فصلی نو در روابط عربستان و سوریه

روابط تجاری ریاض-دمشق به دلیل بحران سوریه کاهش ملاحظه ای داشت. در ماه های گذشته مبادلات دو کشور با صادرات کالا از سوی عربستان تقویت شد؛ حال اتاق بازرگانی سوریه قصد دارد یک هیات اقتصادی را به ریاض اعزام کند.

به گزارش تحریریه، روزنامه فرامنطقه ای «العربی الجدید» نوشت، اتاق بازرگانی سوریه قصد دارد در ماه آینده میلادی در اقدامی جدید در راستای روند عادی سازی روابط اقتصادی با عربستان یک هیات اقتصادی را به این کشور اعزام کند.

روزنامه «الوطن» سوریه هم به نقل از «محمد ابوالهدی اللحام» رئیس اتاق بازرگانی سوریه اعلام کرد قرار است سفر این هیات اقتصادی در هفته پایانی ماه آینده میلادی صورت گیرد. اتاق بازرگانی سوریه برای رسیدن به دستاوردهای قابل توجه و بهبود روابط تجاری با عربستان خود را آماده می کند.

برپایه این گزارش، رئیس اتاق بازرگانی سوریه اعلام کرد ریاض از ۸ ماه قبل اجازه داده است تا برخی مواد و کالاها از عربستان به سوریه صادر شود. این اقدام عربستان در بهبود فضای روابط تجاری میان دو کشور نقش داشته است. از سوی دیگر تولیدات کشاورزی سوریه هم در عربستان مشتریان فراوانی دارد.

فصلی نو در روابط عربستان و سوریه

علاوه بر این در سفر سال گذشته رئیس اتاق بازرگانی سوریه به عربستان که با هدف حضور در کنفرانس بازرگانی کشورهای عربی و چین صورت گرفت، او با «حسن بن معجب الحویزی» رئیس اتاق بازرگانی عربستان دیدار کرد و دو طرف برای از سرگیری همکاری اقتصاد و فعالیت های تجاری و سرمایه گذاری دوجانبه توافق کردند.

به نوشته روزنامه العربی الجدید، عربستان در ماه مارس سال ۲۰۱۱ سفارت خود را در سوریه تعطیل کرد و پس از آن بود که ریاض حمایت همه جانبه ای را از مخالفان نظام سوریه به عمل آورد. با اینحال موضع عربستان در قبال نظام سیاسی سوریه و بشار اسد در آغاز سال گذشته تغییر کرد. به طوری که ریاض در فرایند بازگشت سوریه به اتحادیه عرب نقش داشت.

فصلی نو در روابط عربستان و سوریه

طبق گزارش ها، ارزش مبادلات تجاری سوریه با عربستان و امارات در سال ۲۰۱۰ میلادی به رقم یک میلیارد و ۷۲۴ میلیون دلار رسید. اما با آغاز بحران سوریه در سال ۲۰۲۲ میلادی این رقم به حدود ۶۷۵ میلیون دلار کاهش یافت. حجم مبادلات تجاری سوریه و عربستان پس از آغاز ناآرامی ها در سوریه به ویژه در سال ۲۰۱۳ به دلیل خارج شدن گذرگاه مرزی اردن از کنترل نظام سوریه به شدت افت کرد.

در سال گذشته مرکز آمار عربستان اعلام کرد در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۲ میلادی، صادرات عربستان به سوریه به بیش از ۸۳ میلیون ریال (حدود ۲۲ میلیون دلار) رسید. واردات عربستان از سوریه هم طی این مدت به حدود ۲۷۳ میلیون ریال رسید که افزایش ۷.۹ درصدی را نشان می داد. تولیدات کشاورزی مهمترین صادرات سوریه به بازارهای عربستان است. روابط تجاری میان دو کشور در سال های بحران سوریه به طور قابل ملاحظه ای کاهش یافت. طبق برآوردها مبادلات تجاری سوریه با عربستان و امارات در آن زمان بیش از ۶۰ درصد کمتر شد.

«یاسر الحسین» کارشناس مسائل اقتصادی به روزنامه العربی الجدید گفت حجم مبادلات تجاری میان دو کشور به دلیل تحریم های غرب علیه نظام سوریه و تنش های سیاسی و امنیتی میان دو کشور به طور قابل ملاحظه ای کاهش یافته است. اکنون هم سخت می توان به طور دقیق حجم مبادلات تجاری میان دو کشور را مشخص کرد و با توجه به شرایط کنونی حجم روابط اندک است.

پایان/

۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 29187

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =