فرار کشتی‌ها از دریای سرخ

ناآرامی ها در دریای سرخ هزینه حمل و نقل آسیا به اروپا را تا دو برابر افزایش داده است زیرا غول های لجستیک مجبور به تغییر مسیر کشتی ها و دورزدن قاره آفریقا شده اند.

به گزارش تحریریه، خبرگزاری رویترز چند روز قبل عنوان داشت که حملات گروه حوثی ها (انصار الله) یمن به کشتی‌های باری در دریای سرخ، غول‌های کشتیرانی را مجبور کرده است تا کشتی‌ های خود را از این آبراه دور کنند و مسیر طولانی تر در اطراف دماغه امید نیک آفریقای جنوبی را انتخاب کنند. این موضوع نرخ کرایه حمل‌ و نقل کانتینری را افزایش داده است.

طبق داده‌های ردیابی شده از سوی Freightos در مورد بازار بین‌المللی کشتیرانی، نرخ‌های حمل کالا از آسیا به اروپای شمالی در این هفته بیش از دو برابر شده و به بیش از ۴۰۰۰ دلار در هر کانتینر ۴۰ فوتی رسیده است. در همین حین قیمت‌های حمل‌ و نقل آسیا به مدیترانه به ۵۱۷۵ دلار رسیده است.

«جودا لوین» سرپرست گروه تحقیقاتی Freightos اظهار داشت که برخی از شرکت‌های حمل‌ و نقل نرخ‌های بالاتر از ۶۰۰۰ دلار به ازای هر کانتینر ۴۰ فوتی را برای محموله‌های مدیترانه‌ای که حرکت آن از اواسط ماه شروع می‌شود، اعلام کرده‌اند. بر این اساس دریافت هزینه‌ های اضافی از ۵۰۰ دلار تا ۲۷۰۰ دلار در هر کانتینر می‌ تواند قیمت‌های کلی و هزینه کالا را حتی بیش از پیش افزایش دهد.

فرار کشتی‌ها از دریای سرخ

این جهش قیمت به دلیل حملاتی رخ داده است که انصارالله یمن در دریای سرخ که یک شریان کلیدی منتهی به کانال سوئز است، انجام می‌دهد. اقدامات این گروه تاکنون شرکت های بزرگ جهان را مجبور کرده‌ است تا برای حفظ امنیت، کشتی‌های باری را به سفری طولانی تر و دور زدن قاره آفریقا بفرستند. این سفرهای طولانی تا ۲۰ روز بر مدت زمان سفر می افزاید و همین امر کمبود کشتی های کانتینری را در پی داشته است.

«کریستین سور» معاون اجرایی حمل‌ و نقل دریایی در Unique Logistics نیز به رویترز عنوان داشت افرادی که از دریافت اجازه حمل کالا در کشتی‌ها ناامید هستند، حتی پول بیشتری را هم پرداخت می کنند. این درحالی است که کرایه های حمل و نقل برای انتقال دریایی کالا به بنادر آمریکای شمالی کمتر تحت تأثیر قرار گرفته است؛ با اینحال کرایه این خطوط هم دستخوش افزایش قیمت شده اند.

به گفته لوین، نرخ محموله‌ها از آسیا به سواحل شرقی آمریکای شمالی ۵۵ درصد افزایش یافته و به ۳۹۰۰ دلار در هر کانتینر ۴۰ فوتی رسیده است، در حالی که قیمت‌ها برای ساحل غربی ایالات متحده به دلیل تحولات اخیر و تغییر مسیر محموله ها برای جلوگیری از مشکلات مربوط به دریای سرخ، تا ۶۳ درصد افزایش یافته و به بیش از ۲۷۰۰ دلار رسیده است.

حملات انصارالله یمن به کشتی‌ها در منطقه دریای سرخ در حمایت از حماس و مردم فلسطین و پس از تشدید درگیری‌ها بین اسرائیل و گروه های مسلح فلسطینی در غزه انجام می‌شوند.

پایان/

۱۸ دی ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 28528

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 3 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • رسول زهرائی رئوف IR ۰۸:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
      0 0
      اروپا و جهانی که به هفتاد سال جنایات اسرائیل بی تفاوت است لایق بدتر از این هاست دوما یمن اعلام کرد فقط مانع کشتی های اسرائیلی می شود این آمریکا و انگلیس ند که با حمله به یمن این تنگه را برای همه اروپا ناامن کرده اند