ورود انصارالله یمن به نبرد غزه مقدمه ورود حزب الله به جنگ است

«عبدالباری عطوان» تحلیلگر سرشناس فلسطینی تبار در تحلیل تحولات غزه معتقد است اقدام انصارالله یمن در وارد شدن به میدان نبرد غزه، مقدمه ای برای ورود حزب الله به این نبرد است؛ دور از ذهن نیست در روزهای آینده «بنیامین نتانیاهو» سقوط کند و از او به عنوان گوسفند قربانی استفاده شود.

به گزارش تحریریه، «عبدالباری عطوان» تحلیلگر سرشناس جهان عرب طی اظهاراتی در «یوتیوب» گفت؛ رژیم اسرائیل طی روزهای گذشته در حمله به نوار غزه هیچ پیروزی را کسب نکرد و به هیچ یک از اهداف خود نرسیده است. این رژیم قادر نشد ساکنان غزه را مجبور به مهاجرت از این منطقه کند. حتی این رژیم نتوانسته است اوضاع ناگوار داخلی خود را سامان بخشد.

عطوان افزود: یکی از موضوعات مهم، ورود گروه انصارالله یمن به میدان نبرد است. این گروه، موشک ها و پهپادهایی را روانه سرزمین های اشغالی کرد. این اقدام نشان می دهد این جریان وارد میدان شده است. موضوع دیگر این است که «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم اسرائیل ادعا کرده که جنگ زمینی وارد مرحله سوم خود شده است. اما این سوال مطرح است که چه تفاوتی میان مرحله سوم و مرحله نخست آن وجود دارد؟ این در حالی است که مقاومت اکنون در میدان نبرد دست برتر را دارد.

وی معتقد است موضوع دیگر هم درباره موضع مصر می باشد زیرا این روزها پیشنهادهای مالی بسیار زیادی به مصر داده می شود، اما عکس العمل مصر بسیار جالب است.

 ورود انصارالله یمن به نبرد غزه مقدمه ورود حزب الله به جنگ است

عطوان در بخش دیگری از سخنان خود عنوان داشت: «یحیی السریع» سخنگوی گروه مردمی انصارالله یمن اعلام کرده است که این گروه، موشک های بالدار و پهپادهایی را به سوی «ایلات» روانه کرده است. صهیونیست ها هم اعتراف کردند که این موشک ها و پهپادها را رهگیری کرده اند. ورود یمن به میدان نبرد در حالی که فاصله این کشور تا سرزمین های اشغالی حدود ۲ هزار کیلومتر است، موضوع بسیار مهمی است. زیرا این کشور با وجود شرایط بسیار سخت خود و تحریم ها، وارد این نبرد شده است. در همین شرایط است که انصارالله یمن موشک «الفتاح» را که برد آن حدود ۲ هزار کیلومتر است به سوی سرزمین های اشغال شده شلیک کرده است.

وی تاکید دارد این آغاز کار انصارالله یمن است. رهبران انصارالله اعلام کرده اند که بخشی از محور مقاومت و اتاق عملیات مشترک هستند و تا زمانی که این جنگ پایان نیابد در این جنگ حضور خواهند داشت. این موضع یمنی ها بسیار شرافتمندانه است و باید از آنها تشکر کرد. زیرا آنها مرد به معنای واقعی این کلمه هستند که در شلیک موشک به سوی سرزمین های اشغال شده هیچ تردیدی نکردند. ورود یمنی ها به میدان نبرد نشان می دهد که ۸۰ درصد از اقتصاد و تجارت رژیم صهیونیستی در تیررس موشک های انصارالله یمن است. آنها کنترل باب المندب را هم در اختیار دارد که این یک موضوع بسیار بزرگ و مهم است.

این تحلیلگر فلسطینی تبار در بخش دیگری از اظهارات خود آورد: موضوع دیگر این است که نتانیاهو ادعا دارد که جنگ زمینی وارد مرحله سوم خود شده است. باید از او سوال کرد که این جنگ در مرحله نخست و دوم چه دستاوردی برای اسرائیل به همراه داشت؟ دستاوردهای آنها به خاک و خون کشیدن کودکان بی دفاع است و این موضوع نشان می دهد که آنها بویی از مردانگی نبرده اند. همچنین باید گفت که در مرحله سوم هم دست برتر از آن مقاومت خواهد بود. در مراحل گذشته جنگ افزارهای رژیم اسرائیل از جمله تانک «میرکاوا» منهدم شده اند. آنها زیان های بسیاری را متحمل شده اند و دور از ذهن نیست که در روزهای آینده «بنیامین نتانیاهو» سقوط کند و آمریکایی ها و دیگران از او به عنوان گوسفند قربانی بهره ببرند.

این تحلیلگر می افزاید: موضوع دیگر درباره مصر است. روزنامه «فایننشال تایمز» به عنوان یک روزنامه اقتصادی مهم جهان فاش کرد که نتانیاهو از کشورهای غربی خواسته است تا مصر را زیر فشار قرار دهند تا پذیرای پناهندگان فلسطینی در صحرای سیناء باشد و در قبال آن همه وام های مصر از صندوق بین المللی پول بخشیده شود. اما این یک رویا است زیرا موضع رسمی مصر بسیار قوی است و مصری ها با چنین پیشنهادی به شدت مخالفت کردند. «السیسی» رئیس جمهوری مصر گفته است وی قبول نمی کند که مشکل اسرائیل با نوار غزه به حساب مصر و مردم این کشور تسویه شود. مصر از حاکمیت ارضی خود کوتاه نخواهد آمد.

عطوان در بخش پایانی گزارش آورد: روحیه ارتش رژیم اسرائیل و شهرک نشیان اکنون بسیار پایین آمده است. هرچه این جنگ به درازا بکشد میزان پیروزی های مقاومت هم بیشتر خواهد شد. اقدام انصارالله یمن در وارد شدن به میدان نبرد غزه مقدمه ای برای ورود حزب الله لبنان به این نبرد است.

پایان/

۱۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 27997

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 6 =