اوضاع متفاوت اقتصادی در عربستان سعودی

دلارهای نفتی اوضاع را فعلا بر وفق مراد دربار سعودی رقم زده و موجب کاهش میانگین بیکاری در عربستان شده است. این موضوع در شرایطی رخ داد که میانگین بیکاری در دیگر کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس افزایش یافته است.

به گزارش تحریریه، نشریه «الاقتصادیة» در خصوص اقتصاد سعودی ها نوشت، عربستان تنها کشور عربی حاشیه خلیج فارس بود که طی سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۲ میلادی میانگین بیکاری در آن کاهش یافت.

برپایه گزارش اداره آمار و شورای سرشماری این کشور، میانگین بیکاری در عربستان از ۱۲.۸ درصد به ۸ درصد رسیده است. این رقم از سال ۱۹۹۹ میلادی تاکنون بی سابقه بوده است.

به نوشته نشریه فوق، این بهبودی آشکار در زمینه کاهش میانگین بیکاری به دلیل رشد اقتصادی عربستان رخ داده زیرا رشد اقتصادی این کشور سبب ایجاد فرصت های کاری بیشتری برای شهروندان آن شده است. طی این دوره حدود ۶۰۰ هزار فرصت کاری تنها در بخش خصوصی ایجاد شد و ۲۶۰ هزار تن از شهروندان بومی این کشور را جذب کرده است.

سیاست گذاری های مناسب و هدفدار همچون تنوع بخشی به اقتصاد و تقویت بخش خصوصی که از اهداف چشم انداز ۲۰۳۰ است در این زمینه نقش اصلی را بازی می کند.

اوضاع متفاوت اقتصادی در عربستان سعودی

الاقتصادیه درباره تاثیر بهبود اوضاع اقتصادی بر روی کاهش بیکاری در عربستان نوشت، اقتصاد عربستان در سال ۲۰۲۲ میلادی شاهد رشد ۸.۷ درصدی بود که از سال ۲۰۱۰ تا کنون بی سابقه بوده است. دلیل این رشد هم تمرکز ریاض بر بخش غیرنفتی است که در ایجاد فرصت های کاری بیشتر نقش مهمی را ایفا کرد.

در این گزارش آمده است کاهش میانگین بیکاری در عربستان در شرایطی به وقوع پیوست که میانگین بیکاری میان شهروندان در دیگر کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس افزایش یافته است. بیکاری در پایان سال ۲۰۱۷ در عمان ۲.۲ درصد بود اما این آمار در پایان سال ۲۰۲۲ به رقم ۳.۳ درصد رسید.

در قطر هم این رقم طی این مدت از ۰.۳ درصد به ۰.۴ درصد افزایش داشت. میزان بیکاری در کویت هم از رقم ۲.۲ به ۲.۵ درصد رسید و در امارات این شاخص از ۲.۵ به ۲.۹ درصد و در بحرین از ۴.۱ به ۵.۹ درصد افزایش یافت.

پایان/

۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 28685

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 1 =