فرار صنایع از آلمان!

برخی اتحادیه های صنعتی در آلمان هشدار می دهند که تورم و هزینه بالای انرژی موجب شده تا تعداد قابل توجهی از تولیدکنندگان این کشور به فکر جابجایی کسب و کار خود و خروج از آلمان باشند.

به گزارش تحریریه، پایگاه خبری «بیلد» آلمان به نقل از «زیگفرید روسورم» رئیس فدراسیون صنایع آلمان (BDI) گزارش داد که از هر سه تولیدکننده آلمانی، یک تولیدکننده این کشور در حال بررسی انتقال تولید به کشورهای دیگر به دلیل افزایش مشکلات اقتصادی است. این آمار دو برابر تعداد اعلام شده در سال ۲۰۲۲ می باشد.

بر اساس این گزارش، یکی از آخرین شرکت هایی که قصد جابجایی دارد، تولید کننده لوازم خانگی Miele است که تصمیم گرفته تا ۲۰۰۰ شغل خود را در آلمان کاهش دهد و ۷۰۰ موقعیت کاری را به تاسیساتش در لهستان منتقل کند. علاوه بر این تولید کننده تاسیسات گرمایشی Viessmann هم پیشتر ۳۰۰۰ شغل را به لهستان منتقل کرده بود.

شرکت فولکس واگن نیز سال گذشته اعلام کرد که یک کارخانه باتری جدید را در ایالات متحده می‌سازد و BASF برنامه‌های خود را برای سرمایه‌گذاری ۱۰ میلیارد یورویی در یک کارخانه پتروشیمی در چین در بحبوحه کاهش تعداد مشاغل در دفتر مرکزی خود در آلمان اعلام کرد.

فرار صنایع از آلمان!

تولید کننده لوله های فولادی فرانسوی Vallourec هم در سپتامبر سال گذشته تولید خود را در آلمان متوقف کرد، در ضمن تولیدکننده مطرح تایر خودروی «میشلن» (Michelin) و رقیب آمریکایی آن گودیر (Goodyear) اعلام کردند که کارخانه های خود در آلمان را تا پایان سال ۲۰۲۵ تعطیل خواهند کرد.

روسورم خاطرنشان کرده است که تعداد روبه افزایشی از شرکت ها اعلام می کنند که صبر آنها در آلمان به پایان رسیده است.

به گفته وی، کاهش رشد اقتصادی و نرخ بالای تورم، به ویژه در زمینه بهای انرژی، سرمایه گذاری کمتری را در پی داشته است، ضمن آنکه برلین فاقد استراتژی مشخص برای تغییر وضعیت کنونی است. او گفت که این به نوبه خود منجر به کاهش تدریجی تولید می شود؛ شاید ممکن باشد که خطوط تولید موجود برای مدتی به کار خود ادامه دهند، اما خطوط جدید در آلمان دیگر ساخته نمی شوند.

بسیاری از شرکت ها در آلمان به قیمت بالای انرژی که پس از قطع دسترسی این کشور به گاز طبیعی روسیه در سال ۲۰۲۲ افزایش یافت، به عنوان یکی از دلایل اصلی مشکلات خود اشاره می کنند. این امر با تصمیم برلین برای حذف تدریجی انرژی هسته ای و زغال سنگ و روی آوردن به انرژی های تجدید پذیر تشدید شده است. به گفته روسورم، تولیدکنندگانی که در آلمان کار می کنند در مقایسه با سایر کشورهای صنعتی در وضعیت نامناسب تری قرار گرفته اند.

وی تاکید کرد: امروز هیچ کس نمی تواند در آلمان با اطمینان بگوید که عرضه انرژی در هفت سال آینده چگونه خواهد بود و به همین دلیل است که هیچ کس قادر نیست تعیین کند قیمت انرژی در آلمان در آن زمان چقدر بالا می رود. این برای شرکت‌هایی که باید درزمینه سرمایه‌گذاری تصمیم بگیرند، مساله ای مهلک است.

فرار صنایع از آلمان!

او اوایل هفته هم در مصاحبه ای با فایننشال تایمز اظهار داشت که دولت آلمان در مورد سیاست انرژی خود با تعیین برنامه آب و هوایی جاه طلبانه اشتباه می کند. این اشتباه است که هدف برلین دستیابی به کربن صفر تا سال ۲۰۴۵ و تغییر ۸۰ درصد از تولید برق به انرژی بادی و خورشیدی تا سال ۲۰۳۰ باشد.

روسورم گفت: شرکت‌ها می‌گویند که انجام هر گونه برنامه‌ریزی بلندمدت برایشان دشوارتر شده است. آنها در این شرایط سخت در مورد ادامه سرمایه گذاری در آلمان تردید زیادی دارند و معتقد هستند شرایط در جاهای دیگر بهتر است به همین دلیل به خارج از کشور می روند.

پایان/

۲۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 28828

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
      1 1
      این اسمش فرارنیست اروپاییها متوجه شدند ک خواه نا خواه صنعت آلودگی داره چه محیط زیستی چه از نظر سلامت دارن صنایع آلودگیزا رو میبرن بیرون کشورهاشون به طبع با انتقال این صنایع آلودگی هم منتقل میشه به اونجا که میره دارن میرن بطرف زندگی سطح بالا که سرمایه گذاری و مدیریت های تک هستش بورال