رتبه اعتباری رژیم صهیونیستی کاهش یافت

موسسه اعتبارسنجی آمریکایی "مودی" ضمن هشدار نسبت به عواقب دراز مدت سیاسی و اقتصادی جنگ طولانی تل‌آویو و حماس، رتبه اعتباری این رژیم را کاهش و دورنمای اقتصادی آن را از "باثبات" به "منفی" تغییر داد.

به گزارش تحریریه، ایرنا به نقل از تارنمای سی ان ان نوشت که مودی رتبه اسرائیل را از "ای ۱" (A۱) به "ای ۲" (A۲) کاهش داد و بر آسیب اقتصادی جنگ این کشور با حماس که منجر به هزاران کشته و دامن زدن به تنش های ژئوپلیتیک در سراسر جهان شده است، تاکید کرد.

این موسسه آمریکایی در بیانیه ای اعلام کرد: درگیری نظامی جاری با حماس، پیامدهای آن و عواقب گسترده ‌تر آن مخاطرات سیاسی را برای اسرائیل افزایش داده است و نهادهای اجرایی، قانونگذاری و قدرت مالی این رژیم را در آینده نزدیک تضعیف می ‌کند.

سی ان ان نوشت: در حالی که رتبه ای۲ همچنان چراغ سبزی برای سرمایه گذاری محسوب می شود، با این حال این کاهش رتبه احتمالاً هزینه استقراض را برای اسرائیل افزایش می دهد.

در اواسط اکتبر و کمتر از ۲ هفته پس از عملیات حماس، مودی هشدار داده بود که رتبه اعتباری اسرائیل در خطر تنزل قرار دارد.

این آژانس رتبه‌بندی اعتباری در گزارش دیروز خود اعلام کرد که تصمیمش بر اساس پیش بینی افزایش کسری بودجه اسرائیل ناشی از رشد هزینه‌های نظامی بوده و انتظار دارد هزینه‌های نظامی اسرائیل تا پایان سال ۲۰۲۴ حدود ۲ برابر سال ۲۰۲۲ شود و احتمال می‌رود در سال های آینده حتی بیش از این نیز افزایش یابد.

مودی نوشت: در حالی که مذاکراتی برای تضمین آزادی گروگان‌ ها در ازای آتش‌ بس موقت و کمک ‌های بشردوستانه بیشتر به غزه در جریان است، هیچ شفافیتی در مورد احتمال، چارچوب زمانی و دوام چنین توافقی وجود ندارد.

مودی همچنین نسبت به خطر "قابل توجه" تشدید درگیری فعلی، از جمله دخالت احتمالی حزب الله لبنان هشدار داد و افزود: درگیری با حزب ‌الله خطر بسیار بزرگ ‌تری برای اسرائیل به همراه خواهد داشت.

پایان/

۲۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۰
کد خبر: 28821

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 5 =