افزایش همکاری اقتصادی ترکیه و عربستان

ترکیه و عربستان برای رساندن حجم مبادلات تجاری دو جانبه به ۱۰ میلیارد دلار در میان مدت و ۳۰ میلیارد دلار در بلندمدت برنامه ریزی کرده اند.

به گزارش تحریریه، تارنمای «الخلیج آنلاین» امارات نوشت، «عمر بولات» وزیر تجارت ترکیه در اظهارات خود در نشست بازرگانی و سرمایه گذاری ترکیه و عربستان که از سوی شورای روابط اقتصادی خارجی ترکیه در استانبول برگزار شد گفت حجم مبادلات تجاری ترکیه و عربستان در سال ۲۰۲۲ میلادی با رشد ۴۱ درصدی همراه بود و به ۶.۵ میلیارد دلار رسید.

طبق آمار وی، حجم مبادلات تجاری این دو کشور طی ۱۱ ماه سال جاری میلادی هم به ۶.۲ میلیارد دلار رسید و تا انتهای سال به راحتی از رقم سال گذشته فراتر خواهد رفت.

این مقام ترک تصریح کرد: هدف راهبردی دو کشور رساندن حجم مبادلات تجاری دو کشور به ۱۰ میلیارد دلار در میان مدت و ۳۰ میلیارد دلار در بلند مدت است. ترکیه و عربستان دارای امکانات بسیاری در حوزه همکاری های تجاری و سرمایه گذاری هستند و از مهمترین ابزار تحقق این هدف عقد قرارداد تجارت آزاد میان ترکیه و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس است.

به نوشته این رسانه، شرکت های پیمانکاری ترکیه تاکنون برای اجرای ۴۰۰ پروژه در عربستان مشغول به کار شده اند که ارزش آن ها در کل ۲۸ میلیارد دلار است. همزمان بیش از یک هزار و ۴۰۰ شرکت سعودی هم در ترکیه تاسیس شده اند و از فرصت های سرمایه گذاری در این کشور بهره می برند.

افزایش همکاری اقتصادی ترکیه و عربستان

براساس این گزارش، روابط ترکیه و عربستان از سال گذشته پس از سفر «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه به عربستان در آوریل سال ۲۰۲۲ و سفر «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان به آنکارا در ژوئن همین سال به تدریج وارد مرحله تازه ای شد. ولیعهد عربستان و اردوغان در این سفرها برای آغاز مرحله جدیدی از همکاری دوجانبه به ویژه در حوزه های سیاسی، اقتصادی، نظامی و امنیتی به توافق رسیدند.

علاوه بر این اردوغان در ماه ژوئن هم سال جاری به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس سفر کرد و در آن سفر دوره ای، توافقنامه هایی را در حوزه های اقتصادی، تجاری، انرژی، سرمایه گذاری و همکاری رسانه ای با سردمداران این کشورها امضا کرد.

«منیر سیف الدین» کارشناس مسائل اقتصادی چندی پیش درباره فرصت های همکاری صنعتی میان ترکیه و عربستان به تارنمای الخلیج آنلاین عنوان داشت که ترکیه و عربستان دارای روابط سیاسی و اقتصادی محکمی هستند. این دو کشور در سال های اخیر شماری از توافقنامه ها را برای تقویت همکاری در حوزه های گوناگون از جمله سرمایه گذاری و صنعت امضا کرده اند. صنایع تبدیلی یکی از مهم ترین فرصت های همکاری است، زیرا شرکت های ترکیه و عربستان می توانند با سرمایه گذاری در این بخش در کنار صنعت خودرو، لوازم برقی و منسوجات همکاری کنند. عربستان و ترکیه بیشتر به مشارکت در صنایع فناوری مانند الکترونیک و نرم افزار و صنایع مربوط به انرژی های تجدید پذیر از جمله هیدروژن سبز، انرژی بادی و پنل های خورشیدی تمایل دارند و سعی دارند همکاری در این حوزه ها در آینده افزایش دهند.

پایان/

۱۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 28264

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =