بریکس دلار را کنار می‌گذارد

درحالی که به تدریج نقش گروه بریکس در اقتصاد جهانی پررنگ تر می شود، اکنون این کشورها تلاش دارند درکنار افزایش افزایش اعضا دلار را از روابط اقتصادی خود کنار بگذارند.

به گزارش تحریریه، به نوشته «بلومبرگ» سهم گروه بریکس در تولید ناخالص داخلی جهانی بر حسب PPP از کشورهای G۷ پیشی گرفته و تا سال ۲۰۴۰ بیش از دو برابر G۷ می شود، در همین حین کشورهای عضو بریکس می گویند سعی دارند تا هر چه زودتر دلار را از روابط تجاری خود کنار بگذارند.

به تازگی «آنتون سیلوانوف» وزیر دارایی روسیه گفته است توسعه پایدار روابط مالی و تسویه حساب در سازمان بریکس برای همه کشورهای عضو بسیار مهم است.

وی این سخنان را در نشست گفت وگوی مالی روسیه و چین در پکن و در حضور همتای چینی خود، «لان فوان» بیان شد.

گروه بریکس از اقتصادهای نوظهور - که اکنون برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی را در خود جای داده است - در حال بحث در مورد راه هایی برای تسهیل پرداخت ها به ارزهای محلی بین کشورهای عضو بوده است. هدف این بلوک کاهش اتکای به دلار آمریکا و یورو در راستای رشد شتابان خود است.

بریکس دلار را کنار می‌گذارد

وی افزود: ما باید همکاری های مالی را در بین کشورهای بریکس بیشتر توسعه دهیم. در مرحله کنونی ما فرصت‌هایی را برای توسعه یک سیستم پرداخت مستقل می‌بینیم که همه اهداف تک تک کشورها را به طور کامل برآورده نمی‌کند. از این رو توسعه پایدار روابط مالی و تسویه حساب‌ها در بستر بریکس برای ما مهم است و معتقدیم باید چنین موضوعاتی بررسی شود.

روسیه و شرکای تجاری آن در میان کشورهای در حال توسعه، از جمله اعضای دیگر بریکس، پس از اینکه تحریم ها عملاً ارتباط مسکو را با سیستم مالی غرب قطع کرد، به ارزهای جایگزین در تجارت متقابل روی آورده اند. تعداد فزاینده ای از کشورها در تجارت به تسویه پول ملی روی می آورند. به اعتقاد کارشناسان، این روند با اضافه شدن چند کشور جدید به بریکس در سال ۲۰۲۴ تقویت خواهد شد.

تحولات فوق در حالی رخ می دهد که به نوشته بلومبرگ، رشد سریع این گروه باعث تحولی شگرف در اقتصاد جهانی خواهد شد، به طوری که در آینده سهم این گروه از تولید ناخالص داخلی جهان از نظر برابری قدرت خرید (PPP) بسیار فراتر از گروه هفت اقتصاد بزرگ پیشرفته (G۷) خواهد بود.

در این چارچوب اضافه شدن کشورهای آرژانتین، مصر، اتیوپی، ایران، عربستان سعودی و امارات در ماه ژانویه به بریکس نقطه عطفی مهم برای آن خواهد بود.

G۷ مجمع کشورهای صنعتی و توسعه یافته متشکل از ایالات متحده، کانادا، انگلستان، فرانسه، ایتالیا، آلمان و ژاپن است.

گزارش این رسانه آمریکایی نشان می دهد که BRICS پیش از گسترش اعضا هم بزرگتر از G۷ بوده است. در سال ۲۰۲۲، این بلوک ۳۶ درصد از اقتصاد جهانی را در اختیار داشت، حال آنکه این شاخص برای ۷ کشور اقتصاد پیشرفته ۳۰ درصد برآورد شد.

بریکس دلار را کنار می‌گذارد

بلومبرگ نوشت: پیش‌بینی‌های ما نشان می‌دهد که افزایش نیروی کار و فضای کافی برای فناوری، سهم بریکس پلاس را تا سال ۲۰۴۰ به ۴۵ درصد در مقایسه با ۲۱ درصد برای اقتصادهای G۷ افزایش می‌دهد. در واقع، BRICS+ و G۷ بین سال‌های ۲۰۰۱ و ۲۰۴۰ از نظر نسبت اندازه جای خود را عوض خواهند کرد.

این نشریه همچنین تصریح دارد گروه اقتصادی بریکس توسعه یافته (BRICS+) شامل برخی از بزرگترین صادرکنندگان نفت جهان، یعنی عربستان سعودی، روسیه، امارات و ایران و همچنین بعضی از بزرگترین واردکنندگان انرژی یعنی چین و هند خواهد بود.

این گزارش می‌افزاید: اگر بریکس موفق شود برخی از معاملات نفتی را به سمت ارزهای دیگر تغییر دهد، این می‌تواند تأثیر منفی را بر سهم دلار در تجارت بین‌المللی و ذخایر ارزی جهانی داشته باشد. اعضا فعالانه برای کنار گذاشتن دلار آمریکا در تجارت خود تلاش کرده اند.

بلومبرگ در پایان عنوان داشت بریکس جهان را بیشتر به دلیل افزایش سهم آنها از تولید ناخالص داخلی و سیستم‌های سیاسی و اقتصادی متفاوت خود تغییر خواهد داد.

پایان/

۲۹ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 28380

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 3 =