آیا چین تهدیدی برای استرالیا به شمار می‌آید؟

یک مقام ارشد سابق استرالیایی با هشدار در مورد خطر رویکرد نظامی کانبرا در قبال چین، معتقد است که رونق اقتصادی کشورش به موفقیت‌های تجاری پکن و نه شکست آن، وابسته است.

به گزارش تحریریه، پایگاه خبری گلوبال تایمز چین نوشت، رسی آلن، یک مقام سابق استرالیایی که تاکنون مجموعه‌ای از مقالات را در خصوص تلقی نکردن چین به عنوان تهدید به رشته تحریر درآورده است، می‌گوید رویکرد نظامی استرالیا در قبال چین خطرناک و غیر ضروری است.

آلن که استاد مدعو در موسسه سیاست‌گذاری عمومی و حکومت دانشگاه فناوری سیدنی، وزیر سابق خزانه نیو ساوت ولز و رئیس شورای نخست وزیری در مورد هزینه و کیفیت دولت بود، در مصاحبه ای با این رسانه چینی می گوید رفاه کانبرا به موفقیت اقتصادی پکن و نه شکست آن بستگی دارد.

آلن در خصوص رویکرد نادرست سیاست خارجی دولت استرالیا، اندیشکده‌های استراتژیک و رسانه‌های جمعی مبنی بر اینکه استرالیا از نظر نظامی و اقتصادی توسط چین تهدید می‌شود، می گوید این امر باعث شده است که بیشتر استرالیایی ها به دلیل ترس از چین به عنوان دشمنی که حاکمیت ما را تهدید می کند، به چین به عنوان یک شریک اقتصادی نگاه نمی‌کنند.

به باور آلن در نتیجه این رویکرد، استرالیا وضعیت نظامی خود را از دفاع از سرزمین اصلی و همسایگان کوچکتر در اقیانوس آرام جنوبی به حرکت رو به جلو به سمت شمال آسیا تغییر داده است تا در صورت وقوع جنگ به آمریکا کمک کند تا از فاصله نزدیک به چین حمله کند.

به باور وی این تغییر در ذهنیت بسیار تحریک آمیز، خطرناک و غیر ضروری است.

به گفته این مقام سابق، چین به حاکمیت ملی سایر کشورها احترام می‌گذارد. برخلاف آمریکا و دیگران، چین مدرن کشور دیگری را تسخیر و اشغال نکرده است و اهداف آن در ۲۰ سال گذشته یکسان بوده است.

آلن به اشاره به سخنرانی رئیس جمهور چین و دیگر مقامات ارشد این کشور می گوید: پکن خواهان روابط دوجانبه با ثبات تر با ایالات متحده و پایبندی به اصول «احترام متقابل، همکاری مسالمت آمیز» است.

وی افزود: چین بر خلاف امپراتوری ژاپن یا آلمان نازی قصد حمله به خاک ایالات متحده یا تصرف همسایگان خود را ندارد. در عوض، تمرکز آن بر تامین امنیت مرزهای موجود است نه گسترش آنها.

به زعم این نظریه‌پرداز کهنه کار استرالیایی، اگر چین یک قدرت امپریالیستی بود، به مغولستان حمله می کرد که تقریباً سه برابر اوکراین وسعت دارد، غنی از مواد معدنی است. در عوض، چین در مغولستان سرمایه گذاری و تجارت می کند و به دموکراسی به سبک غربی آن احترام می گذارد.

