پایان کاسبی رژیم صهیونیستی در بازارهای عربی

سود رژیم اسرائیل از روابط با کشورهای عربی در سال بیش از ۳۰ میلیارد دلار است و کشورهای عربی ۲۵ درصد از سلاح های خود را از رژیم اشغالگر تهیه می کنند؛ تحریم اقتصادی این رژیم به دلیل جنایت هایش در غزه، ضربه اقتصادی بزرگی را بر اقتصاد آن تحمیل کند.

به گزارش تحریریه، تارنمای «الخلیج آنلاین» امارات نوشت، بحرین روز دوم نوامبر سال جاری اعلام کرد سفیر اسرائیل، بحرین را ترک خواهد کرد و سفیر بحرین هم سرزمین های اشغالی را ترک می کند و به بحرین بازخواهد گشت. بر این اساس بحرین روابط اقتصادی خود را با رژیم اسرائیل متوقف خواهد کرد. این اقدام هشداری مبنی بر آغاز جنگ اقتصادی علیه رژیم اسرائیل است و اگر کشورهایی که روابط خود را با این رژیم عادی ساخته اند چنین اقدامی را انجام دهند زیان های اقتصادی این رژیم بسیار بالا خواهد رفت.

طبق این گزارش، از مجموع ۲۲ کشور عربی، کشورهای مصر، اردن، امارات، بحرین، مغرب و سودان دارای روابط رسمی و آشکار با رژیم اشغالگر هستند. این کشورها، توافقنامه های تجاری مهمی را با رژیم اسرائیل امضا کرده اند که کنار گذاشتن این توافقنامه ها، تاثیر منفی بسیار بزرگی بر روی اقتصاد رژیم اسرائیل به دنبال خواهد داشت.

توافق گازی میان رژیم اسرائیل و مصر
تارنمای الخلیج آنلاین در بخشی از گزارش خود درباره روابط اقتصادی مصر و رژیم اسرائیل نوشت، یکی از برجسته ترین توافق هایی که میان رژیم اسرائیل و مصر منعقد شده توافق واردات گاز از اسرائیل به مصر است.

مصر نخستین بار در سال ۲۰۲۰ از این رژیم گاز وارد کرده است. ارزش این توافق، ۱۵ میلیارد دلار است که بین شرکت «نوبل انرژی» و شرکت «دولفینوس» مصر منعقد شده است.

پایان کاسبی رژیم صهیونیستی در بازارهای عربی

توافق گازی و آبی اردن و رژیم اسرائیل
تارنمای فوق افزود: میان اردن و رژیم اسرائیل هم توافق نامه های اقتصادی مهمی در جریان است که مهمترین آنها توافق گازی و آبی میان دو طرف است. اردن در سال ۲۰۱۶ میلادی توافقی را برای خرید گاز طبیعی از اسرائیل امضا کرده است که به موجب آن ائتلاف آمریکایی – اسرائیلی به مدت ۱۵ سال از میدان گازی «لوثیان» واقع در دریای مدیترانه گاز طبیعی به اردن صادر می کند.

اردن نخستین بار در ژانویه سال ۲۰۲۰ از اسرائیل گاز وارد کرد. همچنین به موجب توافق صلحی که در سال ۱۹۹۴ میان امان و تل آویو منعقد شد، اسرائیل سالیانه حدود ۵۵ میلیون متر مکعب آب هم در اختیار اردن قرار می دهد که ارزش آن در این قرار داد یک میلیون سنت است. (هر دلار ۱۰۰ سنت است).

در سال ۲۰۱۰ میلادی هم دو طرف توافق کردند ۱۰ میلیون متر مکعب آب دیگر هم به این توافق اضافه شود که قیمت هر متر مکعب آن ۴۰ سنت تعیین شد.

توافق تجارت آزاد میان امارات و رژیم اسرائیل
تارنمای الخلیج آنلاین درباره توافق تجاری میان رژیم اسرائیل و امارات نیز نوشت، در مارس سال ۲۰۲۳ میلادی، امارات و اسرائیل بر سر اجرای توافقنامه تجارت آزاد به توافق رسیدند که هدف از آن کاهش عوارض گمرکی میان دو طرف بود.

How Israel and the U.A.E. Formed a Diplomatic Relationship

دو طرف برای نخستین بار در می سال ۲۰۲۱ به توافق رسیدند که با میانجیگری آمریکا تجارت دوجانبه را افزایش دهند. در سال ۲۰۲۲ میلادی ارزش مبادلات تجاری میان دو طرف به ۲.۵ میلیارد دلار رسید. همچنین حجم مبادلات تجاری میان اسرائیل و بحرین هم در سال ۲۰۲۲ به حدود ۲۰ میلیون دلار رسید.

مبادلات تجاری میان اسرائیل و مغرب هم در سال ۲۰۲۲ شاهد جهش بزرگی بود. ارزش توافق تجاری میان مغرب و اسرائیل در ماه می سال ۲۰۲۲ میلادی به ۳.۱ میلیون دلار رسید. گزارش ها نشان می دهد شمار گردشگران اسرائیلی در مغرب در سال ۲۰۲۲ به ۲۰۰ هزار تن رسید.

تارنمای الخلیج آنلاین در بخش پایانی گزارش خود آورد: همه آمارها نشان می دهد کشورهای عربی که روابط خود را با رژیم اسرائیل عادی ساخته اند بازار مهمی برای این رژیم به شمار می روند. با وجود اینکه آمارهای دقیقی درباره سودی رژیم اسرائیل از این روابط منتشر نمی شود اما ارزیابی های این رسانه نشان می دهد که سود اسرائیل از این روابط در سال بیش از ۳۰ میلیارد دلار است؛ ضمن آنکه سلاح های این رژیم هم بازار کشورهای عربی را در نوردیده است.

گزارشی هم که از سوی تارنمای «میدل ایست آنلاین» انگلیس منتشر شده نشان می دهد کشورهای عربی ۲۵ درصد از سلاح های خود را از رژیم اشغالگر وارد می کنند و صادرات تسلیحات اسرائیل به این کشورها در سال ۲۰۲۲ میلادی به ۱۲.۵ میلیارد دلار رسیده است.

پایان/

۱۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 28028

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 7 =