امارات مسیر خود را از شورای همکاری جدا کرد

کارشناسان می گویند به دلیل طولانی شدن مذاکرات تجاری میان شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه اروپا، امارات راه خود را جدا می‌کند.

به گزارش تحریریه، مرکز مطالعات خلیج فارس به نقل از خبرگزاری رویترز نوشت، حالا که چند دهه گفت وگو برای پیمان تجاری میان شورای همکاری خلیج‌فارس و اتحادیه اروپا به درازا کشیده و راه به جایی نبرده است، امارات می‌خواهد راه خود را جدا کند.

بنابه این گزارش، امارات از این گفت وگوها ناامید شده، و بی‌سر و صدا و محرمانه، درپی پیش‌برد گفت وگوهایی جداگانه برای پیمانی دوجانبه با اروپا است.

اگرچه یک مقام اماراتی پیشنهاد ابوظبی برای گفت وگوی دوجانبه با اتحادیه اروپا را تکذیب کرده اما سه منبع دیگر گفتند این کشور هنوز درخواست رسمی به اتحادیه اروپا نداده و روشن نیست آیا شورای همکاری از تلاش ابوظبی برای آغاز روند دوجانبه آگاه بوده یا خیر.

به گفته آن‌ها، امارات به صورت رسمی از گفت وگوهای شورا-اروپا حمایت کرده اما همزمان و بی‌سر و صدا برای گفت وگوهای دوجانبه خود نیز فشار آورده است.

The Burj Khalifa building peaks through the skyline as the sun sets over Dubai

به گونه‌ای که اماراتی‌ها تقریباً در همه نشست‌ها در سطح‌های گوناگون، این موضوع را با مقامات اروپایی مطرح کرده‌اند.

به گفته این منابع، اتحادیه اروپا توافق با شورای همکاری را ترجیح می‌دهد، اما در سایه عدم پیشرفت گفت وگوها میان دو بلوک، برخی کشورهای این اتحادیه از توافق با امارات حمایت کرده‌اند.

دبیرخانه شورای همکاری به پرسش‌ها در این‌باره پاسخ نداد؛ اما سخنگوی کمیسیون اروپا گفت مذاکرات در سطح کارشناسی با شورای همکاری ادامه دارد؛ و درعین حال، مذاکراتی نیز با امارات در زمینه تقویت روابط تجاری و سرمایه‌گذاری انجام شده است.

اتحادیه اروپا برای آغاز گفت وگوهای دوجانبه با امارات، به تأیید کشورهای عضو نیاز دارد؛ روندی که شاید چندین ماه به درازا بکشد.

اتحادیه اروپا و شورای همکاری خلیج‌فارس گفت وگوهای تجاری را در سال ۱۹۹۰ آغاز کردند؛ با این حال، مذاکرات در سال ۲۰۰۸ به‌طور رسمی تعلیق شد.

شورای همکاری خلیج‌فارس پیمان‌های تجاری اندکی امضا کرده است؛ این بلوک سال گذشته، پیمان با کره جنوبی را پس از ۱۶ سال مذاکره، نهایی کرد؛ و در سال ۲۰۲۲ نیز با انگلیس وارد مذاکره شد.

امارات مسیر خود را از شورای همکاری جدا کرد

به گفته منابع، امارات از لندن خواسته به‌جای آن، در یک فرآیند دوجانبه شرکت کند.

امارات از سال ۲۰۲۲ چندین قرارداد تجاری دوجانبه، ازجمله با هند و اندونزی امضا کرده، و درحال گفت وگو با دیگر کشورها در آفریقا، آمریکای لاتین، آسیا و جاهای دیگر است.

این قراردادها که به عنوان توافقات مشارکت اقتصادی جامع شناخته می‌شوند، اغلب سرمایه‌گذاری، خدمات و دیگر زمینه‌ها را پوشش می‌دهند.

توافق امارات با هند ظرف چند ماه نهایی شد، اما به گفته پنج منبع، مذاکرات اروپا با ابوظبی ممکن است چندین سال به درازا بکشد؛ چرا که بروکسل در هر توافق نهایی، مسائل حقوق بشری و حقوق کارگران را لحاظ می‌کند.

پایان/

۷ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۰:۰۰
کد خبر: 29133

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =