ترکش‌های جنگ غزه بر اقتصاد جهان

جنگ در نوار غزه نه تنها ناآرامی ها در خاورمیانه را افزایش می دهد بلکه بر مولفه های مهم اقتصادی و در راس آنها بازارهای انرژی و حمل و نقل دریایی موثر است و می تواند در مسیر تلاش ها برای مقابله با تورم و رکود جهانی مانع ایجاد کند.

به گزارش تحریریه مرکز پژوهش ها و بررسی های پیشرفته «المستقبل» در گزارش خود درباره چگونگی تاثیر جنگ غزه بر روی تجارت جهانی نوشت: جنگ در نوار غزه می تواند ناآرامی ها را در منطقه خاورمیانه افزایش دهد و برخی از مولفه های اساسی اقتصادی را تحت تاثیر قرار دهد و در راس آنها بازارهای انرژی و حرکت دریانوردی را بی ثبات کند. به ویژه ادامه و گسترش دامنه جنگ و ورود کشورهای منطقه ای و فرامنطقه ای به آن سبب می شود که دامنه جغرافیایی و ژئوپلتیکی تنش ها افزایش یابد و هزینه های آن برای اقتصاد جهانی سنگینی کند و در مسیر رشد و ثبات اقتصاد جهانی دست انداز ایجاد شود.

این اندیشکده اماراتی نوشت، جنگ یکی از اصلی ترین تهدیدها برای اقتصاد است زیرا فعالیت های اقتصادی را به طور کامل فلج می کند. اکنون اقتصاد جهانی به دلیل جنگ در نوار غزه با چنین تهدیدی روبرو است. به ویژه این در شرایطی است که در اوکراین هم منازعه ای در جریان می باشد و تاثیر خود را بر روی اقتصاد جهانی گذاشته است. در همین راستا جنگ غزه نیز می تواند به شیوه های مختلف از جمله تهدید نقل و انتقال گاز طبیعی و انرژی، اقتصاد جهان را هدف قرار دهد. علت آن است که غزه به مراکز جهانی انرژی در خاورمیانه نزدیک است. تهدید دریانوردی در منطقه هم سبب شکاف های عمیقی خواهد شد و بر روی تلاش ها برای مقابله با بحران های اقتصادی تاثیر گذار خواهد بود.

Map of Israel and surrounding countries

این گزارش افزود افزایش دامنه جنگ کنونی ثبات تزریق گاز از منطقه خاورمیانه را که مقدار آن سالیانه ۷۰۱ میلیارد متر مکعب است، تهدید می کند. اگر در تزریق گاز از منطقه خاورمیانه اختلالی رخ دهد بازارهای جهانی دچار آشوب گسترده خواهند شد و قیمت جهانی گاز رکورد بی سابقه ای را ثبت خواهد کرد. افزون بر بازار گاز طبیعی، بازارهای جهانی نفت هم از پیامدهای جنگ در نوار غزه در امان نمی ماند. جنگ باعث ایجاد نگرانی در مورد احتمال آسیب مستقیم به تاسیسات تولید نفت خام در خاورمیانه می شود. این منطقه حدود ۳۳.۳ میلیون بشکه در روز نفت تولید می کند؛ این رقم حدود ۳۲.۸ درصد از کل تولید جهانی را تشکیل می دهد.

همچنین افزایش دامنه جنگ حمل و نقل دریایی را در گذرگاه های آبی راهبردی منطقه تهدید می کند. به همین دلایل بود که تنها در هفته نخست جنگ قیمت نفت به مقدار ۷.۳ درصد افزایش یافت. پیش بینی می شود گسترش تنش ها در نوار غزه حدود ۲.۷۴ ترلیون دلار به تجارت جهانی کالا زیان وارد کند. این رقم برابر با ۱۰.۸ درصد از تولید ناخالص جهانی است. این اقدام می تواند ثبات بازار کالاهای اساسی را به طور کل بر هم زند.

طبق این تحلیل، پیامدهای جنگ غزه برای اقتصاد جهانی به موارد ذکر شده فوق محدود نمی شود. بلکه پیش بینی می شود سرمایه گذاری خارجی در خاورمیانه را هم محدود کند و برخی کشورهای منطقه را به دلیل افزایش هزینه های تسلیحاتی و بازسازی با کمبود بودجه روبرو سازد؛ این موضوع ها فرصت پیشرفت اقتصادی خاورمیانه را کاهش خواهند داد. همچنین افزایش دامنه جنگ می تواند به افزایش قطب بندی میان کشورها به ویژه قدرت های غربی با روسیه و چین منجر شود. این اقدام شکافی را میان سیاست گذاران اقتصادی جهان ایجاد خواهد کرد، در تلاش ها برای مقابله با تورم و رکود مانع ایجاد می کند و روند کار برای توسعه جهانی با هدف پایان دادن به فقر، گرسنگی و فراهم کردن انرژی و آب و هوای پاک را کندتر خواهد کرد.

پایان/

۲۳ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 28090

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 6 =