کاهش صادرات کشورهای عربی به چین

آمارها نشان می دهند صادرات کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به چین روند کاهشی داشت و در ماه فوریه ۸.۱۴ درصد نسبت به دوره قبل کمتر شده و به رقم ۱۲.۱۷ میلیارد دلار رسیده است. 

به گزارش تحریریه، تارنمای «خلیج آنلاین» نوشت، آمار رسمی ارائه شده از سوی چین نشان می دهد صادرات کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به چین در ماه فوریه گذشته به میزان ۸.۱۴ درصد کاهش یافته و به رقم ۱۲.۱۷ میلیارد دلار رسیده است. این رقم در فوریه سال گذشته ۱۳.۲۵ میلیارد دلار بود.

ارزش واردات کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس هم طی این مدت به حدود ۸.۵۸ میلیارد دلار رسید. این در حالی است که این رقم در مدت مشابه آن در سال گذشته ۶.۵۳ میلیارد دلار بوده است.

به نوشته خلیج آنلاین، مازاد تجاری در ماه فوریه به مقدار ۳.۵۹ میلیارد دلار به سود کشورهای حاشیه خلیج فارس بود ، حال آنکه میزان آن در مدت مشابه سال ۲۰۲۳ میلادی ۶.۷۲ میلیارد دلاری بود.

طبق این گزارش ۳۹ درصد از کل صادرات کشورهای عربی به چین متعلق به عربستان سعودی بود که ارزش آن به حدود ۴ میلیارد و ۸۵۶ میلیون دلار بالغ می شد. این رقم در مدت مشابه سال گذشته میلادی ۴ میلیارد و ۵۴۶ میلیون دلار بود. عربستان در فوریه گذشته حدود ۸ میلیارد و ۵۸۴ میلیون کالا از چین وارد کرد اما این رقم در مدت مشابه آن در سال قبل ۶ میلیارد و ۵۳۵ میلیون دلار بود.

کاهش صادرات کشورهای عربی به چین

در همین دوره ارزش صادرات امارات به چین هم به ۲ میلیارد و ۹۳۹ میلیون دلار رسید. میزان صادرات ابوظبی در مدت مشابه سال گذشته ۳ میلیارد و ۳۱ میلیون دلار بود که آمارها کاهش ۳.۰۳ درصدی را نشان می دهد. امارات همچنین در این مدت به مقدار ۴ میلیارد و ۳۶۳ میلیون دلار کالا از چین وارد کرده است. این رقم در مدت مشابه آن در سال گذشته ۳ میلیارد و ۲۵۴ میلیون دلار بود.

گزارش این تارنما افزود: کشور عمان در رتبه بعدی تعامل تجاری با چین قرار دارد. صادرات عمان به چین در این مدت به حدود ۲ میلیارد و ۱۱۱ میلیون دلار رسید. این در حالی است که این رقم در مدت مشابه سال گذشته به ۲ میلیارد و ۷۱۷ میلیون دلار رسید که کاهش حدود ۲۲ درصدی را نشان می دهد. واردات عمان از چین هم به حدود ۳۶۵ میلیون دلار رسید که مقدار آن در سال گذشته حدود ۲۳۰ میلیون دلار بود.

طبق این گزارش، قطر هم در رتبه چهارم قرار دارد. ارزش صادرات قطر به چین در این مدت به یک میلیارد و۷۶۷ میلیون دلار رسید. این در حالی است که میزان صادرات آن در سال گذشته یک میلیارد و ۸۳۹ میلیارد دلار بود و آمارها حکایت از کاهش ۳.۹ درصدی دارند.

کاهش صادرات کشورهای عربی به چین

طبق بررسی های خلیج آنلاین، کشور کویت در تبه بعدی قرار می گیرد که صادرات آن به چین هم در ماه فوریه گذشته کاهش یافت و به رقم حدود ۴۹۵ میلیون دلار رسید. این در حالی است که میزان صادراتش در سال گذشته یک میلیارد و ۶۹ میلیون دلار بود و اعداد نشان از کاهش ۵۴ درصدی صادرات آن دارند. واردات کویت از چین اما در ماه فوریه گذشته به حدود ۲۹۲ میلیون دلار بالغ شد که نسبت به سال قبل افزایش داشت زیرا رقم آن ۱۵۹ میلیون بود.

گزارش در پایان تصریح دارد که صادرات کشورهای شورای همکاری خلیج فارس به چین در سال گذشته میلادی در کل ۱۷ درصد کاهش یافت و به ۱۷۳.۱۹ میلیارد دلار رسید. این در حالی است که رقم کل صادرات شش کشور در طی سال ۲۰۲۲ میلادی ۲۰۹.۰۱ میلیارد دلار بود.

پایان/

۱۲ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 29206

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 11 =