قدرت بازدارندگی اسرائیل از بین رفته است

«عبدالباری عطوان» معتقد است حماس ثبات و امنیت اسرائیل را بر هم زده و قدرت بازدارندگی این رژیم را نابود کرده است. امور در مسیر درستی پیش می رود و واقعیت این است که اسرائیل و آمریکا هرگز قادر به نابودی حماس نیستند.

به گزارش تحریریه، «عبدالباری عطوان» تحلیلگر سرشناس جهان عرب درباره تحولات غزه در «یوتیوب» گفت: زمان آتش بس به پایان رسید و رژیم اسرائیل تمدید آتش بس را نادیده گرفت. مشخص بود که «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم اسرائیل شکست خورده و می خواهد با بازگشت به میدان نبرد، جنبش حماس، جهاد اسلامی و دیگر گروه های مقاومت را زیر فشار قرار دهد تا آنها در مذاکرات برخی امتیازات را به رژیم اسرائیل بدهند.

قدرت بازدارندگی اسرائیل از بین رفته است

به اعتقاد این تحلیلگر، مذاکرات واقعی آغاز شده و بیشتر اسرای غیرنظامی آزاد شده اند. در مرحله بعد هم بر سر تبادل نظامیان مذاکره خواهد شد زیرا بسیاری از افسران و ژنرال های نظامی این رژیم در کنترل گردان های القسام و گروه جهاد اسلامی و دیگر گروه ها قرار دارند. آنها «السنوار» را زیر فشار قرار خواهند داد تا از شرط های خود کوتاه بیاید.

وی تاکید کرد: موضوع بسیار مهم این است که حماس برای مذاکره برنامه ریزی کرده و قدرت بسیار بالایی در مذاکره دارد؛ این یک تفاوت جدی میان حماس و رژیم اسرائیل است. رهبران فلسطینی می دانند که با دشمن چگونه برخورد کنند. این رهبران در مرحله نخست توانستند پیروزی های بزرگی را در روز هفتم اکتبر به دست آورند. اسیران فلسطینی هم در نهایت به خانه های خود بازخواهند گشت. «زیاد نخاله» دبیر کل جهاد اسلامی گفته است باید زندانیان به طور کامل آزاد شوند و این یک قاعده طلایی است.

عطوان در بخش دیگری از اظهارات خود آورد: رژیم اسرائیل وارد مرحله دوم جنگ شده است. مقاومت ابزارهای جنگی رژیم اسرائیل را هدف قرار داده است و تعدادی از نیروهای این رژیم به هلاکت رسیدند. حماس و جهاد اسلامی با موشک های خود سدروت، عسقلان، تل آویو و ... را هدف قرار می دهند. مشخص است که اقدامات رژیم اسرائیل بدون عکس العمل باقی نمی ماند. موشک هایی هم از جنوب لبنان به سوی شهرک های یهودی نشین شلیک می شوند. پس از بازگشت رژیم اسرائیل به میدان نبرد، مقاومت هم به میدان بازگشته و موشک های خود را آماده کرده است.

تحلیلگر شناخته شده جهان عرب گفت: در همه شهرهای یمن تظاهرات علیه رژیم اسرائیل و در حمایت از مردم فلسطین برگزار می شود. مردم در این راهپیمایی ها اعلام کردند که همه گزینه های آنان علیه رژیم اسرائیل بر روی میز است و برای حمایت از فلسطین آماده شهادت هستند. این امر اقدام مردم یمن در هدف گیری کشتی های آمریکایی و رژیم اسرائیل در حریم آبی صنعا را هم توجیه می کند و نشان می دهد احتمال دارد حریم آبی یمن بر روی کشتی ها و نفتکش های رژیم اسرائیل، آمریکا و کشورهای حامی تل آویو بسته شود.

قدرت بازدارندگی اسرائیل از بین رفته است

این مفسّر فلسطینی تبار تاکید کرد که به طور قطع حمله های رژیم اسرائیل به مردم فلسطین بدون پاسخ باقی نخواهند ماند. پس از این در دریای سرخ هم درگیری ها و تقابل هایی رخ خواهد داد و یمنی ها جلوی کشتی های اسرائیلی و آمریکایی را خواهند گرفت.

عطوان در بخش پایانی سخنان خود تصریح کرد: اسرائیل آتش بس را نادیده گرفته است و به همین دلیل جنگ به درازا خواهد کشید. شلیک موشک های حماس به سدروت، عسقلان و ... هم موضوع بسیار مهمی است زیرا اکنون ثبات و امنیت این رژیم از هم فروپاشیده است. اسرائیلی ها نمی توانند با موشک های مقاومت مقابله و آنها را رهگیری کنند. علت آن است که قدرت بازدارندگی این رژیم نابود شده است. اسرائیلی ها در شرایط آشفته ای به سر می برند. پس از این مرحله جدیدی آغاز خواهد شد. به نفع آمریکا هم نیست که دامنه جنگ گسترش یابد. بلکه از نظر مقاومت امور در مسیر درست پیش می رود و رژیم اسرائیل و آمریکا هرگز نخواهند توانست جریان حماس را نابود کنند؛ این یک واقعیت است.

پایان/

۱۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 28256

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 3 =