کاسه‌لیسی اردوغان برای پول‌های عربی

کارشناسان بر این باورند که با توجه به بحران اقتصادی ترکیه منافع این کشور با بهبود روابط با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس پیوند خورده است؛ اردوغان در سفر خود به این کشورها تمایل دارد مشکلات ترکیه با اعراب را به صفر برساند تا این موضوع تاثیر مثبتی در حوزه اقتصادی ترکیه داشته باشد.

به گزارش تحریریه، بخش عربی زبان شبکه «اسپوتنیک» روسیه نوشت، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه در نیمه ماه جاری به عربستان، امارات و قطر سفر خواهد کرد. هدف از این سفر، تقویت همکاری ترکیه با کشورهای عربی استزیرا ترکیه برای نزدیکی بیشتر با کشورهای عربی و در راس آنها کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و مصر تلاش می کند.


بهبود روابط ترکیه و عربستان
اسپوتنیک در بخشی از گزارش خود نوشت، روابط ترکیه و عربستان سال گذشته به طور قابل ملاحظه ای بهبود یافت. حجم مبادلات تجاری میان دو کشور طی ۱۰ ماه نخست سال گذشته میلادی به ۴.۳ میلیارد دلار رسید. این در حالی است که این رقم در سال ۲۰۲۱ میلادی ۳.۷ میلیارد دلار بود.

برپایه آمارهایی که خبرگزاری «آناتولی» ترکیه منتشر کرد، حجم مبادلات تجاری میان آنکار و ریاض در ژوئن سال ۲۰۲۲ به ۶۲۲میلیون دلار رسید. این در شرایطی است که این رقم در مدت مشابه آن در سال ۲۰۲۱ میلادی ۳۵۸ میلیون دلار بود.

کاسه‌لیسی اردوغان برای پول‌های عربی

صادرات عربستان به ترکیه هم به میزان۷۴.۴ درصد در ماه ژوئن گذشته افزایش یافت و به ۶۰۸ میلیون دلار رسید.

حجم مبادلات ترکیه با قطر و امارات
به نوشته اسپوتنیک، در ماه مارس گذشته «عبدالرحمن بن عبدالله انصاری» عضو شورای بازرگانی اتاق بازرگانی قطر گفت حجم مبادلات ترکیه و قطر در سال ۲۰۲۲ میلادی رشد ۱۸ درصدی را ثبت کرده و به رقم ۸ میلیارد دلار رسید.

کاسه‌لیسی اردوغان برای پول‌های عربی

برپایه این گزارش، «ثانی الزیود» وزیر تجارت خارجی امارات هم درباره مبادلات تجاری امارات و ترکیه گفت در ماه مارس سال گذشته مبادلات غیر نفتی این دو کشور ۱۸.۹ میلیارد دلار ثبت شده است.

«جواد ادغوک» تحلیلگر مسائل سیاسی ترکیه بر این باور است که با توجه به بحران اقتصادی ترکیه منافع ترکه در بهبود روابط با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس است. از این رو، اردوغان در سفر خود به این کشورها تمایل دارد مشکلات ترکیه با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس را به صفر برساند تا این موضوع تاثیر مثبتی در حوزه اقتصادی ترکیه برجای گذارد.

وی تاکید دارد منافع ترکیه در شرایط کنونی دخالت نکردن در امور داخلی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و هم راستا شدن با این کشورها در پرونده های مربوط به لیبی، سوریه و ... است.

پایان/

۲۶ تیر ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 26478

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 15 =