تغییر راهبرد دولت بایدن در اوکراین

با اینکه به نظر می رسد راهبرد دولت جو بایدن در مورد اوکراین به آهستگی در حال تغییر است اما کارشناسان احتمال می دهند ولادیمیر پوتین مذاکره برای پایان دادن به جنگ را تا زمان مشخص شدن رئیس‌جمهوری بعدی آمریکا به تعویق بیندازد.

به گزارش تحریریه، درحالی‌که ادامه کمک‌ های آمریکا و اروپا به اوکراین در معرض خطر جدی قرار دارد، دولت بایدن و مقام‌ های اروپایی آهسته و بی‌ سر و صدا موضع خود را از حمایت از پیروزی اوکراین بر روسیه به بهبود موقعیت کی‌یف در مذاکرات نهایی برای پایان جنگ تغییر داده‌اند. چنین مذاکراتی احتمالا به‌معنای واگذاری بخش‌هایی از اوکراین به روسیه خواهد بود.

«مایکل هرش» در مقاله‌ای در نشریه پولیتیکو نوشت که برای بایدن، جنگ اوکراین که نزدیک به دو سال است ادامه دارد، در میانه کارزار انتخاباتی سخت با دونالد ترامپ و سایر نامزدهای جمهوری‌خواه که تلاش‌ های او را آشکارا به سخره می‌گیرند، در بهترین حالت دشوار خواهد بود.

«جان کربی» مشاور امنیت ملی کاخ سفید، در مصاحبه‌ای گفت که واشنگتن به پایان ظرفیتش برای تأمین کمک نظامی به اوکراین نزدیک شده است زیرا جمهوری‌خواهان جلوی درخواست کمک ۶۰ میلیارد دلاری بایدن را گرفته‌اند و تمرکز دولت بایدن بر کمک به «آفند و پدافند» اوکراینی‌ها است.

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهوری اوکراین، در اوایل دسامبر در نشست خبری پایان سال خود گفت که اوکراین در حال آماده‌سازی پیشنهادهای جدیدی برای پایان دادن به جنگ است.

تغییر راهبرد دولت بایدن در اوکراین

با اینحال وی در ادامه افزود که تاکیدش بر عقب‌نشینی کامل روسیه تغییر نکرده است.

جان کربی نیز تایید کرد که آمریکا شرایط را به زلنسکی دیکته نمی‌کند. او گفت کاخ سفید به زلنسکی کمک می‌کند تا پیشنهاد صلح خود را عملیاتی کند.

هرش در ادامه می‌نویسد بایدن در یک سال گذشته، وعده ها مبنی بر پشتیبانی آمریکا از اوکراین را از «تا هر وقت طول بکشد» به حمایت «تا هر وقت بتوانیم» تغییر داده است. وی مدعی است که اوکراین «تا همین الان پیروزی بزرگی به دست آورده و پوتین شکست خورده است».

برخی تحلیلگران معتقدند که این یک پیام رمزی مبنی بر آن است که «خودت را آماده اعلام پیروزی نسبی کن و راهی برای دست‌کم آتش‌بس با مسکو پیدا کن».

طبق این گزارش، تغییر موضع به حالت دفاعی می‌تواند برای اوکراین وقت بخرد تا سرانجام پوتین را به توافقی پذیرفتنی وادار کند. «آنتونی فاف» کارشناس اطلاعاتی در دانشکده جنگ ارتش آمریکا که حمله پوتین به اوکراین را سال‌ها قبل پیش‌بینی کرده بود، می‌گوید: به احتمال زیاد رفتن به لاک دفاعی به اوکراینی‌ ها امکان می‌دهد که منابع خود را حفظ کنند و در عین حال سبب می‌شود پیشروی‌ های بعدی روسیه بعید به نظر برسد.

به عقیده یک دیپلمات اروپایی مستقر در واشنگتن، خطر تسریع روند عضویت اوکراین در ناتو نیز «اوکراینی‌ها را در بهترین موقعیت مذاکره» با مسکو قرار می‌دهد.

پایان/

۱۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 28475

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 1 =