آمریکا صحنه گردان اصلی جنگ غزه

کمک سالانه ۳.۸ میلیارد دلاری آمریکا به رژیم صهیونیستی از سال ۱۹۴۸ تا امروز، اختصاص بودجه ۱۴.۳ میلیارد دلاری به رژیم در جنگ غزه، اعزام ناوها و جنگنده‌ها به منطقه و اخیرا فروش «اضطراری» ۱۴ هزار گلوله تانک به ارزش بالغ بر ۱۰۰ میلیون دلار، حاکی از نبرد بین آمریکا و غزه است.

به گزارش تحریریه، آمریکا که در عرصه بین‌المللی به ستیزه‌جویی و ایجاد تنش شناخته می‌شود، تمام توان خود را برای نسل‌کشی در غزه به کار بسته‌است از حمایت سیاسی رژیم صهیونیستی در شورای امنیت سازمان ملل گرفته تا سرازیر کردن تسلیحات متعارف و نامتعارف به سرزمین‌های اشغالی.

همین چند روز پیش وتوی آتش بس فوری از سوی آمریکا در تیتر رسانه‌ها قرار گرفت و جنجال به پا کرد. درنشست عصرجمعه (۱۷آذر) شورای امنیت سازمان ملل، قطعنامه پیشنهادی امارات به رای گذاشته شد که از ۱۵عضو شورای امنیت ۱۳عضو رای موافق، یک عضو یعنی آمریکا رای مخالف و یک عضو یعنی انگلیس، دیگر عضو این شورای رای ممتنع دادند.

در ارتباط با کمک‌های مالی و تسلیحاتی نیز هر روز شاهد ارسال مهمات و جنگ‌افزارهای آمریکایی به اسرائیل هستیم که تازه‌ترین مورد آن به تصویب فروش اضطراری تسلیحات به رژیم از سوی کنگره برمی‌گردد.

فروش اضطراری تسلیحات آمریکایی به اسرائیل پیشتر به دلیل اختلافات در کنگره مسدود شده بود. اختلاف جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها بر سر امنیت در مرز با مکزیک مانع از تصویب بودجه کمک‌های نظامی به اسرائیل و اوکراین شده‌بود. همچنین میان دموکرات‌ها در زمینه تاثیر ارسال سلاح و مهمات بر کشتار مردم غیرنظامی در غزه اخلاف نظر وجود داشت.

این تسلیحاتی که در قالب فروش اضطراری مورد تایید قرار گرفته‌است، شامل ۱۳ هزار و ۹۸۱ گلوله مهمات تانک و سایر کمک‌های نظامی به ارزش ۱۰۶.۵ میلیون دلار از ذخایر موجود ارتش آمریکا خواهد بود؛ گلوله‌هایی که در تانک‌های مرکاوا استفاده می‌شوند.

کمک نظامی۱۴.۳ میلیارد دلاری شامل چه ادواتی است؟

آمریکا که از سال ۱۹۴۸ و تشکیل رژیم جعلی صهیونیستی بزرگترین اعطاکننده کمک‌های خارجی به رژیم بوده و در این مدت سالانه ۳.۸ میلیارد دلار کمک نظامی به تل‌آویو ارائه داده‌است، در جریان جنگ غزه نیز بزرگترین حامی صهیونیست‌ها به شمار می‌رود.

آمریکا صحنه گردان اصلی جنگ غزه

واشنگتن در نخستین روزهای جنگ علیه غزه، کمک نظامی به مبلغ ۱۴.۳ میلیارد دلار برای پشتیبانی از رژیم صهیونیستی اختصاص داد؛ کمکی که قرار است چهار میلیارد دلار آن برای سامانه‌های پدافند هوایی «گنبد آهنین» و «دیوید اسلینگ» رژیم و ۱.۲ میلیارد دلار برای سامانه پدافند هوایی «پرتو آهنین» اختصاص یابد.

این مبلغ ۱۴.۳ میلیارد دلار یک سوم بودجه مورد نیاز رژیم برای جنگ علیه نوار غزه است که از نگاه کارشناسان ۵۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود. همچنین این مبلغ بزرگترین کمک نظامی آمریکا به رژیم صهیونیستی به صورت یکجا طی هفت دهه اخیر به شمار می‌رود.

