هفت دستاورد طوفان الاقصی

عملیات «طوفان الاقصی» اسطوره شکست ناپذیری ارتش و دستگاه اطلاعاتی رژیم صهیونیستی و قدرت بازدارندگی آن را در هم شکست و بار دیگر مساله فلسطین را به عنوان مساله اصلی جهان در کانون توجه ها قرار داد.

به گزارش تحریریه، با اینکه بیشتر از ۵۰ روز از حمله گردان های قسام به اسرائیل می گذرد و چند روز است که توافق آتش بس موقت موجب آرامش نسبی اوضاع شده است اما از نگاه تحلیلگران عملیات حماس نقطه ای عطفی در تحولات فلسطین بوده و ابعاد و پیامدهای عمیقی داشته که اثرات آن کماکان ادامه دار خواهد بود.

روزنامه «عربی ۲۱» مصر در گزارشی درباره تحولات غزه، دستاوردهای راهبردی فلسطینی ها در نبرد «طوفان الاقصی» را به شرح زیر خلاصه کرد:

۱- این عملیات اسطوره شکست ناپذیری ارتش رژیم صهیونیستی را از بین برد. موضوع مهمتر این است که این نبرد اسطوره قدرت اطلاعاتی فوق العاده رژیم صهیونیستی را هم با شکست روبرو کرد. این رژیم نتوانست زمان حمله را مشخص کند و به همین دلیل در آن شکست خورد.

۲- با این عملیات، معادله امنیتی و قدرت بازدارندگی که رژیم صهیونستی بر منطقه تحمیل کرده بود از هم فروپاشید. این فروپاشی چهره اسرائیل را در میان شهروندان آن برای مدت های طولانی مخدوش خواهد کرد. حتی اگر پس از جنگ باز هم این رژیم قدرت بازدارندگی خود را به شکل قبل احیا کند، این قدرت موقتی و مقطعی خواهد بود.

هفت دستاورد طوفان الاقصی

۳- در عملیات طوفان الاقصی برای نخستین بار از سال ۱۹۴۷ میلادی تاکنون، نبرد به داخل سرزمین های اشغال شده منتقل شد. این در حالی است که پیش از این جنگ ها در مناطق زیر کنترل فلسطینی ها رخ می داد. این امر نشان می دهد که مقاومت از فاز دفاعی به فاز تهاجمی منتقل شده است.

۴- طوفان الاقصی تنش ها را به ریشه های اصلی آن بازگرداند. این تنش، جنگی میان اشغالگران ظالم و مردمی است که از اشغالگری و ظلم به ستوه آمده اند. این در حالی که پیش از این با امضای توافقنامه «اوسلو» بر روی مسائلی مانند اقتصاد تمرکز شده بود و مساله اصلی یعنی قضیه فلسطین به حاشیه رفته بود، اما اکنون مقابله با ظالمان مساله فلسطین در کانون توجه قرار گرفته است.

۵- نبرد طوفان الاقصی بار دیگر مساله فلسطین را به عنوان مهمترین مساله جهان مطرح کرد. بدون تردید اکنون مساله فلسطین به رمز و نمادی برای همه آزادی خواهان جهان تبدیل شده است و مردم فلسطین و مساله آنها توانست به طور بی سابقه ای افکار عمومی جهانی را به سوی خود جلب کنند.

درست است که این افکار عمومی هنوز نتوانسته است بر سیاست کشورها تاثیر بگذارد، اما نباید فراموش شود که موضوع فلسطین به طور فزاینده ای مورد تایید نسل های آینده ای است که در دوره ای نه چندان دور بر سیاست کشورهای خود تاثیر گذار خواهند بود.

هفت دستاورد طوفان الاقصی

۶- طوفان الاقصی روایت هایی که نظام های عربی و رژیم صهیونیستی با هزینه میلیاردها دلار طی چند دهه گذشته ساخته بودند، از بین برد. این نظام ها پس از این نیاز به میلیون ها روایت دارند تا این اتهام را به مردم فلسطین وارد کنند که زمین های خود را فروخته اند. از این به بعد هرگونه عادی سازی روابط میان کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی اگر هم به وقوع بپوندد، مردم کشورهای عربی آن را نخواهند پذیرفت.

۷- عملیات طوفان الاقصی کشورهای غربی و منطقه و رژیم صهیونیستی را از این توهم که مساله فلسطین پایان یافته است، بیدار کرد. بی تردید این جنگ سبب خواهد شد که کشورهای جهان به دنبال راه حل سیاسی مطلوبی برای حل مساله فلسطین باشند.

در کل این جنگ سبب می شود مردم فسطین به خواسته های خود برسند.

پایان/

۹ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 28214

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 5 =