یمن بلای جان اقتصاد رژیم صهیونیستی

طبق اعتراف مقامات اسرائیلی حمله انصارالله یمن به کشتی های این رژیم در دریای سرخ به اقتصاد آن ضربه دردناکی وارد کرد؛ تغییر مسیر کشتی ها موجب افزایش ۳درصدی قیمت کالاهای وارداتی شده و هزینه را برای ساکنان اراضی اشغالی بالا برده است.

به گزارش تحریریه، تارنمای «الخلیج آنلاین» امارات نوشت، حمله به کشتی های اسرائیل در دریای سرخ به این رژیم ضربه دردناکی وارد کرده است. انصارالله هر کشتی را که با رژیم اسرائیل در ارتباط است، هدف قرار می دهد، تهدیدهای انصارالله ۸۰ تا ۸۵ درصد از منافع بندر ایلات را هدف قرار داده است.

بسته شدن تنگه باب المندب می تواند مدت سفر کشتی های باری از سوی شرق به اسرائیل را حدود ۵ هفته طولانی تر کند. تغییر مسیر دریانوردی هزینه واردات این رژیم را به میزان ۳ درصد افزایش می دهد. حجم تجارت دریایی اسرائیل در سال به ۴۰۰ میلیارد شکل (۱۰۹ میلیارد) دلار می رسد که 99درصد این واردات از طریق دریا صورت می گیرد و ۳۰ درصد آن از طریق دریای سرخ منتقل می شود. این پهنه آبی به ویژه در عرصه اقتصادی برای رژیم اسرائیل اهمیت بالایی دارد.

این تارنمای اماراتی افزود: دریای سرخ از چند جنبه برای اسرائیل اهمیت دارد. این رژیم از طریق دریای سرخ می تواند به اقیانوس هند دست پیدا کند و با کشورهای آسیایی و آفریقایی تجارت و ارتباط داشته باشد. همچنین از طریق دریای سرخ کالاها به سرعت میان اروپا و منطقه خاورمیانه و آسیا منتقل می شود و بندر ایلات هم از این موضوع سود می برد.

Map of Red Sea attacks shows how US warships could repel Houthi rebels

تهدید انصارالله یمن علیه کشتی هایی که به هر نوع با رژیم اسرائیل در ارتباط هستند، ضربه سهمگینی را به اقتصاد رژیم اسرائیل وارد کرده است. به همین دلیل آمریکا به سرعت برای تشکیل ائتلاف دریایی جهت مقابله با حمله به کشتی های رژیم اسرائیل اقدام کرد. پنتاگون برای تقویت نیروهای خود در منطقه ناو هواپیمابر «یواس‌اس دوایت آیزنهاور» را به خلیج عدن در سواحل یمن فرستاد.

زیان های ایلات
این تارنمای اماراتی تصریح دارد از زمانی که انصارالله اعلام کرد در دریای سرخ جلوی حرکت هر کشتی که با رژیم اسرائیل در ارتباط است خواهد گرفت، بندر ایلات رژیم اسرائیل زیان بسیاری متحمل شد. «جدعون گلبر» مدیر کل بندر ایلات گفت تهدیدهای انصارالله ۸۰ تا ۸۵ درصد از سودهای این بندر را از بین برده است.

رادیوی ارتش اسرائیل هم دهم دسامبر از قول این مسوول صهیونیست عنوان داشت تهدید گذرگاه های دریایی در دریای سرخ از سوی یمنی ها سبب شده است این بندر نتواند حدود ۱۴ هزار خودرو را صادر کند. بسته شدن تنگه باب المندب همچنین مدت سفر کشتی هایی که از شرق به اسرائیل می آیند حدود ۵ هفته طولانی تر کرده است. تغییر مسیر کشتی ها قیمت کالاهای وارداتی را به میزان ۳ درصد افزایش می دهد و تحمل این موضوع برای شهروندان اسرائیل سخت خواهد بود.

یمن بلای جان اقتصاد رژیم صهیونیستی

دکتر «محمد موسی» کارشناس مسائل اقتصادی به تارنمای خلیج آنلاین عنوان داشت اقتصاد رژیم اسرائیل از زمان حمله به نوار غزه به دلیل خدمت رسانی نکردن بندر نفتی عسقلان در بحران به سر می برد زیرا رژیم اسرائیل ۷۵ درصد از نیاز نفتی خود را از طریق این بندر وارد می کرد. واردات نفت از طریق بندر ایلات هم نیازمند عبور کشتی ها از تنگه باب المندب و کانال سوئر است اما امکان دارد با حمله انصارالله روبرو شود. به دلیل جنگ در نواز غزه ورود کشتی ها به بندر اسدود نیز حدود ۶۰ درصد کاهش یافته است.

وی افزود: دوازده درصد از تجارت بین المللی از باب المندب عبور می کند. اسرائیل هم ۷۸ درصد از واردات کالای خود را از طریق بنادر منطقه وارد می کند و تردیدی نیست ۴۰ تا ۵۰ درصد این واردات از تنگه باب المندب صورت می گیرد. اسرائیل با کشورهای جنوب شرق آسیا دارای روابط اقتصادی است و این کشورها دومین شریک تجاری آن به شمار می روند. با افزایش تهدیدها در دریای سرخ و باب المندب تجارت میان اسرائیل و این کشورها کاسته شد و با تداوم این شرایط همه چیز از کنترل آنها خارج می شود.

این کارشناس می گوید: هزینه نقل و انتقال و بیمه و غیره ۱۰ برابر شده و این موضوع به طور مستقیم بر روی کالاها و قیمت ها در اسرائیل تاثیر خواهد گذاشت. اگر دامنه جنگ ادامه یابد و حزب الله وارد عمل شود بندر حیفا به عنوان تنها رگ حیاتی رژیم اسرائیل در تیر رس حزب الله خواهد بود. در چنین شرایطی اسرائیل به طور کلی در دریاها منزوی می شود و این رژیم با مشکلات لجستیکی، امنیت غذایی و اجتماعی دست و پنجه نرم خواهد کرد.

پایان/

۵ دی ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 28426

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 8 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • حسین IR ۲۱:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۹
      0 0
      اگر حزب الله عمل کند!!!! اگر رو کاشتن هیچی درنیومد. هر وقت عمل کرد گزارش بنویسید. و تاثیرش رو ببینید تا الان که اقتصاد اسرائیل به نقل از همین گزارش 3 درصد افزایش قیمت رو داشته. من خودم انتظار بیشتر داشتم. با آرزوی موفیت برای بچه های موفقیت و گروه تحریریه شما. لطفا کارهای دقیق تر ارائه دهید و از رویاها ننویسید از اتفاقات میدان بنویسید.