روایت گاردین از عدم شفافیت کمک‌های تسلیحاتی آمریکا به رژیم صهیونیستی

روزنامه گاردین نوشت: به‌نظر می‌رسد (رژیم اسرائیل) اکنون مقادیر قابل‌توجهی از مهمات مورد نیاز خود برای جنگ غزه را از انبار تسلیحاتی آمریکا که برای استفاده از درگیری‌ها در خاورمیانه درنظر گرفته شده استفاده می‌کند، بی آن که شفافیت چندانی درباره انتقال چنین سلاح‌هایی وجود داشته باشد.

به گزارش تحریریه، این روزنامه افزود: جنگ غزه انبار تسلیحاتی گسترده آمریکا در (رژیم) اسرائیل را تحت بررسی دقیق قرار داده است. محل دقیق این انبارها محرمانه است اما جایی در اسرائیل چند انبار به ارزش تسلیحاتی میلیاردها دلار متعلق به دولت آمریکا وجود دارد که به‌دقت از آنها محافظت می‌شود.

محل استقرار این انبارها که از مدت‌ها قبل مبهم بوده است بخشی از انبارهای شناخته شده قبلی و گسترده‌ای است که اکنون با افزایش فشارها بر دولت جو بایدن به خاطر حمایتش از بمباران‌های غزه توسط رژیم صهیونیستی تحت مداقه قرار گرفته اند.

بخشی از انبار تسلیحاتی آمریکا در سرزمین‌های اشغالی ابتدا در دهه ۱۹۸۰ تاسیس شد و هدف آن تامین سریع نیازهای تسلیحاتی نیروهای آمریکایی در درگیری های آینده در خاورمیانه بود اما به مرور زمان رژیم تل‌آویو اجازه یافت در برخی موارد خاص مقادیر گسترده‌ای از مهمات آن را بیرون بکشد.

اکنون به‌نظر می رسد رژیم صهیونیستی مقادیر هنگفتی از مهمات این زرادخانه ها را برای استفاده از جنگ غزه دریافت می کند اما شفافیت زیادی درباره نقل و انتقال آن وجود ندارد.

روایت گاردین از عدم شفافیت کمک‌های تسلیحاتی آمریکا به رژیم صهیونیستی

چندین مقام آمریکایی مطلع از کمک امنیتی آمریکا به رژیم صهیونیستی در مصاحبه با گاردین توضیح داده‌اند که این انبارها چگونه روند انتقال سلاح به ارتش رژیم صهیونیستی را آسان کرده است. به گفته آنها این انبارها همچنین می‌توانند انتقال سلاح‌ها را از انظار عمومی و نظارت کنگره دور نگه دارند.

یکی از مقامات ارشد سابق پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) گفت: رسما این تجهیزات ایالات متحده برای استفاده آمریکا است، اما از سوی دیگر، در شرایط اضطراری، چه کسی می‌تواند بگوید که ما کلید این انبارها را به آنها نمی‌دهیم؟

گاردین با اشاره به نگرانی‌ها درباره بمباران غزه از سوی رژیم صهیونیستی و به شهادت رسیدن نزدیک به ۲۰ هزار نفر از مردم غزه بر اساس گزارش مقامات محلی، نوشت آمریکا با سوالاتی درباره کمیت و طبقه بندی بمب های ارسالی به رژیم اسرائیل و سهم این رژیم از انبارهای مخفی آمریکایی از قبل مستقر شده در مناطق تحت اشغال این رژیم مواجه است.

این روزنامه به نگرانی‌های قانونگذاران در واشنگتن، درباره پیشنهادهای کاخ سفید اشاره کرده که قوانین مربوط به انواع سلاح‌های موجود در انبار را کاهش می‌دهد، محدودیت‌های هزینه ها برای تکمیل آن را لغو می‌کند و به پنتاگون انعطاف‌پذیری بیشتری برای انتقال مهمات از این زرادخانه ها می‌دهد.

محتویات کامل انبارهای از پیش‌تعیین شده موسوم به انبارهای ذخیره جنگ برای متحدین-(رژیم) اسرائیل (WRSA-I) به‌طور علنی فاش نشده است، اگرچه مقامات سابق می‌گویند پنتاگون سالانه درباره آنچه در این انبارها در اختیار دارد گزارشی به کنگره ارائه می دهد.

یک مقام ارشد سابق آمریکایی مطلع از WRSA-I گفت وقتی صحبت از مهمات هوا به زمین به میان می‌آید، «ما هر آنچه را که نیاز داشته باشند به آنها می‌دهیم»، اگرچه (رژیم) اسرائیل تجهیزات داخلی خود را از مهمات نشده دارد، اما در خصوص مهمات هدایت دقیق یا هوشمند (PGM)ها تا حد زیادی به فروش از ایالات متحده متکی هستند.

روایت گاردین از عدم شفافیت کمک‌های تسلیحاتی آمریکا به رژیم صهیونیستی

تحلیلگران دفاعی می گویند که شفافیت اندکی درباره حجم و مقادیر تسلیحاتی که آمریکا در اختیار (رژیم) اسرائیل قرار می دهد وجود دارد، اما یک مورد از انتقال از WRSA-I در ماه اکتبر زمانی که تارنمای آکسیوس گزارش داد که ایالات متحده گلوله های توپخانه ۱۵۵ میلی‌متری را به تل‌آویو می دهد، فاش شد. مهمات هدایت نشده که برای عملیات زمینی رژیم صهیونیستی در غزه در نظر گرفته شده بود، در حجم زیادی در WRSA-I نگهداری می شود.

کاخ سفید اکنون به دنبال کاهش بیشتر قوانین مربوط به WRSA-I است، اقدامی که سناتورهایی به سرکردگی الیزابت وارن گفته‌اند به توانایی آن‌ها برای «تعیین این که آیا کمک ایالات متحده به آسیب‌های نامتناسب به غیرنظامیان کمک می‌کند یا خیر» آسیب می‌رساند.

برایان فینوکان (Brian Finucane) مشاور حقوقی سابق وزارت امور خارجه آمریکا، گفت (رژیم) اسرائیل در مشارکت دفاعی خود با ایالات متحده از بسیاری از استثناهای موجود در پادمان‌های عادی برخوردار است و «هر گونه میانبر بیشتر برای دامن زدن به درگیری در خاورمیانه باید نگران کننده باشد.»

منبع: ایرنا

پایان/

۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۰
کد خبر: 28454

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 6 =