مسیر تحولات جهانی تا سال ۲۰۵۰؟!

موسسه «BMI» مگاترندهای مبتنی بر فناوری، صنایع، جمعیت شناسی و تجارت در جهان تا سال ۲۰۵۰ را مورد ارزیابی قرار داده است.

به گزارش تحریریه، موسسه «BMI Industry Research» در گزارشی مبسوط تحت عنوان «مگاترندهای مبتنی بر فناوری، SESG، جمعیت شناسی و تجارت» به بررسی تحولات جهانی تا سال ۲۰۵۰ پرداخته و آورده است: در سه سال پس از انتشار سومین گزارش Megatrends از سوی این موسسه، جهان دستخوش تحولات بزرگی شده که مهمترین آن ها همه‌گیری کووید-۱۹ و جنگ روسیه و اوکراین بوده است. با وجود این، ابرترندهایی که قبل از ان هم مطرح شده بودند نیز به بازی خود ادامه داده اند و درعمل بسیاری از آنها شتاب هم گرفتند. پیشرفت‌های فناوری به سرعت رشد کردند که بیش از همه از نیاز به افزایش تعاملات مجازی و تجارت الکترونیک در طول دوره قرنطینه‌های مرتبط با کووید ناشی شد. تغییراتی هم در زنجیره تامین به دلیل اختلال طولانی در همان دوره رخ داد. جنگ روسیه و اوکراین نیز ملاحظات انرژی و امنیت غذایی را تشدید نمود و محرک‌های گذار به انرژی کم کربن و تغییرات زنجیره تامین را تقویت کرده است.

BMI Macroeconomic & Industry Megatrends

طبق آخرین ویرایش گزارش ۲۰۵۰، چشم‌اندازها برای دهه‌های آینده نیز بیان شده که تغییرات ساختاری اخیر در محیط جهانی را هم در نظر گرفته و در آن روندهای بزرگ قبلی‌ و چگونگی تکامل و شتاب آن‌ها بررسی شده است. گزارش فوق مسیر مورد انتظار از روندهایی را که در حال حاضر در مرحله نوپای خود هستند، مانند پیشرفت‌های تکنولوژیکی، تغییرات جمعیتی و تغییرات آب و هوایی را هم نشان می‌دهند.

مضامین صنعتی، اقتصادی و سیاسی این موسسه برای نسخه گزارش «۲۰۲۳ Megatrends» بر روی شش اَبَرروند کلان اصلی تمرکز دارد. انتظار می رود که موارد ذیل در دهه‌های آینده تا سال ۲۰۵۰ صنایع، اقتصاد و ژئوپلیتیک جهانی را شکل دهند.
تحول دیجیتال و فناوری های مخرب
پایداری و راه حل های سازمانی برای جهان (ESG)
کاهش تغییرات آب و هوا و سازگاری با تغییرات، و گذار به سمت انرژی با انتشار اندک کربن
نیروی کار، کمبود مهارت و تغییرات جمعیتی
روند تجارت و جهانی شدن
نوسانات سیاسی و اقتصادی

مسیر تحولات جهانی تا سال ۲۰۵۰؟!

تحول دیجیتال و فناوری های مخرب

هسته اصلی صنایع در حال تغییر در دهه های آینده پیشرفت در فناوری (tech) خواهد بود. فناوری همچنین به اقتصادها هم شکل خواهد داد و به نیرویی در رقابت ژئوپلیتیک به ویژه بین ایالات متحده و چین تبدیل خواهد شد. این موضوع در نخستین نسخه گزارش ابرروندهای ما در سال ۲۰۱۶ هم وجود داشت و جهان نیز به طور بالقوه شاهد بزرگترین پیشرفت‌ها در طول هفت سال گذشته بوده که حتی از سوی همه‌گیری کووید-۱۹ هم تسریع شده است. هدف ما در تجزیه و تحلیل سال ۲۰۲۳ این است که انواع فناوری‌هایی را که صنایع را مختل می‌کنند، از جمله آن‌هایی که در حال حاضر نسبتاً نوپا هستند، بررسی کنیم.

