افزایش سهم یوان در پرداخت‌های جهانی

سرویس پیام‌رسان مالی جهانی سوئیفت اعلام کرد سهم یوآن چین در معاملات بین المللی افزایش یافته، ین ژاپن را پشت سر گذاشته و در رتبه چهارم قرار گرفته است.

به گزارش تحریریه، آخرین داده‌های تراکنش جمع‌آوری‌شده توسط سرویس پیام‌رسان مالی جهانی سوئیفت (SWIFT) نشان می‌دهد که در نوامبر ۲۰۲۳ یوان چین به چهارمین ارز فعال برای پرداخت‌های جهانی تبدیل شده است.

بر اساس گزارشی که این هفته منتشر شده است، رنمینبی یا همان یوآن چین در ۴.۶۱ درصد از معاملات استفاده شد که این امر از صعود این ارز نسبت به ۳.۶۰ درصد ماه اکتبر گذشته حکایت دارد. حال ارز چینی از سهم ین ژاپن در تجارت جهانی پیشی گرفت زیرا سهم این ارز بین المللی از ۳.۹۱ درصد به ۳.۴۱ درصد کاهش یافت.

به طور کلی، میزان ارزش پرداخت‌های رنمینبی نسبت به اکتبر ۳۴.۸۷ درصد افزایش یافته است. از طرف دیگر بررسی بازه سالانه نیز نشان می دهد که سهم جهانی یوان از نوامبر ۲۰۲۲ که ۲.۳۷ درصد از پرداخت ها را تشکیل می داد، تاکنون تقریباً دو برابر شده است.

افزایش سهم یوان در پرداخت‌های جهانی

در همین حال، سهم سایر ارزهای برتر جهان در طول ماه گذشته کاهش یافته است. سلطه دلار آمریکا از ۴۷.۲۵ درصد در اکتبر به ۴۷.۰۸ درصد کاهش یافت. سهم یورو از ۲۳.۳۶ درصد به ۲۲.۹۵ درصد کاسته شد و در همین دوره سهم پوند انگلیس از ۷.۳۳ درصد به ۷.۱۵ درصد تنزل یافت.

در این گزارش آمده است که سهم رو به رشد یوان در معاملات فرامرزی نشان دهنده روند دور شدن چین از دلار و همچنین تلاش های پکن برای ترویج استفاده از پول ملی خود است.

تحریم روسیه، موهبتی برای یوآن

اقتصاددانان خاطرنشان می کنند که چین در تجارت با روسیه، خاورمیانه و آمریکای جنوبی برای پرداخت به ارزهای غیر از دلار فشار آورده است. همچنین کارشناسان اعتقاد دارند یکی از مهمترین دلایل دوبرابر شدن سهم یوان چین در پرداخت های جهانی، سیاست های تحریمی آمریکا و اتحادیه اروپا به ویژه علیه روسیه بوده است.

افزایش سهم یوان در پرداخت‌های جهانی

Nikkei Asia به نقل از «تورو نیشیهاما» اقتصاددان ارشد موسسه تحقیقاتی دای ایچی لایف (Dai-ichi Life Research Institute) عنوان داشت «به نظر می‌رسد که سایر کشورهای نوظهور نیز از یوان برای واردات نفت خام روسیه استفاده می‌کنند.»

تاجر روسی «اولگ دریپااسکا» هم چندی قبل اظهار داشت که تحریم های غرب علیه مسکو باعث افزایش ارزش پول چین شده است.

به گفته دریپااسکا، حجم پرداخت‌های تجاری فرامرزی به رنمینبی تنها در عرض چهار سال از پرداخت‌های یورو بیشتر خواهد شد.

از زمان اعمال تحریم ها در سال ۲۰۲۲، روسیه و شرکای تجاری آن در کشورهای در حال توسعه تلاش های خود را برای کاهش استفاده از سیستم مالی غرب و جایگزینی دلار و یورو با ارزهای ملی در تسویه حساب های تجاری از جمله یوان، روپیه هند و درهم امارات تشدید کرده اند.

پایان/

۴ دی ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 28419

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 7 =