اقتصاد آلمان بیمار است

کارشناسان اقتصادی می گویند اگرچه انتظار می رفت بزرگترین اقتصاد اروپا تا پایان سال جاری از رکود خارج شود اما اکنون پیش بینی می شود بحران اقتصادی تا نیمه دوم سال آینده نیز ادامه یابد.

به گزارش تحریریه، کارشناسان مسائل اقتصادی تاکید دارند که آلمان به عنوان بزرگترین اقتصاد اتحادیه اروپا در میانه های تداوم رکود با مشکلات جدی رو به رو است.

در یک نظرسنجی که چند روز قبل با مشارکت تحلیلگران و اقتصاددانان آلمانی صورت گرفت، نشان داده شد که شرایط تجاری در آلمان برای اولین بار از ماه اوت بدتر شده است و به احتمال زیاد، این کشور برخلاف پیش بینی قبلی تحلیلگران با رکود طولانی‌تری مواجه می شود.

طبق اعلام مؤسسه تحقیقات اقتصادی Ifo در مونیخ، شاخص انتظارات تجاری در بزرگترین اقتصاد اتحادیه اروپا از رده ۸۵.۱ ماه قبل، در دسامبر به ۸۴.۳ کاهش یافت.

«کلمنس فوست» مدیر این موسسه پژوهشی به بلومبرگ اظهار داشت: اقتصاد ضعیف است و ما مدتی است که منتظر بهبودی هستیم، اما بهبود شرایطی در راه نیست. این امر نگران کننده است.

اقتصاد آلمان بیمار است

طبق دیدگاه کارشناسان اقتصادی، کشور آلمان در نیمه دوم سال هم با چشم انداز رکود مواجه خواهد بود زیرا تقاضای داخلی و انتظارات صادرکنندگان هر دو ضعیف شده و همین امر امیدها برای بهبود شرایط در اوایل سال آینده را تضعیف کرده است.

این درحالی است که پیش از این نیز تحلیلگران وقوع رکود در آلمان را پیش بینی کرده بودند اما آخرین داده ها احتمال وقوع دومین انقباض متوالی را بیشتر کرده است.

به گفته فوست، با بحران بودجه اخیر که باعث ایجاد «بی‌اطمینانی در مورد سیاست‌های اقتصادی آینده» شده است، وضعیت بدتر از قبل هم شد.

پس از اینکه دادگاه قانون اساسی تلاش برای تغییر محل مصرف ۶۰ میلیارد یورو (۶۵ میلیارد دلار) از وجوه باقی مانده پس از همه گیری کووید-۱۹ را مسدود کرد، دولت اولاف شولتز صدراعظم آلمان مجبور شد بیشتر تعهدات هزینه های جدید خود را متوقف کند.

فوست تصریح کرد: آنچه ما نیاز داریم یک استراتژی سیاست اقتصادی قانع کننده برای بازگشت به رشد است، یک راهبرد که برای بهبود اوضاع چاره جویی کند. تا به این زمان چنین استراتژی به طور کامل از دست رفته است.

علاوه بر این در یک نظرسنجی جداگانه دیگر که از سوی S&P Global صورت گرفت احتمال بدتر شدن فعالیت بخش خصوصی همراه با رکود بیشتر در فعالیت های تجاری در بخش خدمات مورد تایید قرار گرفت.

پایان/

۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 28404

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 8 =