تکرار شکست ابرقدرتِ مدعی در یمن

«عبدالباری عطوان» تحلیلگر سرشناس جهان عرب معتقد است که ائتلاف آمریکایی موفق نخواهد شد امنیت را در دریای سرخ، دریای عرب و اقیانوس هند تامین کند. آمریکا همانطور که در عراق، افغانستان، ویتنام و ... شکست خورد در یمن هم شکست خواهد خورد زیرا یمن به قدرت بزرگی تبدیل شده است.

به گزارش تحریریه، «عبدالباری عطوان» تحلیلگر سرشناس جهان عرب در بخشی از اظهارات خود در یوتیوب گفت: این هفته، هفته پیروزی یمن بود. آمریکا به عنوان یک کشور بزرگ که دارای ۶ هزار بمب اتمی می باشد در برابر یمن شکست خورد. یمن به طور عملی آمریکا و رژیم اسرائیل را ادب کرد. به تازگی «لوید آستین» وزیر جنگ آمریکا اعلام کرده است که برای تامین امنیت دریای سرخ و تامین امنیت دریانوردی در این دریا، ائتلاف تشکیل می دهد. تنها ۱۰ کشور در این ائتلاف حضور دارند.

بنا بر دیدگاه این تحلیلگر، نکته جالب این است که هیچ کدام از کشورهای سواحل دریای سرخ از جمله عربستان، اریتره و .. در این ائتلاف حضور ندارند زیرا همه آن ها می ترسند و می دانند که یمن هرگز تسلیم نخواهد شد. همچنین آنها از توطئه های آمریکا اطلاع دارند.

عطوان افزود: کشتی ها و ناوگان های آمریکا در دریای سرخ روی امنیت را به خود نخواهند دید. این موضوع طبیعی است زیرا یمنی ها دارای موشک های یاخونت روسی و موشک های کرار ایرانی هستند و با آنها می توانند کشتی ها و ناوگان های آمریکا را منهدم کنند. آنها در بکارگیری این موشک ها هیچ تردیدی به دل راه نمی دهند. آنها تا به حال بیش از ۱۰۰ پهپاد را علیه کشتی ها در دریای سرخ استفاده کرده اند و در کنار آن بندر ایلات را نیز هدف قرار داده اند.

houthis -- getty

این تحلیلگر فلسطینی تبار اعتقاد دارد: زمانه عجیب و غریبی شده و غیر از بحرین هیچ کشور عربی در ائتلاف آمریکا وارد نشده است. این در شرایطی است که هنگام حمله آمریکا به عراق ۳۶ کشور در ائتلاف آمریکا حضور داشتند. در حمله به لیبی هم ۵۶ کشور در ائتلاف آمریکایی با واشنگتن همکاری کردند. در سوریه هم بیش از ۷۰ کشور در ائتلاف آمریکایی حضور داشتند. اکنون به طور کلی ۱۰ کشور در ائتلاف آمریکایی ایستاده اند. این امر نشان می دهد که آمریکا در حال شکست خوردن است و حتی قادر به ائتلاف سازی نیست.

وی تاکید کرد: همگان به این موضوع پی برده اند که آمریکا در همه جنگ ها شکست خورده است. از سوی دیگر یمن هم حریف سرسختی برای آمریکا است که هرگز به این کشور رحم نخواهد کرد و در گرفتن تصمیم های جنگی تردیدی به خود راه نمی دهد و به طور قطع در این جنگ پیروز خواهد شد. عربستان و امارات و حتی استرالیا به عنوان همپیمان کلاسیک آمریکا نیز در ائتلاف آمریکایی وارد نشده اند. این موضوع دارای پیام های بسیاری برای آمریکا و شاخصی است که نشان می دهد عکس العمل یمنی ها بسیار پرقدرت خواهد بود. یمنی ها اعلام کرده اند که در برابر ائتلاف آمریکا دست بسته نخواهند ماند.

عطوان گفت: موضوع دیگر آن است که آمریکا در برابر ایران هم کم آورده و مجبور شده تا با ایران در عمان وارد مذاکره شود. جریان امور برای آمریکا بسیار بد خواهد بود. ائتلاف آمریکایی موفق نمی شود و نخواهد توانست امنیت را در دریای سرخ، دریای عرب و اقیانوس هند تامین کند.

وی در پایان تصریح کرد: آمریکا همانطور که در عراق، افغانستان، ویتنام و ... شکست خورد در یمن هم ناکام خواهد بود. چونکه یمن به قدرت بزرگی تبدیل شده است. ضمن آنکه تحولات هم موجب افزایش قیمت نفت خواهد شد و کشورهای عربی هم از این افزایش قیمت سود خواهند برد.

پایان/

۳ دی ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 28401

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 12 =