آیا چین تهدیدی برای استرالیا به شمار می‌آید؟


آلن با توجه به انتخابات آتی ریاست جمهوری در آمریکا می گوید: انتخاب مجدد دونالد ترامپ به سمت ریاست‌جمهوری آمریکا می تواند خودکامگی اقتصادی این کشور را تشدید، تلاش‌های جهانی برای توقف تغییرات آب‌وهوایی را خنثی و به‌طور خطرناکی جامعه آمریکا را قطبی می‌کند. یکی از ویژگی‌های ترامپ این است که بر اساس غریزه انزواطلبی‌اش با «جنگ‌های همیشگی» که مجتمع صنعتی نظامی کشورش در آن رشد می‌کند و بایدن با آن موافق است، مخالف است. ترامپ از متحدان ایالات متحده می خواهد که به جای اتکا به پایگاه های خارجی ایالات متحده، از حاکمیت خود محافظت کنند. او از آنها می خواهد که در دفاع نظامی همکاری کنند، اما انتظار نداشته باشند که آمریکا «پلیس جهان» باشد. چنین دنیای چندقطبی می تواند به جای تلاش برای قرار دادن «دموکراسی ها» در برابر «خودکامگی ها»، مانند بایدن، تفاوت های سیاسی ملی را تحمل کند.

وابستگی به آمریکا به نفع ارتش استرالیا نیست
آلن با اشاره به گره خوردن سیاست خارجی استرالیا به ایالات متحده و همچنین تهدید تلقی کردن چین، گفت: این دو قابل تقسیم نیستند. هر چه بیشتر «تهدید چین» مطرح شود، استرالیا بیشتر تمایل دارد جهت ارتش خود را از «عملکرد متقابل» به «قابلیت تعویض» با نیروهای مسلح ایالات متحده تغییر دهد. این بدان معناست که استرالیا به جای انجام تمرینات نظامی مشترک با ایالات متحده مانند گذشته، نیروهای خود را با آمریکا ترکیب می کند و به پایگاهی برای ارتش، نیروی دریایی، نیروی هوایی و ارتباطات نظامی و اطلاعات سایبری ایالات متحده تبدیل می شود.

«نگرانی من در مورد آن دو جانبه است، اولاً، اگر ارتش ما وابسته به آمریکا باشد، نمی‌تواند مستقل عمل کند. این بدان معناست که سیاست خارجی ما گروگان آمریکا می شود و ما را به درگیری هایی می کشاند که به نفع ما نیست. ثانیاً، اگر استرالیا به پایگاه زمینی اصلی ایالات متحده در آسیا برای رویارویی با چین تبدیل شود، در هر جنگی قبل از اینکه سرزمین اصلی آمریکا تهدید شود، آسیب‌های جانبی از آن ماست».

وی با اشاره به گزارش ها مبنی بر اینکه ژاپن و استرالیا در مورد همکاری نظامی بالقوه در صورت وقوع حوادث احتمالی همزمان در مناطق مجاور خود و افزایش پیچیدگی و فراوانی تمرینات مشترک بین نیروهای دفاع شخصی و ارتش استرالیا همکاری می کند، می گوید: من مشکلی با همکاری استرالیا با سایر کشورها در آموزش و تمرینات نظامی مشترک ندارم، در صورتی که این کشور در قلمروها و آب های مستقل آنها باشد. اما آنها باید از انجام این کار در نزدیکی کشورهای دیگر که در این تمرینات شرکت ندارند اجتناب کنند. چین تمرینات نظامی مشترکی را با روسیه، پاکستان، هند، قزاقستان، کامبوج، لائوس، مالزی، تایلند و ویتنام برگزار می کند. استرالیا و چین قبل از تیره شدن روابط، عملیات نظامی مشترک انجام می دادند.

آلن افزود: سفیر چین در استرالیا از سرگیری آنها را برای توسعه و تحکیم بیشتر «روابط بین دو کشور پس از یک سال بهبود گفتگو» را پیشنهاد کرده است. از آنجایی که چین دشمن ما نیست، چرا که نه. در واقع این اقدام می تواند به رفع سوء ظن و ایجاد اعتماد بین نظامیان دو کشور کمک کند.

وی افزود: در مارس ۲۰۲۱، اعضای گفتگوی چهارجانبه امنیتی - ایالات متحده، هند، ژاپن و استرالیا - اعلام کردند با هدف مقابله با تهدیدات چین در دریاهای چین شرقی و جنوبی همکاری می کنند. به باور آلن نمی توان مطمعن بود که این مساله در عمل به چه معناست، زیرا ایالات متحده و متحدانش سعی نکردند چین را از ساخت تاسیساتی در دریای چین جنوبی که به ادعای آنها برای اهداف نظامی است، جلوگیری کنند، ادعایی که چین با آن مخالفت می کند. همچنین، چین هرگز مانع حرکت آزاد کشتی‌های تجاری و هواپیماهای غیرنظامی به و از چین یا بین کشورهای هند و اقیانوس آرام نشده است. در واقع، به عنوان بزرگترین کشور تجاری جهان، به نفع چین است که اگر برای اهداف صلح آمیز باشد، نظم دریایی آزاد و مبتنی بر قوانین باز را حفظ کند.