همچنین این مبلغ یک دهم کمک‌های نظامی آمریکا به تل‌آویو از زمان تأسیس رژیم جعلی صهیونیستی است. مجموع کمک‌های آمریکا به رژیم صهیونیستی از سال ۱۹۴۸ میلادی حدود ۲۶۳ میلیارد دلار است که از این مبلغ، ۱۳۰ میلیارد دلار کمک‌های نظامی بوده‌است.

به گزارش روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» آمریکا در جریان جنگ غزه، ده‌ها هزار سلاح و گلوله‌های توپخانه و همچنین بمب‌های سنگرشکن را برای کمک به اخراج حماس از غزه در اختیار رژیم صهیونیستی قرار داده‌است.

طبق این گزارش، مقامات آمریکایی گفته‌اند که ارسال این محموله تسلیحاتی شامل تقریباً ۱۵ هزار بمب و ۵۷ هزار گلوله توپ بلافاصله پس از حمله ۷ اکتبر آغاز شده و در روزهای بعد نیز ادامه یافته‌است. همچنین آمریکا هزاران گلوله توپ دیگر و سلاح‌های سبک مختلف را به سرزمین‌های اشغالی فرستاده‌است.

یورش آمریکا به منطقه با جنگ غزه

افزون بر تسلیحات، بمب و گلوله توپ، آمریکا ده‌ها هواپیمای نظامی را به این منطقه اعزام کرده‌است. منابع خبری در حالی که ۲۳ روز از آغاز جنگ می‌گذشت، نوشتند که آمریکا بیش از ۵۰ هواپیمای ترابری نظامی حامل نیرو را در ۲۴ ساعت گذشته عازم غرب آسیا کرده‌است.

آمریکا صحنه گردان اصلی جنگ غزه

علاوه بر ۵۰ هواپیمای نظامی، شمار قابل توجهی هواپیماهای ترابری «سی -۱۷ گلوب مستر» از آمریکا وارد خاورمیانه شدند.

وبسایت «استرایپس» نیز گزارش داد که پایگاه «الفسینا» در نزدیکی آتن قرار است به مرکز حمل و نقل برای هواپیماهای نظامی آمریکا برای کمک به رژیم صهیونیستی تبدیل شود. قرار است بین ۵ تا ۸ هواپیمای «سی -۱۳۰ هرکولس» در این پایگاه هوایی مستقر شوند.

در زمینه دریایی نیز آمریکا به کمک رژیم صهیونیستی آمده‌است و کاخ سفید بزرگترین ناو هواپیمابر جهان به نام «جرالد فورد» حامل ۹۰ جنگنده و پهپاد را به منطقه فرستاد. اعزام ناو هواپیمابر» دوایت آیزنهاور» حامل ۶۰ هواپیما نیز برای دفاع از صهیونیست‌ها روانه دریای مدیترانه شد.

سیل کمک‌های مالی و تسلیحانی آمریکا به رژیم اشغالگر در حالی که واشنگتن با مشکلات داخلی چون کسری بوجه مواجه و در محبط خارجی با بحران‌هایی چون اوکراین و تایوان درگیر است، خشم برخی از هم‌حزبی‌های بایدن را برانگیخته است.

همین هفته گذشته قبل از تصویب کمک‌های تسلیحاتی اضطراری، اختلافات میان طیف سیاسی حاکم پشت درهای بسته کنگره و کاخ سفید بالا گرفته‌بود تا جایی که «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی در کاخ سفید با دست‌کم ۲۰ سناتور دموکرات ملاقات کرد و آنها نگرانی‌های خود را در زمینه نحوه استفاده اسرائیل از کمک‌های آمریکا در میدان جنگ ابراز کردند.

بنابراین بایدن طوری به حمایت تمام قد از اسرائیل اصرار می‌ورزد که گویی حماس بجای رژیم صهیونیستی با آمریکا در جنگ است؛ موضوعی که در صورت تداوم برای کاخ سفید به ویژه طیف دموکرات پرهزینه خواهد بود. دموکرات‌ها نه تنها با شیب تند کاهش محبوبیت در جهان مواجه خواهند شد که بایدن نیز در داخل برای انتخابات ۲۰۲۴ با سد هم حزبی‌های خود بخاطر این بحران‌آفرینی‌ها مواجه می‌شود.

منبع: ایرنا

پایان/

۲۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 28320

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 9 =