بریکس‌پلاس به سلطه دلار پایان می‌دهد

مشاور سابق کاخ سفید معتقد است استفاده رو به رشد کشورهای بریکس از ارزهای ملی به دلارزدایی سرعت می بخشد و می تواند به هژمونی دلار بر تجارت جهانی پایان دهد.

به گزارش تحریریه، «جو سالیوان» مشاور ویژه سابق شورای مشاوران اقتصادی کاخ سفید معتقد است که دلار آمریکا با چالش رو به رشدی از سوی کشورهای عضو گروه بریکس به دلیل توسعه برنامه ریزی شده این بلوک روبرو شده است زیرا این کشورها تلاش می کنند تا استفاده از ارزهای ملی در تجارت بین اعضا را گسترش دهند.

سالیوان در مقاله‌ای برای مجله فارین پالسی که اوایل این هفته منتشر شد، پیشن بینی کرد که بریکس احتمالاً هژمونی دلار را بر تجارت جهانی سلب می‌کند، حتی اگر یک ارز واحد نداشته باشد.

بریکس در حال حاضر شامل برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی است، اما آرژانتین، مصر، اتیوپی، ایران، عربستان سعودی و امارات در ژانویه آینده به آن ملحق خواهند شد. بر اساس برآوردها، سالیوان از این گروه پس از توسعه اعضا به عنوان BRICS+ (بریکس پلاس) یاد کرد و عنوان داشت که آن ها تا سال ۲۰۴۰ تقریباً نیمی از تولید ناخالص داخلی جهانی را تشکیل خواهند داد.

مشاور ویژه سابق کاخ سفید می‌گوید «بریکس پلاس ممکن است قدرت اقتصادی جنوب جهانی را از قرن بیستم به قرن بیست و یکم برساند... در قرن بیست و یکم، بلوک‌های اقتصادی غیرغربی، مانند بریکس پلاس، می‌توانند بر غرب نفوذ پیدا کنند... شاید وقوع چیزی شبیه به تحریم‌های نفتی قرن بیستم، غیرممکن به نظر برسد یا حتی احتمال آن بسیار ضعیف باشد، اما اقدامات تجاری و مالی قرن بیست و یکمی که بریکس پلاس اکنون می‌تواند از نظر تئوریکی انجام دهد قابل توجه هستند.

او خاطرنشان می‌کند که سه عضو اصلی بلوک - برزیل، چین و روسیه - صادرکنندگان عمده فلزات گرانبها و خاک‌های کمیاب هستند. اضافه شدن مصر، اتیوپی و عربستان سعودی - سه کشوری که کانال سوئز را که یک شریان تجاری کلیدی است، احاطه کرده اند - به این بلوک دامنه نفوذ بیش از ۱۲ درصدی را در تجارت جهانی خواهد داد.

بریکس‌پلاس به سلطه دلار پایان می‌دهد

پیوستن عربستان سعودی، ایران و امارات متحده عربی هم که صادرکنندگان اصلی سوخت‌های فسیلی هستند، به این گروه وزن بیشتری در بازارهای کالا خواهند داد. سالیوان تصریح دارد: علاوه بر این، عربستان سعودی بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار اوراق قرضه خزانه‌داری آمریکا را در اختیار دارد که اهرم اقتصادی قابل توجهی را در اختیار بریکس پلاس در زمینه دارایی‌های مالی قرار می دهد.

در همین حال، کشورهای بریکس نیز به طور فعالانه در حال تقویت استفاده از ارزهای ملی در تجارت متقابل هستند و حتی از احتمال معرفی ارز واحد تجاری جدید برای نشست اوت آینده خبر داده اند. در حالی که معرفی چنین ارزی هنوز در حال بحث است، سالیوان معتقد است که بریکس پلاس این قدرت را دارد که سلطه دلار آمریکا را حتی بدون آن سرنگون کند.

وی تاکید کرد کشورهای بریکس پلاس نیازی بندارند تا منتظر یک ارز تجاری مشترک باشند ... قبل از اینکه سلاح ویرانگر اقتصادی جدید خود را به سمت دلار نشانه بروند. ضروری نیست که کشورهای عضو بریکس پلاس نیازی به داشتن یک ارز تجاری مشترک برای حذف در دامنه سلطه دلار داشته باشند. اگر بریکس پلاس از شما بخواهد که به هر یک از اعضا با پول ملی خود پرداخت یا تجارت کنید، بدون شک نقش و اهمیت دلار در اقتصاد جهانی کاهش می‌یابد.

این اقتصاددان خاطرنشان کرد که جهان به طور کلی به دلیل «تغییرات تکتونیکی» در اقتصاد چین و واشنگتن «اکنون برای دلارزدایی بسیار آماده‌تر از شش ماه پیش است».

بریکس‌پلاس به سلطه دلار پایان می‌دهد

سالیوان معتقد است که کندی اخیر در رشد اقتصادی چین به معنای آفرینش بریکس متعادل‌تری است که به‌طور باورپذیرتری به جای منافع یک چین سلطه‌گر، در خدمت منافع مشترک رفتار می‌کند.

در همین حال این مقام سابق کاخ سفید خاطرنشان کرد که شک و تردیدها در مورد اینکه هژمونی دلار چقدر با منافع ملی ایالات متحده در خود واشنگتن مطابقت دارد، رو به افزایش است.

سالیوان نتیجه گرفت تحلیل ها در مورد وقوع مرگ دلار به عنوان یک ذخیره جهانی تا پیش از اجلاس اوت کشورهای بریکس در ژوهانسبورگ ممکن است اغراق آمیز باشد، با این حال، حرف و حدیث ها در زمینه اضمحلال دلار برای آینده ممکن است اغراق آمیز نباشند.

پایان/

۱۵ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 28018

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 11 =