خیانت دربار سعودی به فلسطین

با وجود تداوم جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و آغاز عملیات زمینی، به نظر می رسد سعودی‌ها همچنان پرونده عادی‌سازی با اسرائیل را دنبال می کنند.

به گزارش تحریریه، گزارش شبکه خبری CNN حکایت از آن دارد که «جرد کوشنر» مشاور و داماد دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین ایالات متحده که به عنوان دلال بین ریاض و تل آویو شناخته می شود، به تازگی از عربستان به آمریکا بازگشته است.

وی روز یکشنبه عنوان داشت: به‌رغم تداوم جنگ غزه، عربستان همچنان پیگیر توافق عادی‌سازی با اسرائیل با میانجیگری آمریکا است.

کوشنر همچنین هشدار داد اگر آمریکا به عربستان نزدیک نباشد، آنها به سمت دیگر، یعنی چین گرایش پیدا می‌کنند.

شبکه «فاکس نیوز» هم در گفت وگو با کوشنر از وی پرسید آیا هنوز اعتقاد دارد رهبران عربستان مایل به پیوستن به توافق ابراهیم (عادی سازی روابط کشورهای عربی با اسرائیل) هستند؟ که وی پاسخ داد: بله، معتقدم آن ها می خواهند با این توافق با آمریکا و اسرائیل پیش بروند، این قرارداد فقط در مورد شراکت با اسرائیل نیست، این توافق درباره تعمیق روابط با آمریکا هم است که خیلی اهمیت دارد.

خیانت دربار سعودی به فلسطین

وی افزود: ما باید این را در نظر داشته باشیم که اگر آمریکا به عربستان سعودی نزدیک نشود آن ها در جهت‌ دیگری به سمت چین حرکت می کنند.

کوشنر ضمن انتقاد از سیاست های اوباما و بایدن و تمجید از ترامپ تاکید کرد: این یک توافق خیلی مهم برای ایجاد ثبات در خاورمیانه است و ایران طرفی است که نمی خواهد این توافق وجود داشته باشد؛ برخلاف رویکرد اوباما و بایدن، ترامپ مانع سیاست های ایران شده بود.

این اظهارات کوشنر درحالیست که بنابه گزارش تارنمای Axios خالد بن سلمان، وزیر دفاع سعودی در همین هفته برای دیدار با همتای آمریکایی و نیز وزیر خارجه و برخی دیگر از مقامات ارشد ایالات متحده به واشنگتن سفر کرد.

بنابر اعلام منابع اکسیوس، این سفر از مدت‌ها پیش برنامه‌ریزی شده، اما در زمانی انجام می‌شود که جنگ غزه نگرانی‌های دو طرف (ریاض - واشنگتن) را نسبت به گسترش دامنه، و تبعات آن برانگیخته است.

از دیگر نشانه ها مبنی بر رویکرد دوستی با صهیونیست ها در حاکمان سعودی، مقابله شدید رسانه ای و اجتماعی آن ها با هر گونه حمایتی از فلسطین و غزه و انتقاد از رژیم صهیونیستی است. درحالی که ریاض در شرایط غمبار فلسطین حاضر به چشم پوشی از سرگرمی های خود نشد و کارناوال شادی ریاض را برگزار کرده اما در همین زمان هرگونه صدای حمایت از فلسطین را خفه می کند.

خیانت دربار سعودی به فلسطین

برخی گزارش‌ها از بازداشت یک تماشاگر حاضر در این جشنواره تحت عنوان «موسم الریاض» به دلیل بالابردن پرچم فلسطین حکایت دارد.

این تماشاگر بریتانیایی پاکستانی‌تبار روز شنبه ۲۸ اکتبر در جریان افتتاحیه «موسم الریاض ۲۰۲۳» پس از بالابردن پرچم فلسطین، بازداشت شده است.

علاوه بر این دولت سعودی چند روز پیش از این نیز، «خالد مسعد» داروساز مصری مقیم این کشور را به دلیل انتقاد از واکنش حکام عربستان به تحولات غزه بازداشت کرده بود. مسعد در واکنش به راه‌اندازی جام‌جهانی ورزش‌های رایانه‌ای سعودی از سوی محمد بن‌سلمان همزمان با جنگ غزه، در X (توئیتر سابق) نوشته بود: «خونی در وجود آن‌ها نیست».

پایان/

۱۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 27971

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 5 =