روزهای تیره در انتظار اقتصاد اسرائیل

ادامه جنگ غزه، نوسانات در ذخایر ارزی رژیم صهیونیستی و نبود افق روشن برای پایان جنگ و خشم مردم کشورهای عربی نسبت به ادامه روند عادی سازی روابط با این رژیم سبب شده است آینده اقتصاد تل آویو در هاله ای از ابهام باشد.

به گزارش تحریریه، روزنامه «العربی الجدید» نوشت، نوسانات ذخایر ارزی اسرائیل سوال هایی را در محافل اقتصادی این رژِیم درباره تاثیر این نوسات بر روی طرح های اقتصادی اسرائیل با امارات و بحرین مطرح کرده است. تردیدها در شرایطی مطرح شده اند که شاخص ها نشان می دهند حمله های این رژیم به نوار غزه ادامه می یابد و افق روشنی برای پایان دادن جنگ از طریق سیاسی وجود ندارد.

ذخایر ارزی که از سوی بانک مرکزی اسرائیل با هدف پشتیبانی از ارز محلی و پرداخت بدهی خارجی نگهداری می شود در میزان توانایی این رژیم برای سرمایه گذاری بر روی پروژه های بزرگ تاثیر گذار است. نوسانات کنونی در این ذخایر سببب بی اعتمادی اعتبار دهندگان و سرمایه گذاران به اقتصاد این رژیم و قدرت آن برای بازپرداخت بدهی ها شده است.

بر پایه داده‌های بانک مرکزی اسرائیل، ذخایر خارجی این رژیم در اکتبر گذشته ۱۹۱.۲ میلیارد دلار ثبت شد. این رقم در سپتامبر ۱۹۸.۵۵ میلیارد دلار بوده است. ذخایر ارزی ثبت شده در ماه اکتبر پایین ترین میزان آن از سال ۲۰۲۲ میلادی را نشان می دهد.

Israel economy: Gaza war sends economy into the unknown | Reuters

«نهاد اسماعیل» کارشناس مسائل اقتصاد سیاسی به العربی جدید گفت جنگ غزه شرکای توافق «آبراهام» را در برابر گزینه های سختی قرار خواهد داد زیرا کشورهای عربی که روابط خود را با رژیم اسرائیل عادی کرده اند، نمی توانند از خشم مردم کشورهای عربی در برابر جنایت های اسرائیل چشم پوشی کنند. با این وجود این کشورها تلاش می کند روابط اقتصادی، سیاسی و راهبردی خود با اسرائیل را ادامه دهند. امارات معتقد است که باید در روند عادی سازی روابط اقتصادی میان جنگ و سیاست تمایز قائل شد. بحرین ولی روابط اقتصادی خود را با رژیم اسرائیل قطع کرده است.

وی افزود: در هر شرایطی ادامه عادی سازی روابط اقتصادی این کشورها با اسرائیل، با نتایج و پیامدهای جنگ در ارتباط است. حجم تجارت امارات و اسرائیل در سال ۲۰۲۲ به ۲.۵ میلیارد دلار رسید. امارات انتظار دارد تا سال ۲۰۳۰ این رقم به ۱۰ میلیارد دلار افزایش یابد. امارات برای ادامه عادی سازی روابط با اسرائیل، از بروز هرگونه تحول سیاسی در ارتباط با مساله فلسطین جلوگیری کرده است. روند عادی سازی و همکاری اقتصادی اسرائیل با بحرین در مقایسه با امارات هنوز کند و محدود است. با ادامه جنگ و افزایش هزینه های اقتصادی اسرائیل این روند کندتر نیز خواهد شد.

به اعتقاد برخی کارشناسان، در چنین وضعیتی توافقنامه های همکاری در زمینه های انرژی، راه آهن و پروژه کریدور اقتصادی هند که قرار است از کشورهای عربی به اسرائیل و اروپا برسد، کند پیش خواهد رفت. طرح کریدور در سایه جنگ غزه به تعویق می افتد و اسرائیل در این زمینه بزرگترین زیان دیده خواهد بود. این رژیم نیاز مبرمی دارد که به عنوان بخشی از اقتصاد منطقه مطرح باشد، اما سیاست جنایت کارانه این رژیم و گستاخی های آن ثابت کرده است که اسرائیل همپیمان قابل اعتمادی نیست و شرکای خود را در شرایط سختی قرار خواهد داد.

روزهای تیره در انتظار اقتصاد اسرائیل

«مانوئل تراختنبرگ» رئیس مؤسسه مطالعات امنیت ملی اسرائیل هم در تارنمای «مارکر» پیش بینی بدبینانه خود را درباره اقتصاد کشور اسرائیل ابراز کرده است. او گفت: ما در وضعیتی قرار داریم که تا پیش از این، چنین شرایطی را شاهد نبودیم. نسبت بالایی از نیروهای کار به دلیل جنگ فراخوانده شده اند. این موضوع به طور گسترده بر روی اقتصاد اسرائیل تاثیرگذار خواهد بود. جنگ های گذشته به سرعت پایان می یافتند، اما اکنون مشخص نیست که چه زمانی این جنگ پایان خواهد یافت.

وی افزود: اکنون مشخص نیست که نیروهای ذخیره چه زمانی به سر کار خود بر می گردند. معلوم نیست که شهروندان فراری چه زمانی به خانه های خود باز خواهند گشت. بی اعتمادی به اقتصاد اسرائیل افزایش یافته و اعتماد سازی دوباره سخت است؛ این موضوع سوالاتی را درباره آینده اقتصادی اسرائیل مطرح کرده است.

پایان/

۱۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 28469

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 3 =