بدهی‌های جنگی اسرائیل

وزارت دارایی اسرائیل اعلام کرد که تا هفته اول اکتبر این رژیم به دلیل جنگ در غزه نزدیک به ۸ میلیارد دلار بدهی اضافی ایجاد کرده است.

به گزارش تحریریه، تارنمای شبکه خبری «راشا تودی» نوشت، وزارت دارایی اسرائیل چند روز قبل فاش کرد که اسرائیل از زمان آغاز درگیری با گروه شبه نظامی فلسطینی حماس، حدود ۳۰ میلیارد شیکل (۷.۸ میلیارد دلار) بدهی ایجاد کرده است.

به گفته این وزارتخانه، ۴.۱ میلیارد دلار از این مقدار بدهی دلاری است که در بازارهای بین المللی منتشر شده است.

بنا بر گزارش ها، این وزارتخانه ۹۵۷ میلیون دلار دیگر را در حراج هفتگی اوراق قرضه خود در بازار محلی جذب کرد. مقامات ادعا کردند که دولت اسرائیل اکنون می تواند تمام نیازهای خود را به طور کامل و بهینه تامین کند.

دولت اسرائیل برای تامین بودجه ارتش و پرداخت غرامت به ساکنان نزدیک مرز با غزه و همچنین خانواده‌های قربانیان و گروگان‌های حماس هزینه‌ها را به میزان قابل توجهی افزایش داده است. همه این مسائل به رکورد تازه ای از کسری بودجه منجر شده است که در ماه گذشته به ۶ میلیارد دلار رسید.

این رقم کسری بودجه در مقایسه با یک سال گذشته بیش از هفت برابر افزایش یافته است.

بدهی‌های جنگی اسرائیل

وزارت دارایی همچنین اعلام کرده است که قصد دارد در ماه نوامبر ۷۵ درصد بیشتر از ماه گذشته وام بگیرد. در همین حال، «امیر یارون» رئیس بانک اسرائیل، از دولت خواسته است تا حمایت از اقتصاد و حفظ موقعیت مالی سالم را تقویت کند.

اقتصاددانان بر این باورند که وعده نخست وزیر بنیامین نتانیاهو برای تسهیل امور در ارائه کمک به افراد آسیب دیده از درگیری با حماس، کسری بودجه و نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی را تا سال ۲۰۲۴ افزایش خواهد داد.

ماه گذشته، آژانس بین المللی رتبه بندی اعتباری S&P رتبه اسرائیل را از «پایدار» به «منفی» کاهش داد.

موسسه فیچ هم به دنبال آن، این رژِم را در دسته منفی رتبه‌بندی کرده است و هشدار داد که درگیری طولانی‌مدت می‌تواند منجر به بدتر شدن قابل توجه امتیاز اعتباری اسرائیل شود.

موسسه مودیز نیز گفته است که در حال بررسی کاهش رتبه احتمالی اسرائیل است.

پایان/

۲۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 28098

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 9 =