مخالفت آلمان و آمریکا با عضویت اوکراین در ناتو

نشریه فارن پالیسی فاش کرد آمریکا و آلمان باوجود تمایل کشورهای اروپای شرقی و خود کی یف برای آغاز هر چه سریع‌تر فرایند عضویت اوکراین در ناتو، به دنبال به تاخیر انداختن در آغاز این روند هستند.

به گزارش تحریریه، خبرگزاری «اسپوتنیک» روسیه به نقل از این نشریه آمریکایی آورده است: اوکراین و برخی از قوی‌ترین حامیان آن، ناتو را تحت فشار قرار می‌دهند تا به طور رسمی در نشست بعدی از کی یف برای عضویت در این ائتلاف نظامی دعوت کند، اما تلاش‌های آنها با مقاومت جدی و پشت پرده ایالات متحده و آلمان روبرو شده است.

بر اساس اطلاعات این نشریه، لهستان و کشورهای بالتیک، گسترش ناتو از طریق عضویت اوکراین را راهی برای مقابله با جاه طلبی های روسیه در اروپای شرقی می دانند. با این حال، تعدادی از اعضای غربی این ائتلاف، به ویژه واشنگتن و برلین، آغاز روند پذیرش کی یف را در شرایطی که جنگ اوکراین هنوز ادامه دارد، زودهنگام می دانند.

این گزارش خاطرنشان کرده است ایالات متحده و آلمان اهداکنندگان اصلی کمک های نظامی و اقتصادی به اوکراین هستند و مقامات هر دو کشور تاکید دارند که اوکراین در نهایت باید به ناتو بپیوندد، اما زمان شروع این روند نرسیده است.

 مخالفت آلمان و آمریکا با عضویت اوکراین به ناتو

به گفته مقامات این دو کشور، در شرایط کنونی هدف اصلی آن ها به جای عضویت اوکراین در ناتو، تداوم تامین سلاح و مهمات برای کی یف است. از جمله مهمترین دلایل نگرانی دوکشور این است که پیوستن اوکرانی به این بلوک نظامی در میانه جنگ می تواند منجر به درگیری تمام عیار بین ناتو و روسیه شود و حتی تنش به جنگ هسته ای منجر گردد.

مخالفان این موضع، گنجاندن زودهنگام کی یف را به عنوان راهی برای کم کردن زمان و صرفه جویی در فرایند ارسال سلاح بیان می کنند. همزمان، ترس از پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آینده آمریکا در نوامبر ۲۰۲۴ هم در حال افزایش است. پیش بینی می شود در صورت بازگشت او به کاخ سفید، ترامپ توجهی به پذیرش اوکراین در ناتو نداشته باشد و این موضوع را حداقل به مدت چهار سال به تعویق بیاندازد.

این نشریه همچنین خاطرنشان می کند، استولتنبرگ که این هفته برای دیدار با نمایندگان ارشد دولت (رئیس جمهور آمریکا، جو بایدن) از واشنگتن بازدید می کند، موضوع عضویت اوکراین در ناتو را در صدر دستور کارهای دبیر کل ناتو قرار دهد.

همزمان، در اوایل ژانویه، مذاکراتی در وزارت امور خارجه آمریکا بین دیپلمات های واشنگتن و نمایندگان پارلمان اروپا پیش از نشست ناتو که قرار بود در ماه جولای در واشنگتن برگزار شود، انجام شد. دیپلمات‌های آمریکایی از اروپایی‌ها خواستند که به دلیل ترس از اینکه موضوع عضویت تناقضات داخلی را برجسته کند و احتمالاً به روسیه بهانه افزایش اقدامات نظامی در اوکراین را در کوتاه‌مدت بدهد، تلاش نکنند الحاق اوکراین در ناتو را در دستور کار نشست آتی قرار دهند.

 مخالفت آلمان و آمریکا با عضویت اوکراین به ناتو

در پایان سپتامبر ۲۰۲۲، ولادیمیر زلنسکی از ثبت درخواست برای پیوستن سریع اوکراین به ناتو خبر داد. در همان زمان، ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو اعلام کرد که عضویت کامل کی یف در زمان درگیری مسلحانه غیرممکن است.

همانطور که دیمیتری پسکوف، سخنگوی رئیس جمهور روسیه عنوان داشت، کرملین به درخواست زلنسکی برای پیوستن اوکراین به ناتو و همچنین واکنش‌های متفاوت به آن ذقت می کند. به گفته وی، مسکو از نزدیک اوضاع را زیر نظر دارد که یادآور جهت گیری گذشته کی یف است که یکی از دلایل آغاز حمله روسیه در اوکراین بود.

پایان/

۱۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 28743

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 11 =