کاخ کرملین دست کاسبان تحریم را قطع کرد اما تهران نه!

کاخ کرملین برخلاف دولت ایران قادر شد با اجرای درست سیاست دلارزدایی باعث ارزان‌تر شدن برخی کالاها در داخل روسیه شود، مهمترین راهکار مسکو این بود که بیشتر پرداخت ها برای واردات به ویژه در حوزه الکترونیک را در سال ۲۰۲۳ با استفاده از یوان و روپیه انجام داد.

به گزارش تحریریه، از حدود یک سال قبل دولت ایران مانور سنگین تبلیغی را در مورد سیاست دلارزدایی خود در رسانه ها به راه انداخت. اما در این دوره نه تنها شاهد بهبود اوضاع اقتصلدی، افزایش ارزش پول ملی یا کاهش تورم نبوده ایم بلکه وضع بدتر هم شد. حال گویا امارات و درهم آن نیز به گردونه ارزهای تاثیرگذار بر اقتصاد ایران افزوده شدند.

در ایران با تحریم هایی به مراتب کمتر از روسیه، دربها هنوز بر همان پاشنه گذشته می چرخند؛ در طرف مقابل روزنامه «ایزوستیا» چند روز قبل به نقل از منابع صنعتی خود نوشت، واردکنندگان روسی از جمله در حوزه لوازم الکترونیکی تقریباً به طور کامل دلار و یورو را در تسویه حساب با فروشندگان و توزیع کنندگان خارجی کنار گذاشته اند.

یکی از مدیران شرکت مهم تولیدکننده لوازم الکترونیکی روسیه به این رسانه گفت که تقریباً تمام خریدها در سال ۲۰۲۳ را با یوان چین و روپیه هند و همچنین با ارزهای ملی سایر کشورهای در حال توسعه پرداخت کرده است.

یک منبع دیگر که نخواست نامش فاش شود، به روزنامه روسی فوق عنوان کرد که جایگزینی دلار با ارزهای دیگر مزایای زیادی برای آن ها داشته است.

این فعال صنعتی اظهار داشت: در حال حاضر در ۹۹ درصد موارد ما از روبل، یوان، درهم، وون، دونگ استفاده می کنیم.

وی تاکید کرد چنین معاملاتی هیچ خطری را برای ردیابی محموله‌ها ایجاد نمی‌کند، گردش سریع ارز را تضمین می‌ نماید و موجب کاهش تعداد واسطه‌ها در حین تحویل کالا می شود، ضمن آنکه بانک‌ های دردسرساز در کشورهای غیردوست را از گردونه مشارکت و تجارت با مسکو خارج می سازد.

یکی دیگر از فعالان در صنعت روسیه نیز عنوان داشت که حتی در اواخر سال ۲۰۲۳، چند موسسه مالی در این کشور در معاملات خود با تامین کنندگان خارجی کالا، پیشنهاد تسویه حساب با ارزهای دیجیتال را هم ارائه کردند.

کاخ کرملین دست کاسبان تحریم را قطع کرد اما تهران نه!

به گفته «الدار مورتازین» تحلیلگر برجسته و عضو گروه تحقیقاتی در صنعت فناوری الکترونیکی به ویژه موبایل، اکنون تامین ارزهای غربی در مقادیر قابل توجه در روسیه دشوار است، ضمن آنکه انتقال آنها به خارج از کشور هم بسیار سخت انجام می شود. از اینرو خریداران عمده تجهیزات به صورت آشکار از معامله با دلار و یورو به دلیل تحریم ها خودداری می کنند.

نکته جالب اینجاست که اتفاقات رخ داده در روسیه در تضاد کامل با مسائل در ایران قرار دارند. در سال های گذشته دولت ها و حتی تجار ایرانی، تحریم ها و نبود دسترسی به دلار آمریکا را بهانه ای برای پرداخت بیشتر به واسطه ها و افزایش هزینه واردات بیان می کردند. اما گویا روس ها با ابتکارات کارآمد خود به طور کامل دست کاسبان تحریم را هم قطع کردند.

در مقابل این تحلیلگر روس خاطرنشان کرد که وقتی واردکنندگان روسی ارزهای مورد استفاده خود در تسویه حساب ها را تغییر دادند، هزینه خرید آن ها افزایش پیدا نکرد. وی افزود که خریداران روسی حتی در صورت تسویه معاملات با یوان چین قادر می شدند تا به میزان ۱ درصد کمتر پرداخت کنند و این مقدار را برای خود پس انداز نمایند.

وی تصریح کرد: علاوه بر این، ارز چین (یوآن) به راحتی در بسیاری از کشورها قابل مبادله، انتقال یا تبدیل شدن به دلار است و همین امر به فعالان بازار اجازه می دهد از کمبود و نقص در سیستم های لجستیکی یا مشکلات پرداخت به دلیل تحریم ها علیه روسیه جلوگیری کنند.

پایان/

۳۰ دی ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 28620

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 0 =