یمنی‌ها حکام عربی را شرمنده کردند

«عبدالباری عطوان» معتقد است یمنی ها بر خلاف برخی کشورهای عربی برای حمایت از فلسطینی ها سنگ تمام گذاشتند. با اینکه جبهه ها علیه اسرائیل در حال گسترش است و التهاب بیشتر است اما جریان حماس نبرد را با مهارت رهبری می کند و دست برتر را دارد؛ حال آنکه جبهه داخلی رژیم اسرائیل، بحران زده، شکست خورده و هراسان است.

به گزارش تحریریه، «عبدالباری عطوان» تحلیلگر سرشناس جهان عرب در اظهارات خود در «یوتیوب» درباره تحولات غزه گفت: اکنون اوضاع بسیار تغییر کرده و رژیم اسرائیل شکست بزرگ و آشکاری متحمل شده است. رژیم اسرائیل وارد جنگی برای نسل کشی شد و در مرحله دوم جنگ بیش از ۷۰۰ تن از فلسطینی ها را به خاک و خون کشید اما در طرف مقابل، جریان های مقاومت به ویژه جریان حماس و گردان های القسام به پیروزی های بزرگی دست یافتند. آنها بیش از ۶۰ سرباز رژیم اسرائیل را شکار کردند، افسران اسرائیلی را به هلاکت رساندند و تانک ها و جنگ افزارهای این رژیم را هم منهدم کردند.

وی افزود: مذاکرات کنار گذاشته شد زیرا مغزهای متفکر جریان مقاومت و مردم همه چیز را در محاسبات خود در نظر می گیرند و مسائل را به خوبی مدیریت می کنند. «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم اسرائیل تلاش می کند شرط های خود را به رهبران حماس تحمیل کند اما این موضوع امکان پذیر نیست. وی شکست مفتضحانه ای متحمل شده زیرا هیچ کس فکر نمی کرد که نوار غزه بتواند دو ماه در برابر رژیم اسرائیل مقاومت کند. حتی خود اسرائیلی ها و آمریکایی ها هم اعتراف کرده اند که امور به سود مقاومت پیش می رود. آنها قادر نیستند جریان حماس را تسلیم سازند.

یمنی‌ها حکام عربی را شرمنده کردند

این تحلیلگر فلسطینی تبار اظهار داشت اکنون «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا هم کم آورده زیرا می داند اسرائیلی ها شکست خورده اند. او گفته است که اسرائیل نمی تواند جریان حماس را شکست دهد و از این جنگ پیروز خارج شود. اسرائیل از این جنگ زیان های راهبردی بسیاری را متحمل خواهد شد. تاکنون حماس به طور شگفت آوری مقاومت کرده است؛ حتی رسانه های رژیم اسرائیل هم اعتراف می کنند حماس ثابت کرد که اطلاعات بسیار دقیقی از اسرائیل در اختیار دارد. از این رو، جریان مقاومت است که نبرد را رهبری می کند و دست برتر را در جنگ دارد. وزیر دفاع آمریکا هم نسبت به اوضاع آینده رژیم اسرائیل بدبین است.

وی تصریح کرد مردم و سرزمین غزه با خاک و خون یکسان می شوند ولی کشورهای عربی سکوت مرگباری اختیار کرده اند؛ در امارات کنفرانس آب و هوایی برگزار می شود و برای «اسحاق هرتزوگ» رئیس رژیم اسرائیل فرش قرمز پهن می کنند. این افراد هیچ بویی از اخلاق، عربیت، انسانیت و غیرت نبرده اند.

عطوان در بخش دیگری از اظهارات خود عنوان داشت: اکنون تحولات مهمی در حال رقم خوردن است. گردان های القسام و سرایا الاقصی در حال پیروز شدن هستند. این نبرد، جنگ کرامت و عزت نفس و دفاع از مقدسات و ارزش های عربی است که رهبران کشورهای عربی آن را به فراموشی سپرده اند. دامنه جنگ در حال گسترش است و حتی جنوب لبنان ملتهب شده است. حزب الله شهرک هایی را در الجلیل هدف قرار می دهد و جنگ افزارهای سربازان رژیم اسرائیل را نابود می کند و زیان های بسیاری را بر این رژیم وارد می سازد. اما اسرائیلی ها به زیان های خود اعتراف نمی کنند چون که آن ها در عرصه داخلی هم بحران زده، شکست خورده و هراسان هستند. بیش از ۵۰۰ هزار اسرائیلی مجبور به ترک سکونت گاه های خود شده اند و آواره هستند، این یک تحول بسیار مهم است.

یمنی‌ها حکام عربی را شرمنده کردند

این تحلیلگر در پایان عنوان داشت همه پایگاه های آمریکا در عراق اکنون در تیررس نیروهای مقاومت است. از سوریه هم به سوی جولان موشک هایی شلیک شده است. جبهه ها علیه اسرائیل در حال گسترش هستند و همه جبهه ها وارد عمل شده اند. یمنی ها هم که تهدید کرده بودند تنگه باب المندب را خواهند بست، وعده های خود را عملی کردند. امروز یمنی ها با موشک به کشتی اسرائیلی حمله کردند. موشک ها و پهپادهای یمنی ها ایلات را هم هدف قرار دادند. یمنی ها برخلاف حکام عربی برای فلسطین سنگ تمام گذاشتند.

پایان/

۱۵ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 28263

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 5 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • amin AU ۰۴:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
      0 0
      اینطوری که معلومه برنامه ی اسراییل تخریب هشتاد نود درصدی ساختمان ها و زیرساخت های غزه هست. متاسفانه اگه اینطور بشه دیگه نمیشه گفت مقاومت پیروز شده. ایران باید شتاب افزایش فشار رو اسراییل و آمریکا رو خیلی بیشتر کنه.