احتمال ورود لیبی به جنگ غزه

کارشناسان مسائل راهبردی اعتقاد دارند ادامه کشتار مردم نوار غزه سبب گشایش جبهه های جدیدی علیه اسرائیل خواهد شد، این احتمال وجود دارد موشک های باقیمانده در برخی زرادخانه های لیبی از دوران قذافی، علیه رژیم اسرائیل استفاده شود.

به گزارش تحریریه، تارنمای «الخلیج آنلاین» در گزارش خود از تحولات غزه نوشت، با افزایش حمله به کشتی های رژیم اسرائیل و به دنبال آن افزایش تهدیدهای امنیتی در اطراف دریای سرخ، کشتی های این رژیم مجبور شده اند از گذرگاه «راس الرجاء الصالح» (دماغه امید نیک) و دریای مدیترانه عبور کنند. این موضوع سبب افزایش مسافت حرکت کشتی ها و بروز تهدیدات بیشتر شده است.

پس از اینکه در ۲۳ سپتامبر سردار «محمد رضا نقدی» هماهنگ کننده سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که اگر آمریکا و رژیم اسرائیل به جنایت های خود در غزه ادامه دهند، دریای مدیترانه و دیگر گذرگاه های آبی بسته خواهد شد، اوضاع پیچیده تر شد. پس از آن همه توجه ها به سوی لیبی جلب شد زیرا کشتی های اسرائیل مسیر خود را به سوی سواحل لیبی تغییر دادند. مقامات این کشور نیز موضع سختی را در پیش گرفتند و حمله رژیم اسرائیل به نوار غزه و کشتار ساکنان آن را محکوم کردند و خواستار کمک به ساکنان غزه شدند. مردم لیبی هم در چارچوب گسترده تری جنایت های رژیم اسرائیل را محکوم کردند و موضعی هماهنگ برای مقابله با این جنایت ها گرفتند.

ورود لیبی به جنگ غزه

طبق گزارش الخلیج آنلاین، «زیاد صالح دغیم» سفیر لیبی در هلند در ۲۱ دسامبر گذشته اعلام کرد لیبی و دیگر کشورها خواستار مجازات رژیم اسرائیل در دادگاه بین المللی شده اند. یک نهاد دریانوردی لیبیایی هم ۱۵ نوامبر ۲۰۲۲ عنوان داشت بنادر لیبی از کشتی ها و نفتکش های اسرائیلی استقبال نخواهند کرد. «حسن البرغوثی» نماینده لیبی در سازمان همکاری های اسلامی هم اکتبر گذشته اعلام کرد رزمندگان لیبی آمادگی ورود به نوار غزه و حمایت از فلسطین را دارند.

او تهدید کرد که «همه سلاح های موجود در لیبی وارد غزه خواهد شد، لیبی دارای رزمندگان ماهری است و اگر سازوکارهایی برای گشایش مرزها باشد این نیروها به غزه وارد خواهند شد.»

پارلمان لیبی نیز ۲۶ اکتبر از سفیران کشورهای حامی اسرائیل خواست به دلیل حمایت از این رژیم به سرعت لیبی را ترک کنند. مردم لیبی هم خواستار استفاده از سلاح نفت علیه رژیم اسرائیل و حامیان غربی آن شدند.

ورود لیبی به جنگ غزه

سناریوی تحرک لیبی
این تارنمای خبری در بخش دیگری از گزارش خود آورد: تغییر مسیر کشتی های اسرائیل و عبور آن از سواحل لیبی و شماری از کشورهای آفریقایی سبب می شود که آنها بیشتر مورد حمله قرار گیرند. «عبدالجبار العبو» تحلیلگر مسائل نظامی و راهبردی معتقد است که تهدید به گشایش جبهه دیگری در دریای مدیترانه علیه کشتی های اسرائیل چالش بسیاری را به دنبال دارد. ادامه کشتار مردم نوار غزه سبب باز شدن جبهه های جدیدی علیه اسرائیل در لیبی، تونس، الجزایر و مغرب می شود.

وی تاکید دارد در این کشورها، جریان هایی وجود دارند که از مساله فلسطین حمایت می کنند. در این چارچوب احتمال دارد موشک های ضدکشتی باقیمانده از دوران «قذافی» که هنوز در برخی از انبارهای سلاح لیبی وجود دارند علیه رژیم اسرائیل استفاده شوند. بکارگیری این سلاح ها به رژیم اسرائیل پیام ارسال می کند که دیگر روی امنیت را نخواهد دید.

پایان/

۱۹ دی ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 28547

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 11 =