ماهیت روابط اقتصادی چین با عربستان

حجم مبادلات تجاری میان عربستان و چین در۵سال گذشته به حدود ۵۲۰ میلیارد دلار رسیده است. تنوع اقتصادی در عربستان و مطرح کردن فرصت های اقتصادی بزرگ عامل جذب بسیاری از شرکت های چینی و سرمایه گذاری این شرکت ها در عربستان است.

به گزارش تحریریه، تارنمای «الخلیج آنلاین» امارات در گزارشی درباره چگونگی و آینده روابط تجاری چین و عربستان نوشت، حجم مبادلات تجاری میان پکن و ریاض از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۳ میلادی به حدود ۵۲۰ میلیارد دلار رسیده است.

طی سال های اخیر چین، سرمایه گذاری خود را در کشورهای عربی منطقه و به ویژه عربستان گسترش داده است. پکن بزرگترین شریک تجاری عربستان به شمار می رود و از اینرو سرمایه گذاری های چین در این کشور به طور قابل ملاحظه ای افزایش یافته است. پکن در سرمایه گذاری های خود بر روی بخش انرژی، ارتباطات، گردشگری تمرکز کرده است.

به اعتقاد تحلیلگران، روابط دو کشور در نتیجه تحولات اقتصادی جهان افزایش یافته و عربستان به یک شریک مورد اعتماد و پایدار برای چین تبدیل شده است. این روابط نزدیک موجب شده تا چین بیشتر نفت مورد نیاز خود را از عربستان خریداری کند. همکاری با عربستان سبب می شود پکن هم بتواند کالاها و خدمات راهبردی خود را در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا عرضه کند.

به نوشته الخلیج آنلاین، در کنفرانس سرمایه گذاری چین و عربستان که در دسامبر گذشته در وزارت سرمایه گذاری چین و با هدف هماهنگی بیشتر دو کشور برگزار شد، ریاض و پکن بیش از ۶۰ یادداشت تفاهم و توافقنامه سرمایه گذاری به ارزش ۲۶.۵ میلیار دلار را در بخش های راهبردی امضا کردند.

ماهیت روابط اقتصادی چین با عربستان

«چن وی چینگ» سفیر چین در عربستان هشتم آوریل به روزنامه «الاقتصادیة» عربستان اظهار داشت تنوع گرایی در اقتصاد عربستان با توجه به چشم انداز ۲۰۳۰، فرصت های سرمایه گذاری بزرگی را برای شرکت های چینی فراهم کرده است و شرکت های چینی به طور مداوم برای افزایش سرمایه گذاری در عرصه های فناوری، صنایع جدید و انرژی های تجدیدپذیر تلاش می کنند.

وی افزود که همکاری دو کشور در عرصه های اقتصاد، تجارت، سرمایه گذاری به تدریج مرحله همکاری در عرصه انرژی را هم پشت سرگذاشته و به عرصه های دیگر هم تسری یافته است.

به اعتقاد برخی کارشناسان، اقتصاد چین و عربستان مکمل یکدیگر هستند که ظرفیت های فوق العاده ای در حوزه های مختلف دارند. نه تنها چین بزرگترین شریک تجاری عربستان به شمار می رود بلکه ریاض هم مهم ترین شریک تجاری پکن در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا است.

حجم تجارت دوجانبه پکن - ریاض طی دو سال گذشته از مرز ۱۰۰ میلیارد دلار گذشته است. این رقم بیش از ۳۵ درصد از حجم تجارت چین با کشورهای شورای همکاری خلیج فارس را تشکیل می دهد.

ماهیت روابط اقتصادی چین با عربستان

«منیر سیف الدین» کارشناس مسائل اقتصادی، درباره راز تمایل چین برای گسترش حضور در عربستان به خلیج آنلاین عنوان داشت: تنوع اقتصادی در عربستان و ارائه فرصت های اقتصادی چشمگیر عامل جذب بسیاری از شرکت های چینی و سرمایه گذاری بنگاه های آن کشور در عربستان است.

وی تاکید دارد چین تلاش می کند از فرصت های سرمایه گذاری در عربستان به ویژه در بخش های انرژی، تجارت، فناوری، صنایع جدید، معادن و گردشگری استفاده کند. عربستان طی سال های گذشته شرکت ها و نهادهای ویژه ای را تاسیس کرده که هدف از آنها توسعه صنایع است. این موضوع مشوقی مهم برای بازرگانان و سرمایه گذاران چینی بوده است.

این کارشناس معتقد است که هر دو کشور در تقویت همکاری اقتصاد منافعی را کسب می کنند و گسترش همکاری های تجاری و سرمایه گذاری های چین در عربستان فرصتی طلایی را برای تقویت اقتصاد دو کشور به وجود آورده است.

پایان/

۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 29365

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 9 =