۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۰
دوران سقوط یورو

داده ها نشان می دهند که سهم ارز واحد اتحادیه اروپا در معاملات سوئیفت در ماه مارس به زیر ۲۲ درصد رسید و پایین ترین سطح تاریخی خود را ثبت کرد.

به گزارش تحریریه، بررسی داده‌های تراکنش‌های گردآوری‌شده توسط سرویس مالی جهانی «سوئیفت» نشان دادند که سهم یورو در تسویه‌ حساب‌های فرامرزی جهانی از طریق سیستم پیام‌رسانی سوئیفت در ماه گذشته میلادی به پایین‌ترین حد خود کاهش یافته است.

بخش تراکنش‌های مربوط به ارز واحد اروپایی در ماه مارس عدد ۲۱.۹۳ درصد را نشان داد که از کاهش ۱.۳۲ درصدی نسبت به ماه گذشته حکایت دارد. این میزان بسیار کمتر از سطح ۲۴.۴ درصدی است که از زمان معرفی مقیاس جدید سوئیفت ثبت شده است.

داده‌ها از سال ۲۰۱۰ جمع‌آوری شده‌اند، اما از ژوئیه این ارقام نشان‌دهنده تعدیل فنی سوئیفت در استانداردهای گزارش‌دهی تجاری است.

دوران سقوط یورو

در طول سال گذشته، سهم یورو در پرداخت‌های بین‌المللی تقریباً به نصف کاهش یافت. در ژانویه ۲۰۲۳، تسویه با این ارز به ۳۷.۸۸ درصد رسید، در حالی که ارقام دسامبر ۲۰۲۳ کاهش به ۲۲.۴۱ درصد را نشان دادند.

در این بررسی دلار آمریکا با افزایش ۰.۸۱ درصدی نسبت به ماه فوریه به ۴۷.۳۷ درصد رسید که بالاترین سطح از دسامبر ۲۰۲۳ تاکنون بوده است. در این فهرست ارز آمریکا در رتبه اول قرار دارد و پس از آن هم ارزهای یورو، پوند و یوان قرار گرفتند.

سهم پوند به عنوان پول ملی انگلیس در معاملات انجام و ثبت شده در سوئیفت به ۶.۵۷ درصد رسید. این در حالی است که بخش تسویه حساب با یوان چین شاهد افزایش دیگری بود و به ۴.۶۹ درصد رسید.

سیطره جهانی یورو که مدت هاست به عنوان یک ارز جهانی بعد از دلار آمریکا در رده دوم قرار دارد، با ظهور چین و پول ملی آن برخی تحولات استراتژیک همچون تیره شدن روابط غرب متزلزل شده است. این شرایط با تلاش های قابل توجهی از سوی اقتصادهای نوظهور از هند گرفته تا برزیل، برای دستیابی به استقلال مالی بدتر هم شده است.

در روسیه، دسترسی بانک‌های بزرگ آن کشور که بیش از ۸۰ درصد از دارایی‌های بانکی را کنترل می‌کنند، به عنوان بخشی از تحریم‌ های مرتبط با اوکراین، از سوئیفت قطع شده است. به گفته کارشناسان مالی، این امر باعث افزایش اعتبار و اهمیت پول ملی چین در تجارت و امور مالی جهانی شده است، زیرا پکن به تحریم ها علیه مسکو نپیوست و ترجیح داده است روابط تجاری خود را با روسیه تقویت کند.

دوران سقوط یورو

استفاده از یوان پس از توسعه شبکه پرداخت بین‌المللی CIPS توسط چین، افزایش یافت این ساختار مالی مستقل از سوئیفت عمل می کند. این شبکه پرداخت چینی نه تنها از سوی بانک‌های تحریم شده روس بلکه توسط مؤسسات مالی فعال در همه اقتصادهای نوظهور مورد استقبال قرار گرفته است. این حرکت باعث افزایش رشد یوان چین به عنوان یکی از پرکاربردترین ارزهای جهان شده است.

سوئیفت یا انجمن ارتباطات مالی بین بانکی جهان (Society for Worldwide Interbank Financial Telecommunication)، خدمات تراکنش مالی و پرداخت را به بیش از ۱۱۰۰۰ نهاد مالی در جهان ارائه می دهد. اگرچه داده‌های ردیابی‌شده کل بازار مبادلات خارجی را که هر روز حجم آن به ۷.۵ تریلیون دلار می رسد، پوشش نمی‌دهد، اما همین گزارش‌ها به طور معمول طیف وسیعی از جریان‌ های ارزی را در بر می‌گیرند که تجارت جهانی را هدایت می‌کند.

پایان/

۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 29387

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 5 =