راه‌حل دمشق برای مقابله با گرانی دلار

اقتصاد دانان سوری معتقدند برای مهار قیمت روبه افزایش دلار در این کشور باید راه حل هایی از جمله بازنگری در رویکردهای اقتصادی دولت، وضع نقشه راه اقتصادی برای مدیریت اقتصاد جنگ زده و پرهیز از معرفی تحریم ها به عنوان عامل همه بحران ها دنبال شود.

به گزارش تحریریه، بخش عربی زبان شبکه خبری «اسپوتنیک» روسیه نوشت، سوریه شاهد موج افزایش قیمت دلار است؛ به طوری که لیره سوریه طی دو ماه گذشته بیش از ۵۰ درصد از ارزش خود را از دست داده و اکنون قیمت یک دلار به بیش از ۱۲ هزار لیره رسیده است.

این افزایش قیمت سبب شده تا بانک مرکزی سوریه دلار را به ۹ هزار و ۹۰۰ لیره قیمت گذاری کند. افزایش بی سابقه قیمت دلار و افت لیره سوریه بر روی بازارها تاثیر منفی برجای گذاشته و روند خرید و فروش را در بازارهای این کشور با رکود روبرو کرده است.

به نوشته اسپوتنیک، در حالی که اقتصاددانان دلیل افت لیره سوریه را تحریم های غرب و سیاست اعمال فشار علیه این کشور از زمان آغاز جنگ داخلی می دانند، بازرگانان هم پیامدهای جنگ و سیاست های اقتصادی دنبال شده در کشور را عامل این موضوع بیان می کنند.

راه‌حل دمشق برای مقابله با گرانی دلار

دکتر «شفیق عربس» استاد دانشگاه اقتصاد دمشق معتقد است دولت سیاست هایی را اتخاذ می کند که در مهار قیمت دلار موفقیت آمیز نیست زیرا اقدامات دولت فراگیر نیست. در ضمن افزایش مداوم قیمت دلار و افت لیره با واقعیت ها ارتباطی ندارد. البته تحریم های غرب علیه سوریه هم در افزایش قیمت دلار تاثیر دارد. این موضوع هزینه وارد کنندگان کالاها را بالا می برد.

وی تاکید کرد: بانک مرکزی سوریه گمان می کرد از آغاز بحران در حال نبرد با گران شدن دلار است و با میلیاردها دلار ذخایر موجود خود می تواند به سرعت در این نبرد پیروز شود، اما بانک مرکزی در این نبرد شکست خورد.

این تحلیلگر افزود: برای مهار قیمت دلار باید راه حل هایی خاصل دنبال شود. این راه حل ها عبارتند از بازنگری در رویکردهای اقتصادی دولت، وضع نقشه راه اقتصادی برای مدیریت اقتصاد جنگ زده و پرهیز از معرفی کردن تحریم ها به عنوان علت همه بحران ها.

Syrian central bank mulls joining Russian financial network

«زیاد غصن» پژوهشگر مسائل اقتصادی نیز اظهار داشت: افت قیمت لیره در سوریه بر روی اوضاع اقتصادی و معیشتی تاثیر منفی برجای خواهد گذاشت. بخش مهمی از این تاثیر مربوط به حوزه واردات است. زیرا سوریه بسیاری از کالاهای مورد نیاز خود از جمله گندم و مشتقات نفتی و شماری از مواد اولیه مورد نیاز صنایع را از خارج وارد می کند.

وی معتقد است افت قیمت لیره هزینه تولید را بالا خواهد برد. ثابت بودن درآمد قشر گسترده ای از مردم هم دشواری هایی را برای آنان به دنبال خواهد داشت.

پایان/

۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 27024

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 2 =