بحران تولید ناخالص داخلی جهان

رشد تولید ناخالص داخلی جهانی به کمترین میزان در دهه های اخیر خواهد رسید و پیش بینی می شود رشد اقتصادی در سراسر جهان در سال ۲۰۲۴ برای سومین سال پیاپی کند شود.

به گزارش تحریریه، بانک جهانی در آخرین گزارش خود با عنوان «چشم انداز اقتصاد جهانی» که چند روز قبل منتشر شد، هشدار داد که اقتصاد جهانی در مسیر بدترین دوره رشد پنج ساله خود در حداقل سه دهه گذشته قرار دارد.

«آیهان کوزه» معاون اقتصادی رئیس بانک جهانی به خبرنگاران اعلام کرد، طبق گزارش جدید بانک جهانی انتظار می‌رود امسال رشد جهانی برای سومین سال متوالی کاهش یابد و عملکرد اقتصادی در دوره بین سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۴ بدتر از دوره های بروز بحران مالی جهانی در سال های ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ و بحران مالی آسیا در اواخر دهه ۱۹۹۰ و رکود در اوایل دهه ۲۰۰۰ باشد.

به گفته این نهاد، رشد اقتصاد جهانی در سال ۲۰۲۴ به ۲.۴ درصد کاهش می یابد؛ این رقم از ۲.۶ درصد سال گذشته که در بحبوحه افزایش تنش های ژئوپلیتیکی و کاهش پیش بینی شده رشد در اقتصادهای پیشرفته کسب شد، کمتر خواهد بود.

کوزه به شبکه CNBC گفت: تشدید جنگ های اوکراین و اسرائیل و حماس می‌تواند پیامدهای مهمی بر قیمت انرژی داشته باشد که این امر ممکن است بر تورم و همچنین رشد اقتصادی در عرصه جهان تأثیر بگذارد.

این گزارش با هشدار نسبت به این امر که بیشتر اقتصادهای جهان در سال‌های ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ با سرعت کمتری نسبت به دهه قبل رشد خواهند کرد، عنوان داشت که بدون «اصلاح مسیر اصلی»، دهه کنونی به عنوان دهه فرصت هدر رفته در یادها خواهد ماند.

بحران تولید ناخالص داخلی جهانی

طبق گزارش بانک جهانی، انتظار می رود اقتصادهای در حال توسعه در میان مدت بیشترین ضربه را از این شرایط متحمل شوند زیرا کند شدن تجارت جهانی و شرایط مالی سخت بر رشد آن ها تاثیر می گذارد.

«ایندرمیت گیل» اقتصاددان ارشد گروه بانک جهانی معتقد است رشد در دوره کوتاه مدت ضعیف باقی خواهد ماند حال آنکه بسیاری از کشورهای در حال توسعه - به ویژه فقیرترین آنها - در یک تله گیر می افتند؛ سطح فلج کننده ای از بدهی و دسترسی ضعیف به غذا که تقریباً یک نفر از هر سه نفر را درگیر خود می کند چالش های آتی کشورها خواهند بود.

بانک توسعه معتقد است که اقتصاد ایالات متحده در سال گذشته شاهد رشد ۲.۵ درصدی بود اما پیش‌بینی می‌شود که در سال ۲۰۲۴ تنها ۱.۶ درصد رشد کند زیرا سیاست‌های پولی محدودکننده فعالیت‌های تجاری را در دوره ای دنبال می کند که پس‌انداز کاهش می یابد.

در همین حال، چشم‌انداز منطقه یورو برای سال جاری به‌طور قابل‌توجهی تیره‌تر خواهد بود. انتظار می‌رود این بلوک رشد تنها ۰.۷ درصدی را تجربه کند حال آنکه در سال ۲۰۲۳ پیامدهای بحران انرژی منجر به رشد ۰.۴ درصدی شده بودند.

پایان/

۲۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 28569

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 13 =