حدود ۳ میلیارد یورو سود ایجاد کند.

به گزارش رویترز به نقل از منابع، انتظار می رود رهبران گروه ۷ در دیدار در ماه فوریه ۲۰۲۴ خود درباره طرحی که امکان توقیف دارایی های مسدود شده روسیه را فراهم می کند، گفت وگو کنند.

در همین حال، برخی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا با ایده استفاده از وجوه مسدود شده روسیه مخالفت کرده اند. بر اساس گزارش اخیر فایننشال تایمز، فرانسه، آلمان و ایتالیا در مورد این ایده «بسیار محتاط» هستند و برخی از مقامات اتحادیه اروپا «از تلافی احتمالی» مسکو در صورت توقیف پول آن کشور بیم دارند. بانک مرکزی اروپا (ECB) نیز نسبت به این اقدام هشدار داده و اصرار دارد که استفاده از این وجوه می تواند اعتبار یورو را به خطر بیندازد.

پایان/

۱۵ دی ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 28486

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 9 =