خلیج فارس بزرگ‌ترین واردکننده تسلیحات جهان

کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس از پرهزینه‌ترین کشورهای جهان در بخش نظامی - تسلیحاتی به شمار می‌روند.

به گزارش تحریریه، کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس از پرهزینه‌ترین کشورهای جهان در بخش نظامی-تسلیحاتی به شمار می‌روند.

اگرچه هیچ یک از کشورهای حاشیه خلیج فارس روند خاصی برای افزایش بودجه دفاعی اعلام نکرده‌اند، اما در راستای تجاوز اسرائیل به غزه، برآوردهای برخی ناظران، حکایت از احتمال تغییر منابع تسلیحات وارداتی دارد.

عربستان و امارات -به گفته منابع العربی‌الجدید - در سایه تنش‌ها با ایران و موضع آمریکا درباره یمن، به‌دنبال تنوع‌بخشی به شرکای نظامی خود هستند.

🇸🇦عربستان رتبه نخست جهان عرب و رتبه دوم جهان (پس از هند) را در هزینه‌های نظامی دارد؛ بودجه نظامی سال ۲۰۲۳ این کشور ۶۹ میلیارد دلار بوده، که ۶.۴درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

این هزینه‌ها، حدود ۳۰ درصد کل بودجه سعودی را تشکیل می‌دهد؛ عربستان ۶۱ درصد تسلیحات خود را از آمریکا و ۲۳ درصد را نیز از بریتانیا وارد می‌کند.

پورتال رسمی دولت امارات به درصد هزینه‌های نظامی از کل بودجه جاری اشاره نکرده است، اما برپایه گزارش تراز نظامی ۲۰۲۲ بنیاد بین‌المللی مطالعات راهبردی (مستقل)، امارات، پس از عربستان، دومین کشور بزرگ خاورمیانه در هزینه‌های نظامی است و این هزینه‌ها ۵.۷ درصد کل بودجه کشور را تشکیل می‌دهد.

امارات ۳۵ درصد تسلیحات خود را از آمریکا و ۲۸ درصد را از فرانسه وارد می‌کند.

Russia's war on Ukraine is benefiting arms dealers, makers - Los Angeles  Times

برپایه همین گزارش، قطر با ۱۳.۱ میلیارد دلار، سومین کشور پرهزینه نظامی در خاورمیانه است؛ که ۱۱.۴ درصد از کل بودجه کشور را تشکیل می‌دهد.

کویت نیز در جایگاه چهارم قرار دارد؛ که هزینه‌های نظامی آن در سال ۲۰۲۳، با افزایش ۴.۱ درصدی نسبت به سال گذشته، ۱۲.۶ میلیارد دلار است؛ این مقدار، ۱۲ درصد کل بودجه کشور را تشکیل می‌دهد.
کویت ۳۴ درصد تسلیحات خود را از آمریکا و ۲۲ درصد را از فرانسه وارد می‌کند.

بودجه نظامی عمان، در سال ۲۰۲۳ با کاهش جزئی ۰.۹ درصدی، ۱۱.۴ میلیارد دلار تعیین شده، که ۱۵ درصد از کل بودجه کشور را تشکیل می‌دهد.
عمان ۳۷ درصد تسلیحات خود را از انگلیس و ۱۶ درصد را از آمریکا وارد می‌کند.

رتبه آخر نیز به بحرین اختصاص دارد که بودجه نظامی آن در ۲۰۲۳ حدود ۲.۹ میلیارد دلار تعیین شده که افزایش ۳.۸ درصدی نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد؛ و ۱۳ درصد کل بودجه کشور است.

خلیج فارس بزرگ‌ترین واردکننده تسلیحات جهان

کشورهای عربی خلیج فارس یکی از بالاترین هزینه‌های نظامی را در سطح جهان دارند؛ و همزمان، از موقعیت حساس ژئواستراتژیک نیز برخوردارند.

تهدیدات، این کشورها را واداشته که از یک‌سو، سیاست صفرسازی مشکلات با جهان و ایجاد روابط متوازن با همه قدرت‌های مؤثر منطقه‌ای و جهانی را پیش ببرند و از دیگر سو، منابع تسلیحات خود را تنوع بخشند. اکنون تسلیحات منطقه عمدتاً از سوی آمریکا، انگلیس و فرانسه تأمین می‌شود؛ اما برخی کشورهای خلیجی، مانند عربستان درحال گرایش به سمت تسلیحات روسی نیز هستند.

منبع: مطالعات خلیج فارس

پایان/

۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۰
کد خبر: 28075

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 6 =