مرگ رویاهای رژیم صهیونیستی با جنگ غزه

جنگ غزه سبب شده است رژیم اسرائیل دیگر نتواند بر روی عادی سازی روابط در منطقه و اجرای کریدور هند-اروپا حساب باز کند. حال رویای جذب سرمایه از دیگر کشورها و تزریق دلارهای نفتی به سرزمین های اشغال شده دیگر بر باد رفته است.

به گزارش تحریریه، روزنامه فرامنطقه ای «العربی الجدید» در گزارشی با عنوان «جنگ غزه و هدف قرار گرفتن طرح های عادی سازی روابط» به قلم «مصطفی عبدالسلام» نوشت، جنگ علیه غزه بار دیگر سلاح تحریم کالاهای اسرائیلی را برجسته کرد. این جنگ طرح های عادی سازی روابط کشورهای منطقه با رژیم اسرائیل را نابود کرد. حمله جنایتکارانه رژیم اسرائیل به نواره غزه سبب شد که کشورها، نهادها و سرمایه گذاران دیگر اعتمادی به سودمند بودن طرح های عادی سازی روابط با این رژیم نداشته باشند. این در حالی است که رژیم اشغالگر با کمک آمریکا، کشورهای اروپایی، هند و برخی کشورهای عربی به طور پرشتابی برای اجرای این طرح تلاش می کرد.

با جنگ غزه دیگر رژیم اسرائیل نمی تواند بر روی عادی سازی روابط و عملیاتی کردن طرح ها با هدف جذب ده ها میلیارد دلار از خارج و تزریق این سرمایه ها در اقتصاد بحران زده خود حساب باز کند. آرزوی جذب سرمایه و ثروت از دیگر کشورها و همچنین رویای سرمایه گذاری برخی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و تزریق دلارهای نفتی این کشورها در شهرک های یهودی نشین و سرزمین های اشغالی، سواحل فلسطین و میدان های تولید گاز در منطقه شرق دریای مدیترانه بر باد رفته است.

مرگ رویاهای رژیم صهیونیستی با جنگ غزه

روزنامه فوق افزود حمله به نوار غزه سبب شده است که طرح رژیم اشغالگر برای تبدیل کردن سرزمین های اشغال شده به مرکز صادرات گاز منطقه و ایجاد حلقه ارتباط میان بازارهای کشورهای آسیایی و عربی حاشیه خلیج فارس و سپس اروپا ناکام بماند و این رژیم نتواند بنادر تحت اختیار خود در دریای مدیترانه را به کانون تجارت بین المللی تبدیل کند.

این رژیم، برنامه ریزی کرده بود صادرات خود به کشورهای منطقه را افزایش دهد تا بتواند بازار کشورهایی مثل عراق، الجزایر، مصر و یمن را هم که مخالف واردات کالا از این رژیم هستند، در اختیار خود بگیرد اما جنگ غزه این طرح رژیم صهیونیستی را به تعویق انداخته است.

مرگ رویاهای رژیم صهیونیستی با جنگ غزه

در بخشی از گزارش روزنامه العربی الجدید می خوانیم علاوه بر این حمله رژیم اسرائیل به نوار غزه سبب شد که بار دیگر موضوع تحریم کالاهای اسرائیلی و حتی کالای شرکت هایی که رژیم اسرائیل حامی آنها است، مطرح شود. دامنه تحریم کالاهای اسرائیلی به بسیاری از کشورهای جهان از جمله مالزی، ترکیه و بنگلادش هم کشیده شده است.

همچنین با تصمیم عربستان برای تعلیق مذاکرات عادی سازی روابط با رژیم اسرائیل پس از جنگ غزه، عادی سازی روابط اقتصادی دو طرف از جمله همکاری در حوزه های پروازهای هوایی، همکاری در زمینه توسعه بنادر و جاده ها و طرح ایجاد خطوط راه آهنی که هند را از طریق عربستان، کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و رژیم اسرائیل به اروپا ارتباط می داد، هم نابود شده است. اکنون دیگر از کریدوری که قرار بود هند را به اروپا ارتباط دهد و از کشورهای عربستان، کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و سرزمین های اشغالی عبور می کرد، خبری نیست.

مرگ رویاهای رژیم صهیونیستی با جنگ غزه

حمله رژیم اسرائیل به نوار غزه مسیری را که قرار بود امارات را با بنادر تحت تصرف رژیم اسرائیل ارتباط دهد، محو کرده است. این در حالی است که آمریکا و رژیم اسرائیل، بسیار شیفته این راه بودند. زیرا این مسیر اقتصاد و بازارهای امارات، عربستان، اردن و رژیم اسرائیل را به هم وصل می کند و سبب می شود که کالاها از شرق و از طریق سرزمین های اشغال شده به اروپا صادر شود.

روزنامه العربی الجدید در بخش پایانی گزارش خود آورد: حمله به نوار غزه شرِّ مطلق هم نبوده است، این جنگ به اقتصاد رژیم اسرائیل زیان های بسیاری وارد ساخت و کمپین تحریم کالاهای رژیم اسرائیل را در میان شهروندان کشورهای عربی احیا کرد؛ موضوع مهمتر آن است که جنگ ادعای این رژیم در طول ۵۰ سال گذشته مبنی بر شکست ناپذیری آن و لنگرگاه ثبات بودن در منطقه را پوچ و باطل کرد.

پایان/

۳ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 27923

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =