ابتکار تازه دلارزدایی در روسیه

کاخ کرملین فهرست کشورهایی که بانکداران و کارگزاران آنها می توانند در تجارت ارزی بورس روسیه شرکت کنند، اعلام کرد.

به گزار تحریریه، تارنمای شبکه خبری «راشا تودی» در گزارشی نوشت، روسیه فهرستی از کشورهای «دوست و بی‌طرف» را که مجاز به تجارت در بازار مبادلات ارزی این کشور هستند معرفی کرد. تا پیش از این، بازار فوق به روی خارجی‌ها بسته بود.

این فرمان توسط نخست وزیر «میخائیل میشوستین» امضا و روز پنجشنبه در وب سایت کابینه منتشر شد.

از نظر مسکو «دوست و بی طرف» به کشورهایی اشاره دارد که تحریم های غرب علیه روسیه را به دلیل درگیری در اوکراین امضا نکرده اند.

بر اساس مقررات جدید، بانک‌ها و کارگزاران ۳۲ کشور می‌توانند در معاملات ارزی در بازارهای فارکس و مشتقات روسیه شرکت کنند.

این فهرست شامل کشورهای چین، کوبا، امارات متحده عربی، عربستان سعودی، ترکیه، آفریقای جنوبی، آذربایجان، الجزایر، ارمنستان، بنگلادش، بحرین، بلاروس، برزیل، ونزوئلا، ویتنام، مصر، هند، اندونزی، ایران، قزاقستان، قطر، قرقیزستان، مالزی، مراکش، مغولستان، عمان، پاکستان، صربستان، تاجیکستان، تایلند، ترکمنستان و ازبکستان است.

این فهرست بر اساس قانون فدرال "در مورد حراج های سازمان یافته" که در ژوئیه ۲۰۲۳ تصویب شد، با هدف تقویت تبدیل مستقیم روبل و ارزهای ملی شرکای روسیه به تصویب رسید.

ابتکار تازه دلارزدایی در روسیه

پیش از این، تنها ساکنان روسیه می توانستند در تجارت داخلی ارز خارجی این کشور شرکت کنند. به گفته نویسندگان طرح، اکثر معامله کنندگان فرصت عرضه نقدینگی به ارزهای ملی در حجم مورد نیاز را نداشتند که این امر باعث محدود شدن حجم معاملات شد. وضعیت قبلی همچنین نرخ مبادله روبل با سایر ارزهای ملی را به دلیل افزایش اخیر تقاضا برای معاملات در آن ارزها تغییر داده است. این روند در بحبوحه تحریم های غرب بر سر مناقشه اوکراین آغاز شد که روسیه را مجبور کرد از یورو و دلار در تجارت فرامرزی دور شود.

به گفته مقامات روسی، این اصلاحیه به افزایش حجم تسویه با ارزهای ملی و کاهش بیشتر سهم ارزهای غربی در واردات و صادرات روسیه کمک خواهد کرد.

سهم ارزهای ملی و «دوستانه» در تجارت این کشور با اتحادیه اقتصادی اوراسیا در سال ۲۰۲۲ به نزدیک به ۸۰ درصد افزایش یافت و انتظار می‌رود تا پایان سال جاری به ۹۰ درصد برسد.

ماه گذشته، گزارش هایی منتشر شد مبنی بر اینکه گروه بریکس از اقتصادهای نوظهور نیز در حال بررسی تغییر تمام تجارت فرامرزی به ارزهای ملی است.

حجم مبادلات ارزهای ملی در مبادلات ارز خارجی روسیه نیز رو به افزایش بوده است. برای نمونه حجم معاملات در مبادلات دوگانه روبل - یوآن در بورس مسکو (MOEX) در ماه فوریه از دوگانه دلار-روبل پیشی گرفت.

پایان/

۳ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۰
کد خبر: 27536

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 0 =