اعراب با پول اعتبار می‌خرند

برخی رسانه های غربی از پشت پرده ثبت رکوردهای گوناگون از سوی عربستان سعودی و امارات در گینس با هدف کسب اعتبار خبر می دهند و آن را مصداق سفیدشویی جنایات و خرید اعتبار می دانند.

به گزارش تحریریه، روزنامه تلگراف در انگلیس نوشت، گزارش برخی رسانه‌ ها نشان می‌ دهد که بسیاری از رکوردهای امارات در کتاب جهانی گینس، در واقع به پشتوانه و کمک سرویس مشاوره گینس صورت گرفته است؛ که برای بهره‌مندی از آن، باید میلیون‌ها دلار پرداخت کرد!

از نگاه دیگر، رهبران ابوظبی برای بهبود چهره امارات و حاکمان آن، و نیز ترسیم تصویری متمدنانه، مترقی و مداراگرِ با مخالفان از این کشور، به شرکت گینس پول می‌دهند.

نشریه تایمز لندن نیز ماه گذشته در گزارشی نوشت شرکت حامی کتاب گینس، از دولت‌های خودکامه، و در رأس آن‌ ها امارات، پول دریافت کرده است تا در ازای آن، پیام‌ هایی مثبت را از دستاوردهای آن‌ ها در زمینه شکستن رکوردهای مختلف، منتشر نماید.

اعراب با پول اعتبار می‌خرند

مرکز مطالعات خلیج فارس در این رابطه نوشت، بنابه آمار سال ۲۰۲۲، درآمد گینس از این خدمات مشاوره ای (به عبارت دیگر کمک برای دستیابی به رکورد) ۱۲.۳۷ میلیون پوند بوده است.

بیش از ۵۲۶ رکورد ثبت شده امارات، با هزینه میلیون‌ ها دلاری برای دریافت مشاوره از گینس به دست آمده است.

همچنین گفته شده از ۲۲۳ رکوردی که عربستان سعودی ثبت کرده، ۱۳۵ مورد با کمک سرویس مشاوره گینس بوده است.

در بهترین حالت، شاید برخی از این رکوردها خسته‌کننده یا دیوانه‌وار باشد؛ اما برای این کشورها تنها ورود عجیب و غریب به گینس اهمیت دارد.

اعراب با پول اعتبار می‌خرند

براساس گزارش این رسانه غربی، دیدبان حقوق بشر هشدار داده است که امارات بر روی راهبردی سرمایه‌گذاری می‌کند تا کشورش را مترقی، بردبار و احترام‌گذار به حقوق بشر نشان دهد؛ درحالی که، سیاست «مدارا صفر» خود را در قبال مخالفان اجرا می‌ کند؛ این همان جایی است که اتهامات سفیدشویی مطرح می‌شود.

«متیو هجز» فرد دانشگاهی با تابعیت انگلیسی که سال ۲۰۱۸ در امارات به اتهام جاسوسی برای لندن زندان و شکنجه شده، اعطای یک رشته رکوردهای جهانی به این کشورها را معادل «مشروعیت‌بخشی فرهنگی» می‌داند.

پایان/

۱۴ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 29228

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 5 =