دلیل پذیرش آتش‌بس از سوی نتانیاهو؟!

رسانه های غربی تداوم جنگ با حماس را برای اقتصاد اسرائیل بسیار پرهزینه می دانند و یکی از دلایل نتانیاهو برای پذیرش آتش بس بدون دستیابی به اهداف را همین امر بیان می کنند.

به گزارش تحریریه، آژانس رتبه‌بندی «مودیز» (Moody’s) در گزارشی بر اساس برآوردهای وزارت دارایی اسرائیل اعلام کرد که جنگ با گروه شبه‌نظامی فلسطینی حماس هر روز حداقل ۲۶۹ میلیون دلار به اسرائیل و اقتصاد آن خسارت وارد می‌کند. طبق برآوردها تنش اخیر بیشتر از درگیری‌های قبلی به اقتصاد این رژیم آسیب وارد کرده است.

گزارش این هفته موسسه رتبه بندی مودیز با استناد به داده های موسسه مطالعات امنیت ملی (INSS) نشان داد که در صورت تداوم، هزینه کلی جنگ ممکن است به ۲۰۰ میلیارد شیکل (۵۳.۵ میلیارد دلار) برسد که این میزان تقریباً معادل ۱۰ درصد تولید ناخالص داخلی این رژیم است و همین موضوع آینده اقتصادی اسرائیل را به شدت تهدید می کند.

Israeli PM Netanyahu Firmly Rejects Ceasefire, Declares "This Is a Time for  War" - YouTube

«کاترین موهلبرونر» معاون ارشد مودیز اظهار داشت «شدت آسیب هایی که به اقتصاد اسرائیل وارد می شود، به میزان چشمگیری به طول دوره درگیری نظامی و همچنین به چشم‌انداز بلندمدت وضعیت امنیت داخلی اسرائیل بستگی دارد.

اقتصاددانان هشدار می دهند که شوک اقتصادی ناشی از کاهش سرمایه گذاری ها، اختلال در بازار کار و کند شدن رشد بهره وری مهمترین مسائلی هستند که آینده اقتصاد اسرائیل را تهدید می کنند.

مولبرونر افزود: در حالی که سطح عدم اطمینان نسبت به شرایط در اینده بسیار بالا رفته ست، ما معتقدیم که تأثیر آن بر اقتصاد می تواند شدیدتر از دوره های قبلی درگیری نظامی و خشونت باشد.

بر اساس گزارش مودیز، بار مالی تنش های اخیر بر اسرائیل بسیار بیشتر از عملیات نظامی قبلی همچون «Protective Edge» در سال ۲۰۱۴ یا جنگ دوم لبنان در سال ۲۰۰۶ خواهد بود که ۳۴ روز به طول انجامید. درگیری های سال ۲۰۰۶ هزینه مستقیمی در حدود ۲.۵ میلیارد دلار را برای اسرائیل در بر داشت که معادل ۱.۳ درصد از تولید ناخالص داخلی آن را تشکیل می داد.

پیش بینی وقوع رکود اقتصادی قریب الوقوع مودیز را بر آن داشت تا برآوردهای خود از رشد اقتصاد اسرائیل را از ۳ درصدی که قبلاً اعلام کرده بود کاهش دهد و آن را به ۲.۴ درصد در سال جاری تقلیل دهد. همچنین این آژانس رتبه بندی در چشم انداز بدبینانه خود برای ۲۰۲۴ اعلام داشت که تولید ناخالص داخلی اسرائیل حدود ۱.۵ درصد کاهش خواهد یافت.

IMF sees Israeli economy shrinking 6.3% in 2020 - Globes

این آژانس که رتبه اعتباری اسراییل را به دلیل کاهش احتمالی بیشتر رتبه در رده A۱ قرار داده است، پیش‌بینی کرد که یک درگیری طولانی مدت این رژیم را مجبور می‌کند میلیاردها شیکل را به عنوان هزینه های دفاعی از جمله دستمزد هزاران سرباز ذخیره هزینه کند. البته هزینه های هنگفت دیگری همچون جبران جراحت ها و معلولیت ها، تأمین بودجه برای غرامت جهت مشاغل آسیب دیده از جنگ و بازسازی جوامع ویران شده نیز بر تل آویو تحمیل شده است.

در همین حال، درآمدهای دولتی که به صورت عمده مشتمل بر درآمد مالیاتی است هم با کاهش شدید مصرف در کنار نبود حدود ۱۸ درصد از نیروی کار اسرائیل در طول جنگ، کمتر شده است.

پایان/

۸ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 28210

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 15 =