همکاری اوپک پلاس و بریکس بیشتر می شود

یکی دیگر از اعضای بریکس برای پیوستن به اوپک پلاس ابراز تمایل کرد.

به گزارش تحریریه، «الکساندر سیلویرا» وزیر انرژی برزیل چند روز قبل اعلام کرد کشورش قرار است از ژانویه ۲۰۲۴ به گروه اوپک پلاس که مشتمل بر بزرگترین کشورهای تولیدکننده نفت جهان است، بپیوندد.

اوپک پلاس به رهبری عربستان سعودی و روسیه و از اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدان آن شکل گرفته است و در کل حدود ۴۰ درصد نفت خام جهان را به بازارها عرضه می کند.

اعلام عضویت برزیل در جریان نشست اوپک پلاس برای بحث در مورد استراتژی تولید نفت در سال آینده اعلام شد.

بر اساس گزارش هایی که از سوی نمایندگان منتشر شده است، سیلویرا به این گروه اعلام کرد که رییس جمهور «لولا داسیلوا» ورود برزیل به منشور همکاری اوپک پلاس را تایید کرده است و این اتفاق از ژانویه ۲۰۲۴ رخ می دهد.

همکاری بیشتر اوپک پلاس و بریکس

این مقام برزیلی افزود این اقدام مهمی است که منشور همکاری ها، تجزیه و تحلیل سیاست های برزیل بر آن تاکید دارد. به گفته وی «این بخشی از پروتکل دولت برای به سرانجام رسیدن این کار است.»

این اقدام پس از آن صورت گرفت که اعضای اوپک پلاس از عربستان سعودی، ایران و امارات برای پیوستن به گروه بریکس دعوت شدند. بریکس از اقتصادهای نوظهور بزرگ شامل برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی تشکیل شده و قرار است به زودی تعداد اعضای آن دو رقمی می شود.

برزیل در تابستان گذشته حجم عظیمی از نفت و گاز استخراج کرد. این کشور قرار است تولید انرژی خود را تا سال ۲۰۳۰ حدود ۷۵ درصد افزایش دهد. بر مبنای همین برنامه، برزیلی توسعه ذخایر دریایی غنی از نفت خود را که در زیر لایه‌ای به ضخامت ۲۰۰۰ متر نمک محبوس هستند، تقویت کرده است.

بر اساس داده های رسمی، برزیل در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۳ به طور متوسط هر روز ۱.۸ میلیون بشکه نفت صادر کرده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۰ درصد افزایش را نشان می دهد.

هنوز مشخص نیست که آیا این کشور آمریکای لاتین به دلیل عضویت خود ملزم به کاهش تولید از سال آینده خواهد بود یا خیر؟

گروه کشورهای عمده تولیدکننده نفت موسوم اوپک پلاس در نشست چند روز قبل خود با تعمیق کاهش تولید و رساندن سطح تولید به حدود 2.2 میلیون بشکه در روز موافقت کردند.

پایان/

۱۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 28242

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 0 =