پایداری و ESG

پایداری و راه حل های سازمانی برای جهان به طور فزاینده ای در ملاحظات بنگاه ها و دولت ها رایج شده است و در تجزیه و تحلیل مگاترندها در ۸۰ درصد از روندهای کلان صنعت در سال ۲۰۲۳ دیده شد؛ این شاخص در سال قبل از آن ۷۰ درصد بود.

تغییرات آب و هوا، و انتقال به انرژی کم کربن

انتظار می‌رود تاثیرگذارترین جنبه SESG در دهه‌ های آینده، تلاش‌ها برای کم کردن و سازگاری با تغییرات آب و هوایی، به‌ ویژه گذار به سیستم انرژی با تولید اندک کربن باشد. این روند به وضوح بر صنایع با انتشار بالای کربن، از جمله برق، نفت و گاز و خودروها تأثیر می گذارد و به همین دلیل مدل های تجاری در دهه های آینده دستخوش تغییرات قابل توجهی خواهند شد.

Towards 2050: Megatrends In Industry, Politics And The Global ...

با این حال، تقریباً همه صنایع تحت تأثیر قرار خواهند گرفت. برای برخی، فرصت‌های جدیدی ایجاد می‌ شود مانند ساخت‌ و ساز و زیرساخت‌ها که در آن تاسیسات جدید کارآمد انرژی و سازگار با آب و هوا در دستور کار قرار می گیرند و برای برخی دیگر اختلالاتی ایجاد می کند مانند صنعت کشاورزی، که حاوی تهدیدی جدی برای امنیت غذایی جهانی و منطقه ای خواهد بود.

نیروی کار، کمبود مهارت ها و تغییرات جمعیتی

اغلب تکامل جمعیت‌شناسی، نیروی کار و مهارت‌ها یک روند کلان محسوب می شود که تأثیر گسترده‌ای خواهد داشت. بیش از ۵۰ درصد صنایع دارای روندهای بزرگ با نیروی کار و جمعیت ارتباط دارند. این در حالی است که در سال ۲۰۲۰ این شاخص ۲۰ درصد بوده و افزایش عمده ای داشته است. به طور قطع این روند به دنبال کمبود نیروی کار ناشی از همه‌گیری جهانی مورد توجه قرار گرفته است، اما مسائلی همچون پیری جمعیت و کاهش دسترسی به نیروی کار ماهر از سال‌ها قبل مطرح بوده اند و انتظار می‌رود که در دهه‌های آینده هم برای صنایع اهمیت بیشتری پیدا کند.

روندهای تجارت و جهانی شدن

آینده جهانی شدن در گزارش مگاترندهای ما در سال ۲۰۱۶ مورد بحث قرار گرفت. در دوره بین سال ۲۰۱۶ تاکنون، شاهد اختلالات عمده در چشم انداز تجارت جهانی ناشی از تنش های تجاری ایالات متحده و چین، بین ایالات متحده و سایر بازارها مانند اتحادیه اروپا ، چین و سایر بازارها مانند استرالیا، اختلال زنجیره تامین ناشی از همه گیری کووید-۱۹ و به تازگی جنگ روسیه و اوکراین بوده ایم. همه این رویدادها شوک های بزرگی برای تجارت جهانی بوده اند که واکنش شرکت ها و دولت ها را برای افزایش انعطاف پذیری در زنجیره تامین خود برانگیختند. انتظار می رود این مسائل تغییرات دائمی را در الگوهای تجارت جهانی در دهه های آینده تا سال ۲۰۵۰ در همه صنایع ایجاد کنند.

تحولات سیاسی و اقتصادی

نوسانات در سیاست و اقتصاد جهانی، پس از دوره ای از اختلال جهانی، موضوعی است که در محیط کنونی هم به شدت مطرح می باشد. به نظر می رسد در طول دهه‌های آینده احتمال افزایش ریسک‌ وجود دارد. بسیاری از این خطرات با ابرروندهای کلان که در بالا به آن ها اشاره شد (تغییرات در زمینه فناوری، آب و هوا، جمعیت شناسی و تجارت) در زمینه ایجاد بی ثباتی در شرایطی که اقتصادها و دولت ها با محیط جهانی در حال تحول مواجه می شوند، مرتبط هستند.

پایان/

۱۲ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 28244

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 0 =