فرار ریاض از مهلکه یمن

حکام عربستان سعودی به دلیل تجربیات تلخی که از جنگ با یمن دارند و برای حفظ منافع بلندمدت خود سعی دارند از ناراحتی و واکنش تند انصارالله پیشگیری کنند.

به گزارش تحریریه، به نظر می رسد عربستان و امارات تجربیات تلخی را از چند سال تجاوز به یمن کسب کرده اند که اکنون با تحولات اخیر در دریای سرخ و اقدامات انصارالله با احتیاط برخورد می کنند. آن ها دریافته اند که افزایش فشار با هدف برانگیختن انصارالله برای آن ها بسیار گران تمام خواهد شد.

سعودی و امارات نمی خواهند یک بار دیگر با حملات موشکی و پهپادی یمنی ها روبرو شوند زیرا شلیک چند موشک و پهپاد می تواند همه برنامه های جاه طلبانه آن ها در زمینه های اقتصادی و سیاسی را نابود کند. عربستان به ویژه در صورت تشدید دشمنی با یمن بیشتر ضرر خواهد کرد و به طور قطع چشم انداز ۲۰۳۰، شهر رویایی نئوم، همه سرمایه گذاری ها و حتی میزبانی جام جهانی ۲۰۳۴ به باد خواهند رفت. ریاض این نکته را به خوبی درک می کند زیرا حتی در روزهای آخر جنگ خود با یمن هم از موشک های انصارالله بی نصیب نبود و این همسایه جنوبی برای چندمین بار تاسسیات نفتی عربستان را هدف حملات خود قرار داد.

A couple sits during sunset at the Fifa Club World Cup Fan Village in the Saudi Red Sea resort town of Jeddah on December 20, 2023. (Photo by Giuseppe CACACE / AFP) , Agence France-Presse (AFP)/AFP

علاوه بر این عربستان می داند که تشدید تنش با یمن می تواند واکنش تهران را نیز برانگیزد. پس از مدت های طولانی تنش سیاسی، در یک سال اخیر تهران و ریاض برای از سرگیری روابط دوجانبه به توافق رسیدند و امید برای رسیدن به صلح در یمن افزایش یافت. آغاز دوباره جنگ یمن و عربستان دورنمای بهبود روابط دو کشور قدرتمند منطقه را از بین خواهد بود.

روزنامه فرامنطقه ای «العربی الجدید» در گزارش خود نوشت، شتاب بخشیدن برای پایان دادن جنگ در یمن هنوز یکی از اولویت های اساسی عربستان است، این امر به ویژه با انتقال تنش ها به دریای سرخ بیشتر احساس می شود.

این گزارش تصریح دارد، دربار سعودی می داند که وارد شدن به باتلاق یمن در راستای منافع ریاض نیست. از سوی دیگر ادامه جنگ غزه و افزایش تنش ها از سوی انصارالله در دریای سرخ و به تعویق افتادن راه حل سیاسی بحران سبب می شود عربستان در برابر هرگونه تهدید امنیتی و نظامی ضعیف تر از قبل باشد. افزایش حمله های انصارالله در دریای سرخ وضعیت جدیدی را برای عربستان به عنوان یک کشور ساحلی دریای سرخ ایجاد کرده است.

فرار ریاض از مهلکه یمن

اکنون این کشور باید میان حفظ امنیت خود و کاهش زیان های اقتصادی در نتیجه تعطیل شدن حمل و نقل دریایی موازنه ای را ایجاد کند. با وجود اینکه عربستان بر روی محکوم کردن اقدام انصارالله در دریای سرخ از سوی جامعه بین المللی و حمله به این گروه با هدف بهبود شرایط خود در مذاکرات حساب باز کرده است اما اینکه ایالات متحده تنها به تشکیل ائتلاف دریایی بسنده کرده است، اهداف عربستان را محقق نخواهد کرد زیرا تجربه نشان داده که آمریکا به راحتی هم‌پیمانان خود را رها می کند.

تحلیلگر این روزنامه تاکید دارد با توجه به منطق فوق و تجربه های پیشین، همراه شدن عربستان با خط مشی های آمریکا آن هم در شرایطی که ضمانت های واقعی برای موفقیت وجود ندارد، سبب تقویت تهدیدهای جدی علیه منافع سعودی خوهد شد.

پایان/

۱۶ دی ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 28500

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 9 =