آیا چین تهدیدی برای استرالیا به شمار می‌آید؟

وی افزود: «درک من این است که چین به گشت زنی نیروی دریایی و نیروی هوایی در دریاهای نزدیک این کشور برای تهدید نیروهای دفاعی اش اعتراض دارد. ارتش استرالیا باید از آن اجتناب کند. ما یک ابرقدرت هسته ای نیستیم که بتوانیم با چین مقابله کنیم. ما نباید بخواهیم زیرا چین دشمن آشکار ما نیست یا تمایلی به حمله به ما نشان نمی دهد. علاوه بر این، رفاه ما به موفقیت اقتصادی چین متکی است نه شکست آن.»

وی تصریح کرد: «اگر استرالیا بخواهد عملیات نظامی در نزدیکی چین انجام دهد، چین این بهانه را خواهد داشت که همین کار را با استرالیا انجام دهد. اگر قرار بود چین گشت‌زنی‌های منظم دریایی و نیروی هوایی را در نزدیکی خط ساحلی استرالیا انجام دهد تا از "آزادی دریانوردی" بین استرالیا و چین اطمینان حاصل کند، استرالیا نگران می شد. با این حال، ما انتظار داریم که مانورهای نظامی مشترک بین ما و آمریکا در سواحل چین برای آن قابل قبول باشد.»
این مقام سابق استرالیایی، در خصوص در مورد پروژه ۲۴۵ میلیارد دلاری آکوس که برای ساخت زیردریایی هسته ای با انگلیس و آمریکا در حال انجام می گوید: برای من روشن نیست که چرا استرالیا به زیردریایی های هسته ای نیاز دارد به ویژه اینکه ساخت این زیردریایی فراتر از ظرفیت فنی این کشور است.
استرالیا مدعی است پروژه ۲۴۵ میلیارد دلاری آکوس ، یک پاسخ به رقابت تسلیحاتی در منطقه است اما دمیدن بر آتش رقابت نیست.

به گزارش استریت تایمز، پت کانروی وزیر صنایع دفاعی استرالیا می گوید: منطقه هند و اقیانوس آرام در میانه یک رقابت تسلیحاتی قابل توجه است که استرالیا با خرید برنامه ریزی شده زیردریایی های هسته ای به آن پاسخ می دهد نه این بر آتش آن بدمد.

کانروی در یک سخنرانی در کانبرا در پاسخ به انتقادات سیاسی داخلی از هزینه و جاه طلبی بالای این برنامه که هدف آن ساخت زیردریایی ها در استرالیا تا سال ۲۰۴۰ است، گفت: آکوس یک برنامه بنیادین در سیستم دفاعی است.

او به باشگاه ملی مطبوعات استرالیا گفت: رقابت تسلیحاتی در منطقه یک چالش بزرگ از سال ۱۹۴۵ و پس از جنگ جهانی دوم است، به همین دلیل من این ادعاها را رد می کنم که استرالیا به نوعی به این رقابت تسلیحاتی دامن می زند. ما به آن پاسخ می دهیم.

تغییر نیروهای دفاعی استرالیا، حفاظت از رویکردهای شمالی قاره و مسیرهای تجاری دریایی را در اولویت قرار داده است و استرالیا تمرینات نظامی خود با کشورهای دیگر در جنوب شرق آسیا در سال ۲۰۲۳ را تقویت کرده است.

کانروی گفت: ناوگان زیردریایی های هسته ای استرالیا برای جمع آوری اطلاعات در زمان صلح و برای حمله به اهداف دشمن در طول جنگ مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

منبع: ایرنا

پایان/

۲۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۰
کد خبر: 28802

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 8 =